Διαδοχικά κρούσματα πειρατείας στη Δυτική Αφρική

Διαδοχικά κρούσματα πειρατείας στη Δυτική Αφρική

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον Σεπτέμβριο του 2019 η κυβέρνηση του Καμερούν αποφάσισε να λάβει έκτακτα μέτρα. Τα διαδοχικά κρούσματα πειρατείας κατά δεξαμενόπλοιων στην Ντουάλα, στο κύριο λιμάνι της χώρας, είχαν θορυβήσει τη διεθνή ναυτική κοινότητα. Ως προσωρινή λύση αποφασίστηκε τότε η παραχώρηση ντόπιων ένοπλων φρουρών. Θα παρέμεναν πάνω στα πλοία, αμισθί, για όσο διάστημα εκείνα ήταν αγκυροβολημένα. Μπορεί αυτή η κίνηση να μετρίασε πρόσκαιρα των κίνδυνο, όπως φαίνεται όμως δεν απέτρεψε τους επίδοξους σαλταδόρους του Κόλπου της Γουινέας από την αναζήτηση άλλων στόχων.

Λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της 30ής Δεκεμβρίου τουλάχιστον έξι πειρατές κατόρθωσαν να ανεβούν με μια ξύλινη ανεμόσκαλα στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «Happy Lady». Το πλοίο βρισκόταν στο αγκυροβόλιο του λιμανιού Λίμπο, δύο ναυτικά μίλια ανοιχτά των ακτών του Καμερούν και –θεωρητικά– εκτός βεληνεκούς όπου στο παρελθόν είχαν σημειωθεί αντίστοιχες επιθέσεις. Επεσαν τουλάχιστον πέντε πυροβολισμοί και ο Ελληνας 3ος μηχανικός τραυματίστηκε στο πόδι από επoστρακισμό σφαίρας. Οι πειρατές απήγαγαν οκτώ μέλη του πληρώματος, εκ των οποίων οι πέντε είναι Ελληνες, οι δύο Φιλιππινέζοι και ένας Ουκρανός. Η πολυήμερη ομηρία ναυτικών, η αιχμαλωσία τους στο αχανές Δέλτα του Νίγηρα και η απελευθέρωσή τους έπειτα από την καταβολή λύτρων εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ είναι προσφιλής τακτική πειρατών της Νιγηρίας. Η εμβέλεια της δράσης τους, όπως έχει φανεί από αντίστοιχες υποθέσεις στο παρελθόν, φτάνει μέχρι το Τόγκο, το Καμερούν και το Μπενίν.

Μόλις δύο εβδομάδες πριν από το ρεσάλτο στο «Happy Lady» είχε ολοκληρωθεί η περιπέτεια του 20χρονου δόκιμου μηχανής Δημήτρη Γκιάτη, ο οποίος επέστρεψε στην Ελλάδα έπειτα από 40 ημέρες ομηρίας στο Δέλτα του Νίγηρα. Ο νεαρός ναυτικός είχε απαχθεί από το ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλιο «Elka Aristotle» μαζί με άλλους τρεις συναδέλφους του. Ενας εξ αυτών, υπήκοος Φιλιππίνων, δεν κατάφερε να επιστρέψει ζωντανός. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» πέθανε από ελονοσία, από την οποία είχε νοσήσει κατά την περίοδο της αιχμαλωσίας του. Αυτά τα δύο, διαδοχικά περιστατικά υπενθυμίζουν πόσο επισφαλές είναι το πέρασμα αλλά και η μακρά παραμονή στα ταραγμένα νερά της Δυτικής Αφρικής.

Οπως έχει γράψει η «Κ» στο «Happy Lady» δεν επέβαιναν ένοπλοι φρουροί, αλλά είχαν τοποθετηθεί περιμετρικά του πλοίου ανθρώπινα ομοιώματα τα οποία δεν ξεγέλασαν τους επιτιθέμενους. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην Ανατολική Αφρική, στη Δυτική Αφρική επιτρέπεται η φύλαξη των εμπορικών πλοίων από μισθωμένα συνοδευτικά σκάφη στα οποία επιβαίνουν μόνο ντόπιοι ένοπλοι φρουροί (σε κάποιες περιπτώσεις στη Νιγηρία πρόκειται για εν ενεργεία στρατιωτικούς της χώρας) και όχι ιδιώτες από άλλα κράτη. Το κόστος ενοικίασης ενός σκάφους αυτού του τύπου μπορεί να φτάσει και τις 15.000 δολάρια την ημέρα.

Ακόμη κι αν κάνουν χρήση αυτής της υπηρεσίας, προτείνεται στις εταιρείες ναυσιπλοΐας να μην επαναπαύονται εκεί. Αλλωστε σε αρκετές περιπτώσεις, αναλυτές σε θέματα ασφαλείας των θαλασσών, αμφιβάλλουν για την αποτελεσματικότητα των ντόπιων ένοπλων φρουρών. Ο κατάλογος των προτεινόμενων αντιπειρατικών μέτρων είναι μακρύς. Κατά τη διάρκεια της νύχτας ο φωτισμός αυξάνεται, καθορίζονται ζώνες επιτήρησης και επιφυλακής με εμβέλεια ενός έως δύο ναυτικών μιλίων από την πρύμνη, ενώ στα αμυντικά μέτρα περιλαμβάνεται και η χρήση αντλιών που εκτοξεύουν νερό κατά των πειρατών για να αποτρέψουν την επιβίβασή τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή