ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το χρονικό της ταλαιπωρίας στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας

to-chroniko-tis-talaiporias-stin-ethniki-odo-athinon-amp-8211-lamias-2355876

Το ψηφιακό ρολόι στο ταμπλό του αυτοκινήτου είχε μόλις δείξει τέσσερις το απόγευμα της 30ής Δεκεμβρίου, όταν άρχισε να γίνεται σαφές ότι η εθνική οδός Αθηνών – Λαμίας, στο ύψος της Μαλακάσας, παρουσίαζε σημαντικές καθυστερήσεις. Εκείνο που δεν προϊδέαζε κανέναν, του γράφοντος περιλαμβανομένου, ήταν οι 4,5 ώρες που θα απαιτούνταν προκειμένου ο δρόμος να δοθεί ξανά στην κυκλοφορία και οι ταλαιπωρημένοι εκδρομείς και λοιποί χρήστες της «Νέας Οδού» να συνεχίσουν τη διαδρομή τους προς την Αθήνα. Λίγη ώρα νωρίτερα, στα διόδια της Τραγάνας, οι οδηγοί προειδοποιούνταν ότι μετά τον ανισόπεδο κόμβο του Κάστρου απαιτούνταν αλυσίδες για τη μετακίνηση προς την Αθήνα. Η παραίνεση αποδείχθηκε, τουλάχιστον εκείνη την ώρα, άτοπη, καθώς παρά την πυκνή χιονόπτωση, η ένταση του αέρα μάλλον βοηθούσε στο να αποφευχθεί ο σχηματισμός πάγου στο οδόστρωμα. Κατά την κάθοδο (από τον Βόλο), αξιοσημείωτη ήταν η απουσία εκχιονιστικών ή άλλων βοηθητικών μηχανημάτων («αλατιέρες»), αλλά και η παρουσία μεγάλων ρυμουλκούμενων οχημάτων, ενώ, θεωρητικά τουλάχιστον, ίσχυε απαγόρευση κυκλοφορίας για φορτηγά σε όλο το μήκος της εθνικής οδού. Παρ’ όλα αυτά, η κυκλοφορία διεξαγόταν κανονικά, παρά τη χιονόπτωση.

Στη Μαλακάσα άρχισαν όλα να γίνονται αργά. Βασανιστικά αργά για όλους όσοι μετέφεραν μικρά παιδιά μαζί τους. Αρκετοί, εν μέσω χιονόπτωσης, άρχισαν να τοποθετούν αντιολισθητικές αλυσίδες, εκτιμώντας ότι η καθυστέρηση οφείλεται στην αδυναμία προσπελασιμότητας. Ωστόσο, τα περισσότερα οχήματα που βρίσκονταν στην ευρύτερη περιοχή κινούνταν με σχετική άνεση δίχως τις αλυσίδες. Δυστυχώς, το σημείο δεν ευνοεί τη ραδιοφωνική πληροφόρηση, αν και μέσω του Evia και Evripos FM, όποιος βρισκόταν στη… στενωπό της Μαλακάσας μπορούσε να μάθει όλα τα ελληνικά σουξέ του 2019.

Η εμβέλεια των δικτύων κινητής τηλεφωνίας επίσης καθιστούσαν δύσκολο το «σερφάρισμα» μέσω smartphone. Λίγο ο συνάδελφος Γιάννης Σουλιώτης που είχε την ευγενή καλοσύνη να ενημερώσει για την κατάσταση, λίγο η ανταλλαγή πληροφοριών με άλλους οδηγούς, και έγινε γνωστό ότι η Τροχαία απλώς «έκοψε» άνοδο και κάθοδο της εθνικής οδού λόγω σφοδρών χιονοπτώσεων. Λίγο μετά τις έξι το απόγευμα, οι ακινητοποιημένοι της Μαλακάσας αντιλήφθηκαν ότι έπεσε το ρεύμα στα φώτα της εθνικής, κάτι που αντισταθμίστηκε από τα σαφώς καλύτερα νέα της βροχής που άρχισε να μετατρέπει το χιόνι σε λάσπη. Στα τραγελαφικά του πράγματος καταγράφεται η διάνοιξη της ΛΕΑ από ένα εκχιονιστικό, το οποίο πέρασε τελικά γύρω στις 7 το απόγευμα, σπρώχνοντας πια όχι το χιόνι, αλλά τα λασπόνερα, πάνω στα παρακείμενα οχήματα. Η κατάσταση δεν ήταν καθόλου αστεία για όσους «έμειναν», από καύσιμα ή μπαταρία, και έπρεπε να αντιμετωπίσουν το τσουχτερό κρύο, αφημένοι στην καλοσύνη των ξένων.

Τελικά, το χιονισμένο και λασπωμένο κονβόι άρχισε να «τσουλάει». Οχι μακριά από το Καπανδρίτι, τρεις νταλίκες με τα ρυμουλκούμενά τους ξεπρόβαλαν στα δεξιά, μετακινημένες πλέον στη ΛΕΑ, με ένα ρεύμα ανοικτό ώστε να εκτονώνεται το μποτιλιάρισμα της Μαλακάσας. Τρεις νταλίκες έκλεισαν την κεντρική αρτηρία οδικής σύνδεσης της χώρας. Για μια απόσταση 40 χιλιομέτρων χρειάστηκαν σχεδόν πέντε ώρες. Χρόνια πολλά στο ελληνικό κράτος και στην παραδοσιακή αβελτηρία του, η οποία παραμένει αναλλοίωτη στο διηνεκές, βρέξει-χιονίσει.