ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το σχέδιο φύλαξης των συνόρων

to-schedio-fylaxis-ton-synoron-2349166

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που ανακοινώθηκε χθες, στη Λέσβο θα κλείσει σταδιακά η υπάρχουσα δομή στη Μόρια και θα δημιουργηθεί νέα κλειστή δομή που θα χρησιμοποιηθεί ως προαναχωρησιακό κέντρο και κέντρο υποδοχής και ταυτοποίησης (ΚΥΤ) με χωρητικότητα 5.000+.

Ο Αλκιβιάδης Στεφανής ξεκαθάρισε ότι το «+» σημαίνει ότι σχεδιάζεται η δυνατότητα, για παν ενδεχόμενο, χωρητικότητας ακόμη 2.000 ατόμων.

Στη Χίο θα κλείσει η υπάρχουσα δομή και θα δημιουργηθεί νέα κλειστή δομή που θα χρησιμοποιηθεί ως κλειστό κέντρο και ως ΚΥΤ, επίσης χωρητικότητας 5.000 και πλέον.

Στη Σάμο κλείνει η υπάρχουσα δομή και η υπό κατασκευήν δομή που φαίνεται ότι θα είναι και η πρώτη που θα λειτουργήσει στο τέλος του χειμώνα θα επεκταθεί και επίσης θα χρησιμοποιηθεί με τον ίδιο διπλό ρόλο (επίσης χωρητικότητας 5.000 και πλέον ατόμων).

Στην Κω, η υπάρχουσα δομή θα γίνει κλειστή και θα λειτουργήσει ως κλειστό κέντρο και ως ΚΥΤ με χωρητικότητα 2.000 και πλέον ατόμων. Στη Λέρο, η υπάρχουσα δομή θα μετατραπεί σε κλειστή και θα λειτουργήσει επίσης διττά με χωρητικότητα 1.000 ατόμων.

Οι δομές αυτές θα χτιστούν από την αρχή και, όπως σημείωσε ο κ. Στεφανής, μέσα στον ίδιο χώρο θα υπάρχουν «περιοχές για γυναίκες, μονογονεϊκές οικογένειες με τα παιδιά τους, σε άλλες τα παιδιά, σε κάποιες άλλες άνδρες, και μέσα σε όλ’ αυτά και κατά εθνότητα».

Ο υφυπουργός Αμυνας μίλησε για «επιχείρηση σε εξέλιξη», κατά την οποία, όπως πρόσθεσε, «καθημερινά αναδιαμορφώνουμε τις επιλογές μας και διαμορφώνουμε σενάρια. Είναι μια διαδικασία συνεχής».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Στεφανής στο ενιαίο πρόγραμμα επιτήρησης θαλασσίων συνόρων, αλλά και στην «αποτροπή». Εξήγησε ότι ο ενιαίος φορέας θα συγκεντρώσει δυνατότητες που θα αλλάξουν τον τρόπο επιτήρησης των συνόρων. «Πρέπει να μας δώσει τη δυνατότητα να έχουμε παρατήρηση από την ώρα που ξεκινά μια δράση από την απέναντι πλευρά», σημείωσε, τονίζοντας ότι αυτή τη στιγμή δεν συμβαίνει αυτό και «η εξαιρετική δουλειά του Λιμενικού εξαντλείται σε περιπολίες». «Θέλουμε να φύγουμε από αυτή τη λειτουργία και αυτό έχουμε πολλούς τρόπους και μέσα να το πετύχουμε. Το ενιαίο πρόγραμμα επιτήρησης θαλασσίων συνόρων και τα μέσα που αγοράζουμε τώρα μάς δίνουν αυτές τις δυνατότητες. Να τους δούμε εγκαίρως, να επικοινωνήσουμε με την απέναντι πλευρά, όπως γίνεται πολλές φορές, και εκεί να σταματήσουν οι ροές».

Τόνισε, μάλιστα, ότι η περιπολία στα θαλάσσια σύνορα είναι το Νο 2 κόστος «μετά την καθημερινή διαβίωση των μεταναστών, και αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε».

Επιμερισμός βαρών

Οσον αφορά τη διεθνοποίηση του ζητήματος, ο Στέλιος Πέτσας υπογράμμισε ότι ο πρωθυπουργός θα επιμείνει στην ανάγκη επιμερισμού των βαρών μεταξύ των κρατών-μελών, ενώ είναι σαφές ότι η κυβέρνηση προσδοκά ότι η ανάληψη της προεδρίας της Ε.Ε. από τη Γερμανία το δεύτερο εξάμηνο του 2020 θα σημάνει και την προώθηση του «σχεδίου Ζεεχόφερ».