ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς θα αλλάξουν πρόσωπο τα «εχθρικά» αστικά κέντρα

17akinita534

Κυκλοφοριακή συμφόρηση που μπορεί να εκνευρίσει και τον πιο υπομονετικό οδηγό, περιορισμένοι χώροι πρασίνου και πεζοδρόμια υπό εξαφάνιση συνθέτουν την εικόνα των μεγάλων αστικών κέντρων, με την πρωτεύουσα να κρατά τα σκήπτρα. Μονόδρομο και όχι απλώς απάντηση στην ισχύουσα κατάσταση αποτελούν τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τα οποία είναι απαραίτητα για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών αλλά και της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Τα ΣΒΑΚ βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τους εταίρους του ευρωπαϊκού προγράμματος CIVITAS SUMPs-UP.

Προ των πυλών βρίσκεται η κατάθεση σχεδίου νόμου για τα ΣΒΑΚ από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θα περιλαμβάνει κοινές κατευθύνσεις, κανόνες, προδιαγραφές και εργαλεία προς διευκόλυνση των ΟΤΑ, δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει μείνει «πίσω» στον τομέα αυτό. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι το εν λόγω νομοσχέδιο που θα διαμορφώνει το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο, θα είναι το τρίτο κατά σειράν που θα κατατεθεί στη Βουλή από το υπ. Υποδομών.

Η ενίσχυση των δημοσίων μέσων μεταφοράς, οι έξυπνες μετακινήσεις, η ασφαλής κυκλοφορία, η εξασφάλιση προσβασιμότητας στο δίκτυο μεταφορών για όλους και η πράσινη κινητικότητα αποτελούν βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, όπως τις περιέγραψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής. Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο προχωράει στην απλούστευση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου για τα ΣΒΑΚ, όπως αποκάλυψε ο κ. Καραμανλής. Οπως τόνισε: «Μια βελτίωση στην ποιότητα των μετακινήσεων και στην ποιότητα των μεταφορών οδηγεί σε βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος καθώς και της ποιότητας ζωής για τους πολίτες και την κοινωνία μας. Και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι υποδομές για πεζή μετακίνηση και ποδηλασία, η ορθολογική διαχείριση των Ι.Χ. οχημάτων, οι σύγχρονες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, με σεβασμό και μέριμνα για το περιβάλλον και σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να συνθέσουν το παζλ της αστικής κινητικότητας». Τους στόχους των ΣΒΑΚ περιέγραψε ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης:

• Να αναβαθμίσουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς.

• Να δημιουργήσουν περιβαλλοντικά φιλικούς τρόπους μετακίνησης.

• Να εξασφαλίσουν προσβασιμότητα στο δίκτυο μεταφορών για όλους.

• Να επιδιώξουν τη μείωση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων.

• Να οργανώσουν τη στάθμευση.

• Να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες, όπως τα ευφυή συστήματα μεταφορών.

Κοινή διαπίστωση (συγκοινωνιολόγων και εκπροσώπων αυτοδιοίκησης) ήταν πως στο θεσμικό πλαίσιο υπάρχουν ασάφειες και αδυναμίες που δυσκολεύουν τον σχεδιασμό των ΣΒΑΚ, γι’ αυτό, όπως και επισήμαναν υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου, στόχος είναι να υπάρξει άμεση εφαρμογή του νόμου ώστε να προχωρήσουν άμεσα τα σχέδια αστικής κινητικότητας με στόχο «ανθρώπινες πόλεις που εξασφαλίζουν καλύτερη ποιότητα ζωής».