ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λεωφορειόδρομοι: ο big brother… στήνει καρτέρι

Τη συνεχή παρακολούθηση από δεκάδες κάμερες θα πρέπει να συνηθίσουν οι οδηγοί των Ι.Χ. στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για βιντεοκάμερες, οι οποίες θα τοποθετηθούν στις λεωφορειολωρίδες. Στόχος του μέτρου είναι να εντοπίζονται άμεσα οι παραβάτες οδηγοί, που μπαίνουν στις λωρίδες, οι οποίες προορίζονται αποκλειστικά για κίνηση λεωφορείων και προκαλούν σημαντικές καθυστερήσεις στην κίνηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Επιπλέον, με αυτό τον τρόπο θα εντοπίζονται άμεσα ορισμένα προβλήματα, όπως για παράδειγμα μια βλάβη σε λεωφορείο, που μπορεί να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και σε άλλα οχήματα.

Είναι ένα μέτρο, το οποίο έχει εφαρμοσθεί με μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό, καθώς δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθείται από ένα συντονιστικό κέντρο η κυκλοφορία επιλεγμένων σημείων σε 24ωρη βάση και να υπάρχει άμεση παρέμβαση κάθε φορά που εντοπίζεται κάποιο πρόβλημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Λονδίνο λειτουργούν 450 κάμερες, οι οποίες καταγράφουν συνεχώς την κίνηση των οχημάτων και από τότε που το μέτρο ετέθη σε εφαρμογή ομαλοποιήθηκε σημαντικά ο κυκλοφοριακός φόρτος στη βρετανική πρωτεύουσα.

Στη χώρα μας ο σχεδιασμός για την τοποθέτηση συστημάτων παρακολούθησης της κυκλοφορίας άρχισε πριν από περίπου δύο χρόνια. Η ιδέα όμως συνάντησε αντιδράσεις, καθώς θεωρήθηκε ότι παραβιάζεται η προστασία προσωπικών δεδομένων. Πριν από λίγο καιρό ψηφίσθηκε το Προεδρικό Διάταγμα που δίνει το πράσινο φως για την υλοποίηση του μέτρου.

Οι κάμερες που θα παρακολουθούν την κίνηση στους λεωφορειοδρόμους θα τοποθετηθούν από τον ΟΑΣΑ, έπειτα από σχετική συνεννόηση με τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής. Η Τροχαία έχει αναλάβει την ευθύνη για την τοποθέτηση ειδικής σήμανσης στους δρόμους, πριν από την εφαρμογή του μέτρου. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει στην «K» ο υποδιευθυντής της Τροχαίας Αττικής κ. Παναγιώτης Γώγουλος, «οι οδηγοί δεν θα αιφνιδιασθούν. Θα τοποθετηθούν πινακίδες, που θα τους ενημερώνουν ότι σε συγκεκριμένα τμήματα η κυκλοφορία καταγράφεται από κάμερες, όπως υπάρχει προειδοποιητική σήμανση στις περιοχές όπου η ταχύτητα ελέγχεται από ραντάρ».

Υπολογίζεται ότι το μέτρο θα αρχίσει να εφαρμόζεται έπειτα από ενάμιση περίπου μήνα, δηλαδή στις γιορτές των Χριστουγέννων, καθώς τότε περίπου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την απρόσκοπτη εφαρμογή του. Εντάσσεται δε, στο πλαίσιο των προσπαθειών βελτίωσης των συγκοινωνιών, κυρίως εν όψει του 2004.

Η ευρεία χρήση των νέων τεχνολογιών για την εξυπηρέτηση του πολίτη (ηλεκτρονική διακυβέρνηση) με εισαγωγή της ηλεκτρονικής υπογραφής και δικτύωση όλου του Δημοσίου είναι, κατά τον υπουργό, το μεγάλο στοίχημα, το αντίδοτο στη γραφειοκρατική λειτουργία του κράτους. Ο μοχλός γι’ αυτήν τη μεταρρύθμιση είναι το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών, στο οποίο θα υλοποιείται το συντριπτικό ποσοστό των διοικητικών πράξεων, έτσι ώστε ο πολίτης να μη συναλλάσσεται με τον εσωτερικό μηχανισμό της διοίκησης, παρά μόνο όπου απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία.