ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στην πρώτη γραμμή πρεσβευτές του τουρισμού

27sel15athn

«Θεωρήσαμε καθήκον μας να ανταποκριθούμε στην ανάγκη της πόλης μας για κλίνες, ενώ την ίδια στιγμή αντιμετωπίσαμε την έκκληση της πολιτείας και σαν μία ευκαιρία για να δείξουμε το ανθρώπινο πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού». Τα λόγια ανήκουν στη Βάνα Λαζαράκου, διευθύντρια του NJV Athens Plaza, ενός από τα δύο ξενοδοχεία που παραμένουν ανοιχτά στον κεντρικό τομέα Αθηνών. Oπως έχει γίνει ήδη γνωστό από την περασμένη εβδομάδα, από τις 9.971 ξενοδοχειακές μονάδες της χώρας (σύμφωνα με τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το 2019), μόνο 50 συνεχίζουν να λειτουργούν, για να καλύψουν τις όποιες ανάγκες φιλοξενίας προκύψουν, καθώς και όσες εξυπηρετούν σώματα ασφαλείας, ένοπλες δυνάμεις και υγειονομικές ανάγκες, μεταξύ άλλων.

«Ηθικοί λόγοι»

Απευθυνθήκαμε σε πέντε από τους εναπομείναντες αυτούς πρεσβευτές της ελληνικής φιλοξενίας, από ισάριθμες περιφέρειες της χώρας. Κατά μία έννοια, είναι και αυτοί στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας να παραμείνει η χώρα σε λειτουργία. Τι σημαίνει «μένουμε ανοικτοί» αυτή την περίοδο; Τι μέτρα προστασίας λαμβάνουν; Για «ηθικούς λόγους» θεώρησε ότι έπρεπε να βοηθήσει την πόλη του και ο Λευτέρης Αρβανιτίδης, διευθυντής του Hotel Rotonda στη Θεσσαλονίκη, αλλά και ο Σαρμπέλ Σαχίν, ιδιοκτήτης του Suites of the Gods στη Σαντορίνη. «Ο κ. Σαχίν ασχολείται με τα κοινά και θέλει να βοηθάει την τοπική κοινωνία», λέει ο διευθυντής του ξενοδοχείου, Παναγιώτης Πετρής. «Εξαρχής δηλώσαμε πως αν κανείς άλλος δεν ήταν διατεθειμένος να μείνει ανοιχτός, θα το κάναμε εμείς για το κοινό καλό».

Και ενώ και οι πέντε ξενοδόχοι με τους οποίους επικοινωνήσαμε έκαναν λόγο για ένα αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, κάποιοι δεν έκρυψαν πως το να μένουν ανοιχτοί θα αποδειχθεί από οικονομικής άποψης ζημιογόνο. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα μπούμε μέσα», μας είπε ο Ηλίας Καποδίστριας, διευθυντής του Cavalieri Hotel στην Κέρκυρα. «Οπως αντιλαμβάνεστε, έχουμε μόνον ακυρώσεις και καθόλου νέες κρατήσεις, τόσο λόγω απαγόρευσης μετακίνησης των Ελλήνων προς τα νησιά όσο και λόγω της απαγόρευσης των πτήσεων προς την Ελλάδα. Μιλάμε για μια μείωση εσόδων της τάξεως του 90%». Για συνεχείς ακυρώσεις, πριν ακόμη την εφαρμογή του μέτρου, έκαναν λόγο και οι άλλοι ξενοδόχοι, σημειώνοντας ότι οι μόνοι τους πελάτες αυτή τη στιγμή είναι πελάτες άλλων ξενοδοχείων που έχουν προωθηθεί σε αυτούς ή Ελληνες που χρειάστηκε να ταξιδέψουν για επαγγελματικούς λόγους, όπως στην περίπτωση του Hotel Rotonda στη Θεσσαλονίκη.

Την αγωνία τους, πάντως, εξέφρασαν αρκετοί και για τους υπαλλήλους τους, για τους οποίους δεν έχει, μέχρι στιγμής, προβλεφθεί κάποιο κρατικό επίδομα. «Αν αναστέλλαμε τη λειτουργία μας, θα μπορούσαμε να αναστείλουμε και τις συμβάσεις των εργαζομένων μας, ώστε να δικαιούνται το επίδομα των 800 ευρώ που αντιστοιχεί σχεδόν με ένα μισθό», εξηγεί ο κ. Αρβανιτίδης. «Τι θα ισχύσει όμως για εκείνους που συνεχίζουν να εργάζονται και μάλιστα κάτω από επισφαλείς συνθήκες; Δεν είναι άδικο να παίρνουν σχεδόν τα ίδια χρήματα με τους ξενοδοχοϋπαλλήλους που οδηγήθηκαν σε αναγκαστική αργία; Δεν θα έπρεπε το κράτος να μεριμνήσει και γι’ αυτούς;».

Στην ερώτησή μας για το πώς αντέδρασε το προσωπικό τους στην απόφαση των ιδιοκτητών να μείνουν ανοιχτοί, όλοι εξέφρασαν την περηφάνια τους για τους υπαλλήλους τους, οι οποίοι παρά τον φόβο που αναπόφευκτα βιώνουν, δέχτηκαν στην πλειονότητά τους να εργαστούν (και να συμμορφωθούν με τις νέες συνθήκες εργασίας), ακόμη και στις περιπτώσεις που τους δόθηκε το δικαίωμα να αρνηθούν. «Είμαι πολύ περήφανος για όλο το προσωπικό της εταιρείας μας, που σε αυτή την άνευ προηγουμένου συγκυρία επιδεικνύει υψηλότατο επίπεδο ατομικής και συλλογικής ευθύνης», μας είπε ο κ. Λευτέρης Καραταράκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Καραταράκης Α.Ε.», η οποία διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, το Lato Boutique Hotel στο Ηράκλειο της Κρήτης. «Πέραν της άμεσης τήρησης αυστηρών κανόνων υγιεινής, μετακίνησης, συνάθροισης και συντονισμού, αποτελούν υποδειγματικούς οικοδεσπότες».

Ως προς τα μέτρα που έχουν λάβει τα ξενοδοχεία για την προστασία των εργαζομένων τους και των πελατών τους, όλοι απάντησαν πως ακολουθούν αυστηρούς κανόνες υγιεινής, σύμφωνα με τις υποδείξεις των φορέων υγείας, ενώ κάποιοι έχουν προβεί και σε επιπλέον προληπτικά μέτρα. Το NJV Athens Plaza, για παράδειγμα, έκλεισε όλους τους κοινόχρηστους χώρους του, σερβίρει το πρωινό στο δωμάτιο και εγκατέστησε στη ρεσεψιόν του τζάμι ώστε να μην έρχονται οι πελάτες σε άμεση επαφή με τους ρεσεψιονίστ. Ο κ. Καραταράκης με τη σειρά του, επιδιώκοντας τη διαφάνεια της εταιρείας του ως προς τον τρόπο λειτουργίας της υπό συνθήκες COVID-19, έχει αναρτήσει στο blog του ξενοδοχείου αναλυτικό δελτίο Τύπου σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί και το οποίο μπορούν να συμβουλεύονται πελάτες και εργαζόμενοι.

Η επόμενη μέρα

Εχει νόημα να μιλάμε σε αυτήν τη φάση για τουριστική σεζόν; Ο κ. Καποδίστριας δεν είναι αισιόδοξος. «Ακόμη και τον Ιούλιο να τελειώσει όλο αυτό, ποιος θα ήθελε να ταξιδέψει;». Παρόμοιες και οι σκέψεις του κ. Καραταράκη, ο οποίος χωρίς να μπορεί να προβλέψει πώς θα είναι η επόμενη μέρα για τον τουρισμό, είναι σίγουρος ότι θα υπάρξει κάποια υστερία με το θέμα της υγιεινής, ενώ και αυτός αποκλείει τα ταξίδια να είναι πρώτα στη λίστα όσων βγουν αλώβητοι από την πρωτοφανή αυτή δοκιμασία.

Υπάρχει κάτι θετικό σε όλο αυτό; Ο κ. Πετρής από τη Σαντορίνη θεωρεί σημαντική για την επόμενη μέρα την «ξεχασμένη αλληλεγγύη», που με χαρά του διακρίνει ήδη μεταξύ των ανθρώπων του νησιού. Αντίστοιχα, ο κ. Αρβανιτίδης από τη Θεσσαλονίκη προσθέτει: «Επιλέγω να πιστεύω πως θα βγούμε καλύτεροι από όλο αυτό, έχοντας μάθει να σεβόμαστε τους γύρω μας. Το βλέπω ήδη και στους πελάτες του ξενοδοχείου μας από τον τρόπο που συμπεριφέρονται στο προσωπικό». Η κ. Λαζαράκου, τέλος, αν και εξέφρασε την αγωνία της για το ότι δεν υπάρχει «ορίζοντας τέλους», ήταν αισιόδοξη για την επόμενη μέρα του πλανήτη, από οικολογική άποψη: «Ηδη έχουν μειωθεί οι ρύποι. Στην Κίνα είδαν ουρανό και η Βενετία είναι καθαρή. Ακόμη και η Αθήνα, που τη βλέπω άδεια και με στενοχωρεί, είναι καθαρή και περιποιημένη λες και ήδη περιμένει την επόμενη μέρα».