ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέα ρύθμιση για τις συμβάσεις παραχώρησης εθνικών δρόμων

11gkat_03_31

Δεν ευθύνεται η Νέα Οδός για τα σοβαρά προβλήματα που προκλήθηκαν από τη χιονόπτωση στις 30 Δεκεμβρίου στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε το πόρισμα του υπουργείου Υποδομών, που ολοκληρώθηκε προχθές. Το υπουργείο, ωστόσο, εξετάζει νομοθετική ρύθμιση για την επιβολή κυρώσεων σε ανάλογες περιπτώσεις, ακόμα και στους παραχωρησιούχους των εθνικών οδών, και την ανάθεση σε εξειδικευμένες εταιρείες της παρακολούθησης των συμβάσεων παραχώρησης, που σήμερα γίνεται πλημμελώς.

Το πόρισμα, το οποίο καταρτίστηκε από ομάδα στελεχών του υπουργείου με εμπειρία στα θέματα των οδικών παραχωρήσεων, παραδόθηκε στον υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, το βράδυ της Πέμπτης. Οπως καταλήγει, δεν προκύπτει ευθύνη της Νέας Οδού για τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας και την ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών, αλλά της Τροχαίας, η οποία δεν έλαβε εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα. Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, ακόμα και στην περίπτωση που θα αποδεικνυόταν ευθύνη του παραχωρησιούχου, δεν υπάρχει κάποιος μηχανισμός επιβολής ποινών.

Αυτό που έχει προταθεί στην ηγεσία του υπουργείου είναι να γίνει μια νέα, γενική νομοθετική ρύθμιση (δηλαδή όχι ειδικά για τους παραχωρησιούχους) για την άμεση επιβολή ποινών ή κυρώσεων σε όποιον αποδειχθεί ότι ευθύνεται για τη διακοπή της κυκλοφορίας στο εθνικό οδικό δίκτυο. Ειδικά, όμως, για την περίπτωση των παραχωρησιούχων, απομένει να αποδειχθεί εάν μια νομοθετική ρύθμιση μπορεί να επηρεάσει τους όρους των συμβάσεων παραχώρησης, οι οποίες έχουν επίσης κυρωθεί με νόμο. Το νομικό επιτελείο του υπουργείου εκτιμά ότι δεν απαιτείται τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης για να ισχύσει μια τέτοια ρύθμιση.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το υπουργείο προχωρά ένα βήμα παραπέρα, διαπιστώνοντας την αδυναμία των υπηρεσιών του να ελέγξουν επαρκώς αν οι παραχωρησιούχοι τηρούν τις υποχρεώσεις τους. Η πρόθεση είναι να ανατεθεί η εποπτεία των συμβάσεων σε εξειδικευμένη εταιρεία, ώστε να πραγματοποιούνται ανά τακτά διαστήματα έλεγχοι ασφαλείας (λ.χ. για την ποιότητα του οδοστρώματος, τη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων και γενικά την τήρηση των υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων). Το μοντέλο αυτό (η εξωτερική ανάθεση των ελέγχων) έχει εφαρμοστεί στο παρελθόν στην Εγνατία Οδό, η οποία όμως εξακολουθεί να ανήκει στο Δημόσιο. Η προετοιμασία του διαγωνισμού θα ξεκινήσει μέσα στον χειμώνα, προκειμένου να πραγματοποιηθεί το ταχύτερο δυνατόν. Να σημειωθεί ότι η εποπτεία των συμβάσεων παραχώρησης αποτελεί αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ17), την οποία ο ιδιώτης που θα επιλεγεί θα πρέπει να υποβοηθήσει, καθώς είναι εξαιρετικά υποστελεχωμένη.