ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H λίστα χειρουργείου εφαρμόζεται, η λίστα… προβλημάτων παραμένει

h-lista-cheiroyrgeioy-efarmozetai-i-lista-amp-8230-provlimaton-paramenei-2352842

Πριν από περίπου ένα μήνα μια εισαγγελική παραγγελία έφτασε σε καρδιοχειρουργική κλινική μεγάλου νοσοκομείου της Α΄ ΥΠΕ (Υγειονομική Περιφέρεια) στο κέντρο της Αθήνας. Ο εισαγγελέας ζητούσε από τις υπηρεσίες της κλινικής να πληροφορηθεί γιατί ένας ασθενής με σοβαρό καρδιολογικό πρόβλημα έμεινε επί ένα πενθήμερο σε ράντζο στον διάδρομο χωρίς να προγραμματιστεί το χειρουργείο του, μολονότι η κατάστασή του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επείγουσα. Η προϊσταμένη της κλινικής, μια πολύ έμπειρη νοσηλεύτρια προσκόμισε ένα μεγάλο βιβλίο που ήταν τα πάντα γραμμένα –χειρόγραφα βεβαίως– με λεπτομέρεια. Πότε εισήχθη ο ασθενής, από ποια κλινική και πότε κατέληξε… Στο σημείωμα υπήρχαν όλες οι απαντήσεις εκτός από εκείνο που ρωτούσε –πιθανόν για λογαριασμό των συγγενών– ο εισαγγελέας: γιατί ο ασθενής δεν εισήχθη στο χειρουργείο έγκαιρα.

Σήμερα δεν θα γινόταν αυτό. Το 2017 κατ’ απαίτηση της τρόικας εισήχθη η λίστα χειρουργείου. Εκείνη τη χρονιά από τις 501.000 χειρουργικές επεμβάσεις οι 381.000 ήταν προγραμματισμένες. Οι απρογραμμάτιστες (επείγοντα) και οι πιο βαριές περιπτώσεις (π.χ. καρκινοπαθείς) προηγούνται. Εάν ένα περιστατικό χαρακτηριστεί κατηγορίας «1», τότε το χειρουργείο πρέπει να προγραμματιστεί εντός μιας εβδομάδας, εάν χαρακτηριστεί κατηγορίας «5», θα οριστεί έως και σε ένα εξάμηνο. Τα περιστατικά αυτά εντάσσονται σε τρεις κατηγορίες: Ενιαία ετήσια λίστα προγραμματισμένων χειρουργείων με γενική αναισθησία, ενιαία ετήσια λίστα προγραμματισμένων χειρουργείων με τοπική αναισθησία και λίστα επειγόντων χειρουργείων.

Με βάση την κατηγοριοποίηση συντάσσεται από υπάλληλο η λίστα χειρουργείου, η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του νοσοκομείου. Στη λίστα αυτή έχει πρόσβαση και η διοίκηση του νοσοκομείου που θεωρητικά ελέγχει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διαχείρισή της. Οι λίστες αναρτώνται στο Διαδίκτυο και οι χρήστες των υπηρεσιών Υγείας μπορούν με τη χρήση δικού τους κωδικού πρόσβασης να παρακολουθούν την εξέλιξη της προγραμματισμένης επέμβασης. Οφείλουν, όμως, αν προγραμματίσουν να χειρουργηθούν αλλού να ειδοποιήσουν εγκαίρως το νοσοκομείο. Διευθυντές χειρουργικών κλινικών της Αθήνας και της επαρχίας που μίλησαν στην «Κ» υπό τον όρο της ανωνυμίας εντόπισαν δύο ειδών προβλήματα:

• Για τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα καθορισμένα χειρουργεία πολύ συχνά (35-40% των περιπτώσεων) οι κλίνες μένουν άδειες, καθώς οι ασθενείς έχουν σπεύσει να χειρουργηθούν σε άλλα ιδιωτικά ή δημόσια νοσοκομεία, χωρίς αυτό να το γνωρίζει το νοσοκομείο στο οποίο έχει οριστεί να γίνει η εισαγωγή. Δεν θα μπορούσε το ένα νοσοκομείο να «βλέπει» αν ο ασθενής για τον οποίο είχε οριστεί ημερομηνία επέμβασης κάνει χρήση των υπηρεσιών άλλου νοσοκομείου (όπου προφανώς έχει εισαχθεί κάποιες φορές με τη χρήση «διοδίων», εκείνων που ήθελαν να καταπολεμήσουν οι δημιουργοί της λίστας).

• Ενα δεύτερο πολύ σοβαρότερο πρόβλημα είναι η αδυναμία των νοσοκομειακών μονάδων να υπολογίσουν το διάστημα που θα παραμείνει ο ασθενής στη μονάδα. Πριν από μερικούς μήνες, ο ΕΟΠΥΥ για να καταπολεμήσει την πρακτική των ιδιωτικών κλινικών να «γράφουν» εξετάσεις και φάρμακα την τελευταία ημέρα νοσηλείας ανακοίνωσε ότι δεν θα αποζημιώνει ό,τι γίνεται την τελευταία ημέρα παραμονής είτε σε ιδιωτικά είτε σε δημόσια νοσοκομεία. Αποτέλεσμα; Σε πολλά, αν όχι σε όλα τα δημόσια νοσοκομεία, ο χρόνος παραμονής αυξήθηκε κατά μία ημέρα, προστέθηκε δηλαδή πλασματικά μία ημέρα έτσι ώστε να είναι εφικτό να αποζημιώνεται η συνταγογράφηση. Αν εδώ προστεθούν τα νοσοκομεία με έλλειψη υποδομής σε αξονικό ή μαγνητικό (Αττικόν), οι κλειστές πτέρυγες (Λαϊκό) και το γεγονός ότι το… πιο περιζήτητο ρουσφέτι σε ένα νοσοκομείο –ακόμα– είναι η εσωτερική μετάθεση ενός μέλους του νοσηλευτικού προσωπικού σε θέση δουλειάς γραφείου, αντιλαμβάνεται κανείς γιατί λίγα πράγματα γίνονται στην ώρα τους μέσα σε ένα δημόσιο νοσοκομείο.

Ο γενικός γραμματέας της ΕΪΝΑΠ κ. Ηλίας Σιώρας έχει υπολογίσει ότι το ποσοστό των κλειστών χειρουργικών αιθουσών μόνο στο Λεκανοπέδιο «προσεγγίζει το 30%». Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη π.χ. στην Πάτρα όπου παραμένει κλειστή η καρδιοχειρουργική κλινική. Στα τέλη Νοεμβρίου με αφορμή την κακή κατάσταση στους χειρουργικούς τομείς του νοσοκομείου υπεγράφη αύξηση του προϋπολογισμού, κατά 300.000 ευρώ, μόνο για τις ανάγκες των χειρουγείων και της ΜΕΘ.

Οι κλίνες ΜΕΘ

Η τεχνική υπηρεσία του νοσοκομείου Πάτρας προχώρησε στη διαδικασία προμήθειας εξοπλισμού για τις επιπλέον κλίνες ΜΕΘ, ώστε να λειτουργήσουν συνολικά 19. Η Περιφέρεια αποφάσισε να χρηματοδοτήσει τον εξοπλισμό αλλά μέχρι να γίνει η προμήθειά του, θα υπάρξει δανεισμός από τις μονάδες των περιφερειακών νοσοκομείων, οι οποίες δεν λειτουργούν. Οσον αφορά το προσωπικό, αποφασίστηκαν η αξιοποίηση του υπάρχοντος με τη διαδικασία της εσωτερικής ανακατανομής και η μετακίνηση νοσηλευτικού προσωπικού από άλλες δομές. Επίσης, στο επόμενο δίμηνο, θα δοθεί η δυνατότητα πρόσληψης επικουρικού νοσηλευτικού προσωπικού, μέσω του οποίου θα καλυφθούν σημαντικές ανάγκες. Η ηγεσία του υπουργείου έχει δεσμευθεί ότι για κάθε κλίνη ΜΕΘ που θα ανοίγει, θα διασφαλίζεται και η πρόσληψη προσωπικού. Ιδια είναι και η κατάσταση στο Ηράκλειο. Στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο 584 ασθενείς αντιστοιχούν σε κάθε γιατρό και 440 ασθενείς σε κάθε νοσηλευτή, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2017. Το Σωματείο Εργαζομένων καταγγέλλει ότι όλα τα τμήματα λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας, ενώ τα  καλοκαιρινά χειρουργεία περιορίστηκαν κατά 50% προκειμένου να «βγουν» οι άδειες.