Με το βλέμμα στραμμένο στα δικαιώματα των επιβατών πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και της DG Move (γενική διεύθυνση μεταφορών της Ε.Ε.). Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η παρακολούθηση των ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων της ελληνικής αρχής, με γνώμονα τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού και την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των επιβατών. Τη συνάντηση, όπως ήταν φυσικό, απασχόλησαν οι εξελίξεις στην εγχώρια σιδηροδρομική αγορά, με τα όποια βήματα προόδου έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, αλλά και αυτά που χρήζουν βελτίωσης.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο, το οποίο τέθηκε σε ισχύ από την Ε.Ε. τον Δεκέμβριο του 2009 και αφορά τα δικαιώματα των επιβατών των σιδηροδρομικών μεταφορών, στόχος είναι η όσο το δυνατόν πιο εύκολη κατανόηση των δικαιωμάτων των επιβατών όταν ταξιδεύουν σιδηροδρομικώς εντός της Ε.Ε.
Η Ε.Ε. υποχρεώνει τα κράτη-μέλη να ορίζουν έναν ή περισσότερους «εθνικούς φορείς επιβολής» (National Enforcement Bodies – NEBs), οι οποίοι έχουν καθήκον την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 1371/2007, σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Στην Ελλάδα, ως εθνικός φορέας επιβολής έχει οριστεί η ΡΑΣ.
Σύμφωνα με τον εν λόγω Κανονισμό, κάθε κράτος-μέλος μπορεί να χορηγεί εξαίρεση (τήρησης κάποιων από τις προβλέψεις) για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα 5 έτη (μπορεί να ανανεωθεί για μέγιστο χρονικό διάστημα 5 ετών κάθε φορά) από την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού σε υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών στο εσωτερικό και κυρίως αστικές, προαστιακές και περιφερειακές υπηρεσίες. Το 2009, η τότε ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών χορήγησε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (τότε μοναδική εταιρεία εκτέλεσης σιδηροδρομικού έργου) ορισμένες εξαιρέσεις. Μεταξύ αυτών ήταν η εξαίρεση της υποχρέωσης καταβολής προκαταβολών, η ευθύνη για καθυστερήσεις, απώλειες ανταπόκρισης, η επιστροφή χρημάτων και η αποζημίωση κομίστρου. Το 2014, το υπουργείο Υποδομών χορήγησε σε δύο σιδηροδρομικές επιχειρήσεις εξαίρεση από την υποχρέωση διατήρησης συστημάτων ταξιδιωτικών πληροφοριών και κρατήσεων, προκαταβολές, την ευθύνη για καθυστερήσεις, επιστροφή χρημάτων, αποζημίωση κομίστρου κ.ά.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΡΑΣ αναμένεται να εισηγηθεί στο υπουργείο Υποδομών τη μη ανανέωση των εξαιρέσεων αυτών ή έστω το «πάγωμα» εκείνων που αφορούν την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.