ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πυρά ΟΛΜΕ και ΔΟΕ κατά ρύθμισης για τα κολέγια

30panepistimioamfitheatro

Τα πυρά των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών συγκέντρωσε χθες η ρύθμιση για τα κολέγια που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την ίδρυση Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η ρύθμιση επιτρέπει σε πτυχιούχους παιδαγωγικών από ιδιωτικά κολέγια που λειτουργούν στην Ελλάδα ως παραρτήματα ξένων ΑΕΙ, να διεκδικήσουν μία θέση στο Δημόσιο. Η ηγεσία του υπουργείου επιμένει ότι με τη ρύθμιση η ελληνική εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ειδικότερα, συνεχίστηκε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση επί του νομοσχεδίου με ακρόαση των εκπροσώπων των φορέων. Ενδεικτικά, οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ ζήτησαν να αποσυρθεί το επίμαχο άρθρο για τους πτυχιούχους των κολεγίων. Επίσης, κατέθεσαν ενστάσεις για τον τριετή αποκλεισμό όσων δεν αποδεχθούν τον διορισμό.

Από την πλευρά του, ο προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων και πρύτανης του ΕΚΠΑ Θάνος Δημόπουλος έθεσε ερωτήματα για το καθεστώς που θα προκύψει μετά την ενδεχόμενη ψήφιση της ρύθμισης. Για παράδειγμα, ζήτημα είναι εάν η ρύθμιση θα αφορά τους πτυχιούχους από ΑΕΙ χωρών της Ε.Ε. ή όχι μόνο, μετά και το Brexit. Για το θέμα, το προεδρείο της Συνόδου Πρυτάνεων κατέθεσε παρέμβαση στην οποία ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «σύμφωνα με τη νέα πρόβλεψη, τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά πλέον όχι μόνο όταν έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ, αλλά και εφόσον έχουν “απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων… ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού”. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να διορίζονται στα δημόσια σχολεία, είτε ως μόνιμοι δάσκαλοι και καθηγητές είτε ως αναπληρωτές, απόφοιτοι ΑΕΙ της αλλοδαπής και ιδιωτικών κολεγίων της ημεδαπής (που συνεργάζονται με ΑΕΙ του εξωτερικού), αφού αποκτήσουν απλώς την επαγγελματική ισοδυναμία. Δεν είναι σαφές πώς θα αποδίδεται η επαγγελματική ισοδυναμία και με ποια διαδικασία.

Επίσης, σε σχέση με προηγούμενους νόμους καταργείται η αναφορά στην παιδαγωγική επάρκεια ως προσόν διορισμού. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό δεδομένου ότι πιστεύουμε ότι τα προσόντα του προσωπικού που έχει την ευθύνη της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι ιδιαίτερα υψηλά και αυτό εξασφαλίζεται με αξιοκρατικά κριτήρια επιλογής». Στελέχη του υπουργείου δήλωσαν πάντως ότι ως όρος διορισμού δεν καταργείται η κατοχή παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.

Επίσης, ο κ. Δημόπουλος ανέφερε πως από το 2012 ο προϋπολογισμός των ΑΕΙ έχει μειωθεί συνολικά κατά 45%, ενώ ο αριθμός των εισακτέων πέρυσι ήταν αυξημένος κατά 8.000 σε σχέση με το 2012 και ζήτησε από την πολιτεία να είναι συνεπής στη χρηματοδότηση προς τα ΑΕΙ. Τέλος, ζήτησε να αξιολογηθούν κατά προτεραιότητα τα τμήματα ΑΕΙ που επρόκειτο να πρωτολειτουργήσουν από τον Οκτώβριο του 2020 αλλά η νυν ηγεσία του υπουργείου «πάγωσε» τη σχετική απόφαση.