Ευτύχης Βασιλάκης στην «Κ»: Θα προσφέρουμε περισσότερα στη χώρα

Ευτύχης Βασιλάκης στην «Κ»: Θα προσφέρουμε περισσότερα στη χώρα

8' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με αφορμή την παραλαβή των τριών πρώτων αεροσκαφών Airbus A320neo και την αποκάλυψη της νέας εταιρικής της ταυτότητας, η Aegean κάνει πράξη τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στον κλάδο των αερομεταφορών στη χώρα ύψους 2,5-3 δισ. δολαρίων σε τιμές αγοράς (6-6,5 δισ. δολάρια σε τιμές καταλόγου) και πρωτοστατεί σε ένα νέο κύκλο ανάπτυξης τόσο για τον τουριστικό κλάδο όσο και για τη χώρα. Εχοντας θέσει ως στόχο να ξεπεράσει το ρεκόρ των 15 εκατομμυρίων επιβατών, με αυξανόμενη εξωστρέφεια κάθε χρόνο και με ετήσιες επενδύσεις ύψους 500 εκατ. δολαρίων για την επόμενη εξαετία για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του στόλου της, η Aegean θεμελιώνει το μέλλον, με επίκεντρο πάντα τον επιβάτη και τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τη χώρα. Ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, μιλάει στην «Κ» εφ’ όλης της ύλης για το τι σημαίνει η νέα εποχή και εικόνα της Aegean, ποιες είναι οι εγχώριες και διεθνείς προκλήσεις του κλάδου, ποια τα επόμενα βήματα της εταιρείας, αλλά και για το τι περιμένει από την κυβέρνηση.

– Νέα αεροσκάφη, νέα εποχή, νέο λογότυπο. Ποια είναι λοιπόν η επόμενη μέρα για την Aegean, τα επόμενα βήματα;

– Οι επόμενοι 24 μήνες θα είναι εξαιρετικά δημιουργικοί, σε ανάπτυξη υπηρεσιών και προγραμμάτων. Θα δημιουργήσουμε σταδιακά νέες υπηρεσίες, πριν –κατά τη διάρκεια– και μετά την πτήση, νέα lounges και περισσότερη καινοτομία. Παράλληλα, η αυξημένη ανταγωνιστικότητα σε κόστος, με τα νέα αεροσκάφη θα μας επιτρέψει ενίσχυση της εξωστρέφειας και της χωρητικότητας του δικτύου. Hδη πετάμε σε 155 προορισμούς, σε 44 χώρες, με 250 δρομολόγια, από οκτώ πλέον βάσεις σε Ελλάδα και Κύπρο, το μεγαλύτερο δίκτυο που ανέπτυξε ποτέ ελληνική αεροπορική εταιρεία.

Eχουμε διπλασιάσει τους επιβάτες μας από το εξωτερικό τα τελευταία 6 χρόνια, φτάνοντας τα 8,7 εκατ. ετησίως και έχουμε προσθέσει πάνω από 100 δρομολόγια εξωτερικού αντίστοιχα. Σίγουρα, με τη δύναμη του νέου στόλου θα μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο, αλλά και θα προσφέρουμε ακόμη περισσότερο στα δημόσια έσοδα και στην ανάπτυξη. Iδιο όραμα και αξίες, αλλά σίγουρα μια νέα δυναμική. Πάντα με την ίδια ζεστή φιλοξενία, την ειλικρινή και ανθρώπινη εξυπηρέτηση που σας έχουμε συνηθίσει. Πάντα πρεσβευτές της Ελλάδας, των περιοχών και των προϊόντων της, αλλά τώρα με μια νέα πιο δυναμική εταιρική εικόνα, που για εμάς συμβολίζει και μία νέα αφετηρία για τη χώρα. Δεν είναι αλλαγή ταυτότητας, αλλά μία νέα ευκαιρία δημιουργικότητας για τους ανθρώπους μας και για την εξυπηρέτηση των επιβατών μας. Οι εργαζόμενοι και τα στελέχη της εταιρείας ήταν και θα είναι αυτοί που κάνουν τη διαφορά. Η δική τους προσπάθεια, η δική τους αξία οι δικές τους πρωτοβουλίες. Νέα πλατφόρμα αλλά ίδια ομάδα με τις ίδιες αρχές και δεξιότητες που εξελίσσονται συνεχώς.

– Ποιες είναι οι προκλήσεις για τον τουρισμό και τις αερομεταφορές στην Ελλάδα και πώς απαντά η Aegean σε αυτές;

– Πρέπει να λέμε και τα καλά. Η ελληνική επιχειρηματικότητα στον τουρισμό έχει κάνει συνολικά πολύ σημαντικά βήματα. Η ποιότητα των καταλυμάτων και των υπηρεσιών έχει αυξηθεί αξιοσημείωτα με σημαντικές επενδύσεις και βελτιωμένη φιλοσοφία, ενώ οι περιοχές που έχουν πια δραστηριοποιηθεί είναι περισσότερες και η διάχυση του τουρισμού και της ανάπτυξης μεγαλύτερη. Οι προσπάθειες και οι συμπράξεις για τη διαμόρφωση προϊόντων και προβολή περιοχών μεταξύ ιδιωτικών, αλλά και δημόσιων φορέων έχουν ξεκινήσει και σταδιακά γίνονται πιο αποτελεσματικές. Η Aegean έχει συμβάλει με όλες της τις δυνάμεις συστηματικά, στις συμπράξεις αυτές και θα συνεχίσει. Ακόμη και στις υποδομές με τις παραχωρήσεις των αεροδρομίων και τις νέες επενδύσεις, έχουμε σταδιακή βελτίωση η οποία τα επόμενα χρόνια θα γίνει πιο ορατή. Και βέβαια, η πορεία και οι προοπτικές από την ανάπτυξη του κέντρου της Αθήνας αλλά και του παραλιακού μετώπου είναι εντυπωσιακές.

Με αυτά τα δεδομένα δεν πρέπει να φοβόμαστε, ούτε όμως να εφησυχάζουμε. Βεβαίως, υπάρχουν προκλήσεις, ανταγωνιστές που βελτιώνονται και αυτοί και η επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Ομως, παράλληλα είναι προφανές ότι η ανάγκη των ανθρώπων για όμορφες εμπειρίες σε προορισμούς είναι ισχυρή και εξελίσσεται θετικά. Εμείς πρέπει να συνεχίσουμε να φτιάχνουμε νέες θετικές εμπειρίες στη χώρα, να καταλάβουμε ότι όλοι είμαστε μία αλυσίδα στο ίδιο προϊόν και να επιταχύνουμε τις προσπάθειες. Φυσικά, οι υποδομές πέρα από τα αεροδρόμια (δρόμοι, καθαριότητα, ενέργεια κ.α.) είναι κρίσιμες και έχουν συχνά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ταυτόχρονα η ανταγωνιστικότητα στον ΦΠΑ, στα τέλη είναι πρόκληση. Και βέβαια η μείωση της εποχικότητας είναι ο μεγάλος στόχος. Αν όμως επιταχύνουμε τις προσπάθειες και έχουμε περισσότερη συνεργασία είμαι αισιόδοξος.

Η Aegean, όπως βλέπετε, επενδύει πολλά και σε κεφάλαια –500 εκατ. δολάρια τον χρόνο για τα επόμενα 6 χρόνια– και σε στόλο αλλά και σε προσπάθεια για ποιότητα και μεγαλύτερη διαφοροποίηση. Ηδη, το 2020 κάνουμε ένα μεγάλο βήμα με τα καινούργια αεροσκάφη. Προσθέτουμε 1,5 εκατ. θέσεις, 1,15 εκατ. εξωτερικού, ξεκινάμε μια νέα βάση από την Κέρκυρα και ενισχύουμε τη Θεσσαλονίκη σημαντικά, υποστηρίζοντας την πόλη αλλά και την επένδυση της Fraport στην ανάπτυξη του αεροδρομίου. Στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργήσει σε περίπου 3-4 μήνες και το πρώτο νέο, μεγαλύτερο lounge με την ανανεωμένη εταιρική εικόνα. Kαι όλα αυτά σε ένα διάστημα από τα μέσα του 2018 έως σήμερα που έχουν καταρρεύσει πολλές αεροπορικές με ιστορία. Είναι σημαντικό ότι με την ποιότητα, τη δουλειά και τη δύναμη των ανθρώπων της, αλλά και τη στήριξη των μετόχων της, μια ελληνική εταιρεία προχωρεί μπροστά με σταθερό βηματισμό, σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον.

Φυσικά, η επένδυση που κάνουμε βελτιώνει σημαντικά και το αποτύπωμα σε ρύπους που μειώνεται κατά 19%-23% ανά θέση επιβάτη, σε σχέση με τον παρόντα στόλο των Airbus αλλά και κατά 50% σε σχέση με τα αρχικά μας και τότε καινούργια αεροπλάνα AvroRJ100 20 χρόνια πίσω. Η επένδυση λοιπόν αφορά την ανταγωνιστικότητα, την υπηρεσία αλλά και το περιβάλλον. Πραγματικά τα A320neo είναι ένα σπουδαίο νέο εργαλείο.

– Στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αύξηση ξένων επισκεπτών, χωρίς ωστόσο να έχει καλύψει τη δυναμική ή την προοπτική της πόλης. Ποια είναι τα περιθώρια περαιτέρω εξέλιξης και τι απαιτείται να γίνει για να αναδειχθεί σε έναν από τους κορυφαίους City Break προορισμούς;

– Η Αθήνα έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πλέον ανερχόμενους City Break προορισμούς στην Ευρώπη. Σταδιακά αλλά αποτελεσματικά ανεβαίνουν και η ποιότητα και η διαφοροποίηση των προσφερόμενων επιλογών για καταλύματα, εστιατόρια, νέες εμπειρίες. Αμβλύνεται η εποχικότητα, με σημαντική επένδυση και της AEGEAN που κάθε χειμώνα πετά σε 4 έως 5 παραπάνω προορισμούς που παλιότερα είχαν μόνο εποχική σύνδεση. Στα 6 τελευταία χρόνια έχουμε προσθέσει 50 προορισμούς εξωτερικού, διευρύνοντας ακόμη περισσότερο την προσβασιμότητα. Δεν είναι μικρό πράγμα να πετάς σε 29 προορισμούς μόνο σε Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία ή σε 7 προορισμούς σε Ισπανία και Πορτογαλία. Αυτό φάνηκε και από τους ρυθμούς ανάπτυξης της αεροπορικής κίνησης στην Αθήνα, που συνεχίζουν να αυξάνονται, παρόλο που τα αντίστοιχα ποσοστά στην υπόλοιπη Ελλάδα μεγεθύνονται με μικρότερους ρυθμούς. Και φυσικά η εκμετάλλευση του παραλιακού μετώπου είναι ακόμη μπροστά μας. Ωστόσο, απαιτούνται ακόμη περισσότερο συντονισμένες δράσεις και μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ των φορέων του τουρισμού, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του πολιτισμού και συνολικά της πολιτείας.

Στην κατεύθυνση αυτή εργαζόμαστε ήδη τα τελευταία χρόνια, στηρίζοντας αρχικά μαζί με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στη συνέχεια με τον ΣΕΤΕ και τη Marketing Greece την προσπάθεια του δήμου για την προϊοντική εξέλιξη και προβολή της Αθήνας ως προορισμού για την προσέλκυση εισερχόμενου τουρισμού από σημαντικές αγορές. Παρόμοιες πρωτοβουλίες, μικρότερης κλίμακας αλλά πάντα στην ίδια λογική των συνεργασιών, αναλαμβάνουμε ή συμμετέχουμε και για άλλους, εξίσου δυναμικούς προορισμούς όπως η Θεσσαλονίκη, τα Χανιά, η Ρόδος κ.λπ. Πιστεύω ειλικρινά ότι οι συμπράξεις για τη διάχυση της ανάπτυξης αποτελούν τη μόνη μακροπρόθεσμα βιώσιμη επιχειρηματική πρακτική, ιδιαίτερα στον τουρισμό. Γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε να συμπράττουμε σε συλλογικές προσπάθειες, με ιδιωτικούς και δημοσίους φορείς και να δουλεύουμε μαζί για κοινούς στόχους.

– Τι θα θέλατε να δείτε από την κυβέρνηση ως επιχειρηματίας των αερομεταφορών αλλά και ως επενδυτής;

– Αξίζει να σημειώσουμε ότι μέχρι σήμερα οι αερομεταφορές είναι το μοναδικό ίσως σύστημα υποδομών, μεταφορών που οι άμεσες χρεώσεις και έσοδα του Δημοσίου από τη δραστηριοποίησή τους, υπερκαλύπτουν με σημαντικό πλεόνασμα για το Δημόσιο, το κόστος τόσο των υποδομών όσο και της λειτουργίας τους. Αλλωστε, αυτό φαίνεται από το ενδιαφέρον και τις επιτυχείς οικονομικά για το Δημόσιο και για τους παραχωρησιούχους, πρόσφατες ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων. Η πολιτεία λοιπόν μπορεί –καθώς διαθέτει τα σχετικά κονδύλια– και πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα το ζήτημα της αναβάθμισης του επιπέδου υπηρεσιών του Δημοσίου, όπως είναι η ρύθμιση της λειτουργίας, η αεροναυτιλία, η παροχή εκπαίδευσης και σχολών για ειδικευμένο προσωπικό κ.ά. Υπηρεσιών που είναι καίριας σημασίας για την ελληνική αερομεταφορά αλλά κυρίως για τους επισκέπτες και τους ίδιους τους Ελληνες που ταξιδεύουν στο εσωτερικό.

Επίσης, κάποια στιγμή πρέπει να διορθωθεί και το λάθος του 2015-2016 που μας οδήγησε να έχουμε δύο έως τρεις φορές υψηλότερο ΦΠΑ (24%) στην επιβατική μεταφορά εσωτερικού, δηλαδή στα αεροπλάνα, στην ακτοπλοΐα και στα λεωφορεία, από όλα τα κράτη της νότιας Ευρώπης. Ελπίζω σχετικά σύντομα να γίνει, γιατί είναι άδικο οι επιβάτες εσωτερικού να επιβαρύνονται τόσο πολύ. Ακόμα, η φορολογία, οι επιβαρύνσεις στην εργασία, στους ανθρώπους που παράγουν για όλους μας, είτε με τη μορφή της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων είτε με την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης πρώτα για την εργασία, πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά. Δεν μπορεί να επιβαρύνουμε τόσο πολύ το πιο σημαντικό μας «υλικό», τους ανθρώπους που παράγουν, την ποιότητα και την εξειδίκευση, τη φιλοξενία που χρειαζόμαστε και παράλληλα να μειώνουμε με αυτό τον τρόπο την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.

Οι άνθρωποί μας

– Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παραλαβής των νέων αεροσκαφών, αναφέρθηκε έντονα ότι η Aegean αποτελεί ένα καλό παράδειγμα της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;

– Σημαίνει ότι είμαστε περήφανοι για τους ανθρώπους μας, τα στελέχη μας και ότι αυτοί αποτελούν την πηγή της δύναμής μας. Σημαίνει επίσης το ότι συνεργάστηκαν αρμονικά μεταξύ τους πέντε διαφορετικοί επιχειρηματικοί όμιλοι τόσα χρόνια, στη χώρα μας είναι σπάνιο αν όχι μοναδικό. Και τα δύο έχουν τη βάση τους στην ηθική και στην ειλικρίνεια του Θόδωρου Βασιλάκη αλλά και στην καθημερινή σπουδή και προσπάθεια της ομάδας του μάνατζμεντ της εταιρείας, με πρώτο τον CEO μας, Δημήτρη Γερογιάννη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή