ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ισορροπία τρόμου για εργαζομένους

gkka_09_2903_page_1_image_0001

Διπλή η δυσκολία για όσους εργάζονται στις μέρες του κορωνοϊού, καθώς η αυξανόμενη εργασιακή πίεση συνδυάζεται με την τήρηση των μέτρων προφύλαξης, ειδικά σε κλάδους που εξυπηρετούν άλλους ανθρώπους κι έρχονται σε φυσική επικοινωνία. Την ίδια ώρα, για πολλούς από τους εργαζομένους μεγαλώνει η ανησυχία για την οικονομική κρίση.

«Βάλε γάντι, βγάλε γάντι, τελειοποίησε ολόκληρη τεχνική για να παίρνεις τα κέρματα του φιλοδωρήματος χωρίς να έρθεις σε φυσική επαφή με τον πελάτη, ήταν που ήταν μέσα στο στρες η δουλειά μας, τώρα έχει γίνει άσκηση ψυχραιμίας και θάρρους», λέει στην «Κ» ο Κυριάκος Χριστόπουλος, διανομέας σε ψησταριά στα νότια προάστια. «Προσπαθώ να μην πάρω αλλά και να μη μεταδώσω τον ιό, δεν είναι εύκολο όταν είσαι όλη την ώρα στον δρόμο», συμπληρώνει.

«Η ζήτηση είναι πολύ μειωμένη, δεν φτάνει ούτε τη μισή. Το βασικό πρόβλημα είναι το οικονομικό, ο κόσμος δεν ξέρει εάν και πότε θα πληρωθεί, ενώ ένα μέρος φοβάται και πιθανή μετάδοση του κορωνοϊού», λέει στην «Κ» ο κ. Βασίλης Κεφαλάς, μέλος της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων και του Δ.Σ. του σωματείου επισιτισμού τουρισμού Θεσσαλονίκης. «Δυστυχώς, από τις περισσότερες επιχειρήσεις εστίασης δεν λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε να γίνουμε και διανομείς κορωνοϊού, εκτός από φαγητού. Το 90% των μαγαζιών δεν δίνει στους ντελιβεράδες τις μάσκες, τα γάντια και τα αντισηπτικά που χρειάζονται. Δεν τα βρίσκουμε ούτε καν στην αγορά», συμπληρώνει ο κ. Κεφαλάς. «Υπάρχει φόβος πως θα χαθεί το μηνιάτικο. Πολλά μαγαζιά που έκλεισαν νωρίς δεν έχουν πληρώσει το πρώτο 15νθήμερο του Μαρτίου. Ακούμε πως στην Πάτρα εργοδότες ζητούν μέρος των 800 ευρώ από τους εργαζομένους!».

«Η κατάσταση στο σούπερ μάρκετ, ειδικά την πρώτη βδομάδα (σ.σ.: εννοεί την προηγούμενη), ήταν εκτός ελέγχου. Από τη μια υπήρχε μεγάλη αγωνία για τον κορωνοϊό, δεν είχαν παρθεί και τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, ούτε είχαμε καλή ενημέρωση. Από την άλλη, υπήρχε τρομερή εντατικοποίηση της εργασίας. Ειδικά η Κυριακή μάς εξόντωσε. Οταν γύρισα σπίτι μου, δεν με κρατούσαν τα πόδια μου, πρώτη φορά το ένιωσα αυτό. Ευτυχώς, ο κόσμος δεν ήρθε την Κυριακή και πήραν απόφαση να το σταματήσουν», μας είπε ο Δημοσθένης Κ., εργαζόμενος σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Αθήνα. Σήμερα, έχουν γίνει μερικά βασικά πράγματα, όπως η τοποθέτηση πλεξιγκλάς στα ταμεία, η σήμανση στον χώρο για το πού θα σταθούν οι πελάτες κ.λπ., αλλά οι εργαζόμενοι τραβάνε μεγάλο ζόρι.

«Πολίτες β΄ κατηγορίας»

«Αισθανθήκαμε πολίτες β΄ κατηγορίας, οι μόνοι για τους οποίους όχι μόνο δεν πάρθηκαν μέτρα, αλλά μας ζήτησαν να δουλέψουμε πολύ παραπάνω, όντας εκτεθειμένοι στον ιό», λέει στην «Κ» η Μελίνα, εργαζόμενη σε μεγάλο σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη. «Για να ανοίξει το κατάστημα στις 7 π.μ., ο υπάλληλος της μαναβικής πρέπει να έρθει από τις 6 π.μ., το ίδιο και στα κρεατικά», συμπληρώνει.

Σύμφωνα με τη Μελίνα, οι περισσότεροι πελάτες είναι προσεκτικοί, υπάρχουν αντισηπτικά και γάντια (δεν έχουν μπει όμως πλεξιγκλάς), έγιναν και μερικές προσλήψεις, ενώ οι τετραωρίτες (όπως η Μελίνα) δουλεύουν πια αρκετά οκτάωρα. «Είναι μαρτύριο να μην έχεις σταθερή δουλειά, θέλουμε μόνιμη σύμβαση. Παρότι τα πράγματα έχουν μπει σε μια σειρά, η κούραση είναι απερίγραπτη, σωματική και ψυχολογική», συμπληρώνει.

Οι οδηγοί των λεωφορείων του ΟΑΣΑ εξακολουθούν τα δρομολόγια, εξυπηρετώντας όσους πρέπει να μετακινηθούν. Αν και στα λεωφορεία έχει τοποθετηθεί μια αλυσίδα περίπου μισό μέτρο από τον οδηγό έτσι ώστε να μην μπορεί κάποιος επιβάτης να τον πλησιάσει, η ανησυχία υπάρχει.

«Δεν διατίθενται μάσκες, τα παράθυρα μένουν ανοικτά, αν και τώρα ο καιρός δυσκολεύει τους συναδέλφους. Εμείς προτείναμε να μπουν διαχωριστικά πλεξιγκλάς, όπως στα σούπερ μάρκετ, μεταξύ οδηγών και επιβατών, αλλά δεν έγινε δεκτό», λέει στην «Κ» ο Σταύρος Μανίκας, μέλος του Δ.Σ. του συνδικάτου εργαζομένων στον ΟΑΣΑ (οδηγοί). «Εχουν δοθεί αντισηπτικά, αλλά όταν τελειώνουν, δεν υπάρχει άμεση αντικατάσταση. Το πρόβλημα είναι οι μάσκες και τα γάντια, πολλοί συνάδελφοι βρίσκουν μόνοι τους», συμπληρώνει.

Γενικά τα λεωφορεία κυκλοφορούν με λίγο κόσμο, αλλά υπάρχουν και δρομολόγια, κυρίως στο κέντρο, με 20-25 επιβάτες. «Υπάρχει οδηγία για πληρότητα 50%, αλλά προφανώς πρέπει να αφορά τους καθήμενους.

Δηλαδή να είναι το πολύ 10-15 επιβάτες μέσα», λέει ο κ. Μανίκας. Γι’ αυτό όμως πρέπει να αυξηθούν τα δρομολόγια, απαιτείται περισσότερο προσωπικό. Θετικό είναι πως το τελευταίο διάστημα γίνεται απολύμανση των λεωφορείων με νέφωση. «Υπάρχουν όμως “τρύπες” στην ασφάλεια. Οταν το όχημα είναι στο αμαξοστάσιο, ο ελιγμο-οδηγός και ο μηχανικός μπαίνουν μέσα πριν απολυμανθεί, χωρίς να είναι εξασφαλισμένα τα μέσα προσωπικής προστασίας (μάσκα, γάντια κ.λπ.). Το ίδιο και με την καθαρίστρια», καταλήγει.