ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βήματα κατά της παραπληροφόρησης

gkat_08_3010_page_1_image_0002

Το τελευταίο τετράμηνο του 2018 τα λογισμικά ελέγχου ψεύτικων προφίλ στο Facebook είχαν μπόλικη δουλειά, διαγράφοντας συνολικά 1,2 δισεκατομμύριο λογαριασμούς. Αυτή, όπως αποδείχθηκε, ήταν μόνο η αρχή. Μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες έσβησαν άλλα 2,19 δισεκατομμύρια ψεύτικα προφίλ, τα περισσότερα εκ των οποίων εντοπίστηκαν μέσα σε λίγα λεπτά από τη δημιουργία τους. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει ότι δεν είναι επαρκή τα μέτρα που λαμβάνουν τόσο το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης όσο και άλλες πλατφόρμες για να αντιμετωπίσουν τη λερναία ύδρα της παραπληροφόρησης.

Η Facebook, όπως και η Twitter, είναι δύο από τις εταιρείες που έχουν υπογράψει τον κώδικα δεοντολογίας κατά της παραπληροφόρησης της Ε.Ε. και ανά τακτά χρονικά διαστήματα δεσμεύονται στην παρουσίαση εκθέσεων προόδου με τις σχετικές δράσεις τους. Στις 35 σελίδες της αναφοράς της Facebook που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα φαίνεται ότι έχουν γίνει βήματα κατά της διακίνησης ψευδών ειδήσεων. Η μυστικότητα, όμως, με την οποία το μέσο κοινωνικής δικτύωσης εξακολουθεί να περιβάλλει αρκετές δραστηριότητές του προβληματίζει Ευρωπαίους αξιωματούχους.

Διαφάνεια και έλεγχος

Στην έκθεση της Facebook δίνεται μεγάλη βαρύτητα σε μέτρα που έχουν ληφθεί για τη διαφάνεια και τον έλεγχο και των πολιτικών διαφημίσεων. Για τη χώρα μας προκύπτει ότι από τα τέλη Μαρτίου έως και τις 9 Σεπτεμβρίου αναρτήθηκαν στο Facebook 22.014 πολιτικές διαφημίσεις που κόστισαν συνολικά 1.349.986 ευρώ. Αντίστοιχα, για το ίδιο διάστημα, σε 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. δημοσιεύθηκαν 444.000 πολιτικές διαφημίσεις με κόστος 31,5 εκατομμύρια ευρώ.

Η «Κ» αποκάλυψε πρόσφατα («Στα άδυτα του Facebook στο Μοσχάτο» 20/10/2019) ότι από τον Σεπτέμβριο του 2018 λειτουργεί στην Ελλάδα τμήμα Business Integrity της Facebook. Απασχολεί περίπου 800 εργαζομένους από δεκάδες χώρες, που ως αποστολή έχουν τον έλεγχο και τη διαγραφή ακατάλληλου περιεχομένου σε διαφημίσεις, όχι προσωπικές αναρτήσεις χρηστών, που δημοσιεύονται στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Ενας πρώην και ένας νυν εργαζόμενος στην εταιρεία Teleperformance, η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία αυτού του τμήματος στην Αθήνα για λογαριασμό της Facebook, λένε σήμερα στην «Κ» ότι για κάποιο διάστημα συνάδελφοί τους ασχολήθηκαν και με τον έλεγχο πολιτικών διαφημίσεων. Η επίμαχη περίοδος φέρεται να ήταν λίγο καιρό πριν από τις ευρωεκλογές του περασμένου Μαΐου. Δεν είναι γνωστό, όμως, πόσο εκτεταμένη ήταν αυτή η δραστηριότητα στο παράρτημα της Ελλάδας και εάν αφορούσε ελληνικές πολιτικές διαφημίσεις ή παρόμοιο περιεχόμενο σε άλλες γλώσσες, που απευθυνόταν στους πολίτες άλλων χωρών. Ο νυν εργαζόμενος μίλησε στην «Κ» υπό τον όρο της ανωνυμίας μετά τη δημοσίευση του πρώτου θέματος για τους διαχειριστές περιεχομένου στο Μοσχάτο.

Σχετικά με τον έλεγχο των προσωπικών αναρτήσεων και τη διασπορά λόγου μίσους η Facebook αναφέρει στην έκθεσή της ότι έχουν βελτιωθεί τα μέσα εντοπισμού που χρησιμοποιεί. Σημειώνει ότι η πλειονότητα των επίμαχων αναρτήσεων ελέγχεται από την ίδια την πλατφόρμα, προτού κάποιος χρήστης της παρατηρήσει το ακατάλληλο περιεχόμενο και το επισημάνει. Ενδεικτικά, το 65% του περιεχομένου που κρίνεται ανάρμοστο και απομακρύνεται εντοπίζεται πρώτα από την ίδια την πλατφόρμα. Το αντίστοιχο ποσοστό πριν από ένα χρόνο ήταν στο 24%. Στο πρώτο τετράμηνο του 2019 αφαιρέθηκαν από το Facebook τέσσερα εκατομμύρια αναρτήσεις με λόγο μίσους, σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τα 3,3 εκατομμύρια τους τελευταίους τέσσερις μήνες της περυσινής χρονιάς.