ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέο ελληνικό αυτοκίνητο

Ολα ξεκίνησαν, τον Ιούλιο του ’99, όταν η ΕΛΒΟ προκήρυξε διαγωνισμό για τη μελέτη κατασκευής ενός μικρού πολυχρηστικού αυτοκινήτου. Μια μικρή εταιρεία, η TWT του συμπατριώτη μας Δημήτρη Βαρτζιώτη, που εδρεύει στη Στουτγκάρδη, με παραρτήματα στο Φρίντριχσχαφεν και στα Ιωάννινα, κατέθεσε την δική της πρόταση, ανάμεσα σε άλλες εταιρείες όπως η Lotus και η IDEA. Βέβαια, η ΤWΤ μπορεί να είναι άγνωστη στο ευρύ κοινό, είναι όμως γνωστή σε πολλούς και μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτου, όπως oι Daimler-Chrysler, VW, Audi, Porsche, αλλά και προμηθευτών σαν τις ZF, Bosch και Recaro, στις οποίες προσφέρει υπηρεσίες πληροφορικής, μηχανολογίας και εξέλιξης προϊόντων.

«Περιπλάνηση»

Η εταιρεία του Δημήτρη Βαρτζιώτη σχεδίασε το αυτοκίνητο εξ ολοκλήρου στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, με τα τελευταία σχεδιαστικά προγράμματα της IBM, χρησιμοποιώντας νέες μεθόδους ανάλυσης και εξέλιξης της στρεπτικής ακαμψίας του αμαξώματος. Σύμφωνα με τον κ. Βαρτζιώτη: «Στόχος ήταν η εξέλιξη ενός έξυπνα σχεδιασμένου, σωστά υπολογισμένου και μικρού κόστους παραγωγής αυτοκινήτου, που θα μπορεί να αποτελέσει τη βάση για μια πληθώρα εκδόσεων, με δύο ή τέσσερις θέσεις, κλειστές ή ανοιχτές, εκτός δρόμου ή ακόμα και επαγγελματικές».

Ο εξωτερικός σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον ιταλικό οίκο Pininfarina, ενώ τα μηχανικά μέρη και το δάπεδο είναι δανεισμένα από το Polo της VW. Στο πρωτότυπο της ΤWΤ, η πρώτη παρουσίαση του οποίου έγινε στο πρόσφατο Σαλόνι της Φρανκφούρτης, δόθηκε η ονομασία Aletis, που προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα αλώμαι (περιπλανώμαι).

Πρόκειται για ένα στιβαρό, καλοφτιαγμένο και πλήρως λειτουργικό, ανοιχτό τετραθέσιο, προσθιοκίνητο πρωτότυπο, με αμάξωμα από συνθετικά υλικά σχεδιασμένα έτσι, ώστε να συμβάλλουν στη βελτίωση της στρεπτικής ακαμψίας. Η πέμπτη πόρτα, όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, μπορεί να μετατραπεί σε χώρο ανάπαυσης, αφού ανοίγοντάς την χρησιμεύει σαν κάθισμα δύο ατόμων, ενώ την απαιτούμενη σκιά παρέχει αναδιπλούμενη κουκούλα.

Παραγωγή σε δύο χρόνια

Η ίδια η TWT ονομάζει το αυτοκίνητο funroader, σίγουρα όμως μπορεί να αποτελέσει ένα ιδανικό αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου. Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων από τη Βραζιλία ήθελαν στην έκθεση της Φρανκφούρτης να παραγγείλουν αρκετά κομμάτια! Οσο για τις επιδόσεις του, ο γνωστός κινητήρας των 1,4 λίτρων της VW με τους 75 ίππους/5.000 σ.α.λ. επιταχύνει το Aletis από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 12,8 δευτερόλεπτα και επιτυγχάνει τελική ταχύτητα που αγγίζει τα 150 χλμ./ώρα.

Ο κ. Βαρτζιώτης υπολογίζει ότι το αυτοκίνητο είναι δυνατόν σε δύο χρόνια να μπει στην παραγωγή και είναι πρόθυμος να παράσχει κάθε βοήθεια και τεχνική υποστήριξη στη δική μας ΕΛΒΟ. Το μέλλον του Aletis ανήκει σ’ αυτήν…

Το γλυκό κρασί της Κύπρου ουδέποτε σταμάτησε να παράγεται, όμως ο οίνος Κουμανδαρία αναβίωσε νομοθετικά το 1974, όταν τέθηκε σε ισχύ το διάταγμα, με το οποίο η επωνυμία Κουμανδαρία αναγνωρίσθηκε «Ελεγχομένη Ονομασία Προελεύσεως» και καθορίστηκαν οι όροι παραγωγής των κρασιών που δικαιούνται αυτής της επωνυμίας.

Αέρας ανανέωσης στη Lamborghini

…Μετά τα 11 χρόνια της στην παραγωγή, η Diablo μπορεί μεν να μη φαίνεται γερασμένη, ο αέρας ανανέωσης όμως στη Σάντα Αγκατα είχε αρχίσει να φυσάει από τα μέσα της περασμένης δεκαετίας. Η αποχώρηση του Φερούτσιο Lamborghini έφερε ανακατατάξεις στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ιστορικής φίρμας, η οποία κατέληξε το 1998 στον όμιλο του Φερντινάρντ Πιχ.

Ολα ξεκίνησαν από την αρχή. Επιλέχθηκε το σχέδιο του Λουκ Ντονκερβόλκε, μέλους του σχεδιαστικού τμήματος της Audi και πήρε το όνομα Murcielago που προήλθε από έναν θαρραλέο ταύρο που, στα τέλη του περασμένου αιώνα, απέφυγε τη μοιραία Εσπάντα ενός διάσημου ματαντόρ (Murcielago σημαίνει επίσης και νυχτερίδα).

Από αισθητική άποψη η Murcielago διατηρεί το κλασικό «σφηνοειδές» σχήμα των κορυφαίων Lamboghini, ενώ χαρακτηρίζεται από απλές γραμμές. Ταυτόχρονα μειώθηκε σε σχέση με την Diablo και ο συντελεστής oπισθέλκουσας στο 0,33 έναντι 0,36.

O κινητήρας της, δωδεκακίλυνδρος, 48βάλβιδος σε σχήμα V, 6,2 αποδίδει 580 ίππους στις 7.500 σ.α.λ. και μια εκπληκτική τιμή ροπής στρέψης που φτάνει τα 66,3 Kgm στις 5.400.

Και «μαύρο κουτί»

Η Μurcielago διαθέτει τόση τεχνολογία, που μπορεί με σιγουριά να θεωρηθεί ένα «πολιτισμένο» θηρίο. Ξεκινώντας απ’ όσα σχετίζονται με τη λειτουργία του κινητήρα, το διπλό ολοκληρωμένο σύστημα ψεκασμού και ανάφλεξης (LIE), το σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων, το γνωστό VVT και το αντίστοιχο που μεταβάλλει τη γεωμετρία των αυλών εισαγωγής (VIS) ως τα βοηθητικά συστήματα που ρυθμίζουν την ψύξη και τη μεταβολή της ροής του αέρα. Επίσης η νέα Labo διαθέτει κι ένα σύστημα «αεροπορικού» τύπου: το LDAS. Ενα «μαύρο κουτί» όπου καταγράφονται τα πάντα, ταχύτητα εγκάρσια και διαμήκης επιτάχυνση, πίεση φρένων, στροφές κινητήρα και πολλά άλλα. H ανάρτηση αποτελείται από την κλασική δοκιμασμένη λύση: διπλά ψαλίδια και στα τέσσερα άκρα.

Το δεύτερο σύστημα με αποκλειστικά μηχανική λειτουργία στη Murcielago μεταδίδει την κίνηση σε όλους τους τροχούς.

Το κιβώτιο ταχυτήτων, που είναι εντελώς νέο, διαθέτει έξι σχέσεις και είναι ειδικά μελετημένο ώστε να λειτουργεί με μεγαλύτερη άνεση και ακρίβεια. Οι επιδόσεις που επιτυγχάνει το ιταλικό υπεραυτοκίνητο συμπυκνώνουν σε λίγους αριθμούς τα όσα τεχνολογικά αναφέρθηκαν παραπάνω. Τελική 330 χλμ./ώρα και μόλις 3,8 δευτερόλεπτα για τα 100 χλμ./ώρα. Για την οδική συμπεριφορά απλώς θα αναφέρουμε την ένδειξη του οργάνου που υπάρχει στο ταμπλό της και μετράει την πλευρική επιτάχυνση: 1G.

Toyota ΕS 3: πρωτότυπο του μέλλοντος

Το Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης έχει συνδεθεί όχι άδικα με το μέλλον της αυτοκίνησης, αφού πολλά από τα εκθέματά της αποτελούν κατασκευές – πρωτότυπα που προϊδεάζουν για τις επερχόμενες εξελίξεις στο χώρο του αυτοκινήτου.

Ενα τέτοιο όχημα είναι και το ES 3 που η Toyota, παρουσίασε εκεί και σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας, πρόκειται για το πρωτότυπο της «επόμενης γενιάς». Η ονομασία του (ΕS 3) προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Eco Spirit, δηλαδή οικολογικό πνεύμα τρίτου βαθμού και αντικατοπτρίζει την προσπάθεια της Toyota να δημιουργήσει σπορ αυτοκίνητα, που θα σέβονται όμως το περιβάλλον.

Οικολογικές προδιαγραφές

Σε σχέση, λοιπόν, με την τελευταία προϋπόθεση, οι προδιαγραφές που τέθηκαν από την ομάδα σχεδιασμού εξαρχής ήταν η εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση καυσίμου (κάτω από 3 λίτρα/100 χλμ.), οι εκπομπές ρύπων να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές Euro IV, περιορισμένο βάρος που δεν θα ξεπερνά τα 700 κιλά και, τέλος, η εφαρμογή σ’ αυτό μελλοντικών μεθόδων ανακύκλωσης.

Οι διαστάσεις του, με μήκος 3,52 μέτρων, δεν διαφέρουν από τις αντίστοιχες ενός αυτοκινήτου της γνωστής ευρωπαϊκής κατηγορίας Β.

Το σχήμα του δείχνει και είναι ιδιαίτερα αεροδυναμικό, με συντελεστή οπισθέλκουσας που φτάνει μόλις τα 0,23, κάτι που επιτεύχθηκε ανασηκώνοντας το πίσω μέρος του πατώματος και εξομαλύνοντας τις επιφάνειές του έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η άνετη ροή, αλλά και η ταχύτητα του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο.

Από σχεδιαστική άποψη, στα πιο ενδιαφέροντα σημεία συγκαταλέγονται η οροφή και τα πλευρικά τμήματα του αυτοκινήτου, το φάρδος των οποίων αυξομειώνεται, δίνοντάς του έτσι έναν σύγχρονο και αισθητικά πρωτότυπο χαρακτήρα.

Στο εσωτερικό του, η ανάγκη να κρατηθεί το βάρος χαμηλά έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό τη σχεδίαση. Το ταμπλό και ο πίνακας οργάνων είναι περιορισμένων διαστάσεων, ενώ ο σκελετός των καθισμάτων κατασκευάζεται από μαγνήσιο για τον ίδιο λόγο. Βέβαια, εξοικονόμηση περιττών κιλών έχει γίνει από μια σειρά εξαρτημάτων όπως τα φρένα, οι αναρτήσεις, οι ζάντες, αλλά κυρίως από το αμάξωμα, η κατασκευή του οποίου γίνεται εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο, ενώ τα εξωτερικά πάνελ αποτελούνται από ειδικό πλαστικό.

Γενικότερα, πάντως, έχει δοθεί έμφαση στα υλικά που χρησιμοποιούνται ώστε να είναι δυνατόν να υποστούν ποικίλες μεθόδους ανακύκλωσης και ταυτόχρονα να μη βλάπτουν το περιβάλλον. Για παράδειγμα, στο ΕS 3 δεν χρησιμοποιείται PVC ούτε και στις καλωδιώσεις του ακόμα. Μειώθηκε η ποσότητα μολύβδου όπου ήταν δυνατόν στους λαμπτήρες και στη βαφή.

Η κινητήρια δύναμη του πρωτότυπου είναι ένας υπερτροφοδοτούμενος ντιζελοκινητήρας 1.400 κ. εκ., ο οποίος διαθέτει τεχνολογία commorail.

Αυτός συνδυάζεται με ένα κιβώτιο ταχυτήτων τύπου CVT, (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης). Μεταξύ τους συνδέονται μέσω ενός ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου.

Το σύστημα αυτό που η Toyota ονομάζει «Stop and Go» διακόπτει τη λειτουργία του κινητήρα όταν το ΕS 3 ακινητοποιείται στην κυκλοφορία και τίθεται άμεσα σε λειτουργία αυτόματα με το πάτημα του δεξιού πεντάλ από τον οδηγό. Επίσης, κατά την ώρα της ακινητοποίησης το σύστημα στο πρόγραμμα Iding δεν αφήνει το όχημα να παρασυρθεί από την πιθανή κατωφέρεια του δρόμου.

Ολα αυτά έχουν αποτέλεσμα την επίτευξη των αρχικών στόχων για τη χαμηλή κατανάλωση, αφού, σύμφωνα με την εταιρεία, αυτή δεν ξεπερνά τα 2,7 λίτρα/100 χλμ. Αντίστοιχα και οι εκπομπές ρύπων, λόγω του συστήματος (DPNR) αλλά βεβαίως και λόγω της πρωτοφανούς κατανάλωσης, συγκρατούνται στα επίπεδα που θα κινούνται τα αυτοκίνητα, που θα πληρούν τις αυστηρές ευρωπαϊκές νόρμες Euro IV που θα ισχύσουν για τα βενζινοκίνητα οχήματα.