ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τηλεκπαίδευση μετ’ εμποδίων για μαθητές και δασκάλους

int22514746

Οι φωνές που κάνουν λόγο για αδράνεια των εκπαιδευτικών για τα εξ αποστάσεως μαθήματα, τα οποία ζήτησε το υπουργείο Παιδείας με στόχο την αναπλήρωση των χαμένων μαθημάτων λόγω των μέτρων κατά του κορωνοϊού, προκάλεσαν τα αντανακλαστικά των συνδικαλιστών. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, χωρίς να παραδέχονται τις όποιες αδυναμίες των εκπαιδευτικών, απέδωσαν την ευθύνη για την αργοπορία σε τεχνικές ελλείψεις και στο σύστημα του υπουργείου Παιδείας, ενώ μίλησαν και για εκπαιδευτικούς χωρίς εξοπλισμό και γνώσεις. Ετσι, προσέφεραν στην ουσία επιχειρήματα σε όσους επικρίνουν τους εκπαιδευτικούς για δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία. Με αυτό τον τρόπο βέβαια συσκοτίστηκε η προσπάθεια που κάνουν οι εκπαιδευτικοί.

«Ο δάσκαλος είναι και μέντορας και πρέπει να είναι “ζωντανός”. Στην εποχή του κορωνοϊού και καθώς πρέπει να μένουμε στο σπίτι, η εκπαίδευση –στη σύγχρονη ή στην ασύγχρονη μορφή της– σώζει ό,τι μπορεί να σωθεί από τα Γράμματα των παιδιών μας», λέει στην «Κ» ο Λεωνίδας Καστανάς, φυσικός σε λύκειο της Δυτικής Αττικής. Αλλωστε, αποδείχθηκε ότι οι μαθητές πηγαίνουν με πιο αργούς ρυθμούς έναντι των εκπαιδευτικών ενώ και το σύστημα «υπερφορτώθηκε». Ευρύτερα πάντως, το ελληνικό σχολείο, λόγω κορωνοϊού, κάνει ένα σημαντικό βήμα, την ίδια στιγμή που οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν τη σχολική καθημερινότητα.

Λήγει η προθεσμία

Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας ευελπιστεί ότι αύριο όλοι οι μαθητές θα έχουν εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) για να παρακολουθούν τα εξ αποστάσεως μαθήματα και να έχουν πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό που αναρτούν οι εκπαιδευτικοί. Μέχρι τα μέσα της περασμένης εβδομάδας, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, 945.003 μαθητικοί λογαριασμοί ήταν ενεργοί. Καθώς ο συνολικός μαθητικός πληθυσμός ανέρχεται σε 1,3 εκατ. παιδιά, το υπουργείο έδωσε παράταση για δεύτερη φορά (η πρώτη έληξε το βράδυ της περασμένης Δευτέρας) στην προθεσμία εγγραφής έως και αύριο.

«Σταθερά επτά με οκτώ μαθητές επί συνόλου 25 σε μία τάξη δεν συνδέονται, ενώ αρκετοί –μικρότερων τάξεων– φαίνεται πως απουσιάζουν. Ενας στους τέσσερις κάθε φορά έχει πρόβλημα ομαλής λειτουργίας του τηλεμαθήματος. Ο θόρυβος που δημιουργείται από την έλλειψη μικροφώνων είναι πρόβλημα, ενώ η δυνατότητα να συνδεθεί κάποιος με τηλέφωνο έχει και αυτή προβλήματα, εκτός του ότι μοιάζει με ραδιοφωνική ακρόαση», ανέφερε στην «Κ» ο κ. Κωνσταντίνος Κουκάκης, διευθυντής του 11ου Γυμνασίου Ιλίου Αττικής.
Από την άλλη, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών συνδέθηκε στο σύστημα του υπουργείου Παιδείας. Συνολικά υπάρχουν 180.953 λογαριασμοί εκπαιδευτικών (δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης) στο ΠΔΣ. Ωστόσο, οι θέσεις των ομοσπονδιών εγείρουν ενστάσεις και προκάλεσαν την αντίδραση του υπουργείου. «Κατ’ αρχάς, δεν είναι δεδομένο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν στα σπίτια τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ή πρόσβαση στο Διαδίκτυο για οποιαδήποτε μορφή τηλεκπαίδευσης. Ας μην ξεχνάμε πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση των εκπαιδευτικών στα σχολεία προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό για το εν λόγω εγχείρημα, όχι μόνο λόγω της ΚΥΑ αλλά και λόγω του ότι πολλοί εκπαιδευτικοί που υπηρετούν μακριά από τις οικογένειές τους έχουν δικαίως την ανάγκη να επιστρέψουν στα σπίτια τους», είπε, ενδεικτικά, η ΟΛΜΕ προκαλώντας σκωπτικά σχόλια. Η απάντηση της υπουργού Νίκης Κεραμέως ήταν πως υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης για όλους.

«Εξαιρετικό πλεονέκτημα»

Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών, όμως, είναι θετική στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χωρίς να παραβλέπει τις ελλείψεις του κλάδου. «Η καθολική τηλεκπαίδευση είναι μια νέα συνθήκη που επιβλήθηκε απότομα στο δημόσιο σχολείο. Εχει ένα εξαιρετικό πλεονέκτημα, καθώς οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί θα κάνουν ένα άλμα επιμόρφωσης και θα εξελίξουν τη διδακτική τους βιωματικά κι όχι σε θεωρητικά σεμινάρια, ενώ οι μαθητές θα εξοικειωθούν με μια διαδικασία που θα τους είναι πολύ χρήσιμη στο μέλλον. Ομως σήμερα η προσπάθεια γίνεται με αρκετά προβλήματα», ανέφερε στην «Κ» ο κ. Στέλιος Ντούσιος, φυσικός και υποδιευθυντής στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Μακρυχωρίου Λάρισας.

«Μέσα σε ελάχιστο χρόνο η εκπαιδευτική κοινότητα χρειάστηκε να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα. Οι τεχνολογικές εφαρμογές μετατράπηκαν από συνοδευτικά εργαλεία στο κύριο όχημα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που ήταν βασική προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής για πολλά χρόνια, πραγματοποιήθηκε μέσα σε λίγες ημέρες χωρίς πολύωρα σεμινάρια και προγράμματα κατάρτισης μέσα από διαδικτυακές κοινότητες. Tη στιγμή της κρίσης, όλοι βρέθηκαν σε θέση μάχης. Αλλοι έτοιμοι να μάθουν καθώς δεν γνώριζαν τα εργαλεία και τη χρήση τους, άλλοι έτοιμοι να τους διδάξουν καθώς είχαν εμπειρία σε αυτά. Ακόμα και εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης διεκδικούν σημαντικό μερίδιο στην επίτευξη της αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, που χάθηκε τόσο ξαφνικά. Μέχρι και το απαγορευμένο στην τάξη κινητό τηλέφωνο έχει πλέον κυρίαρχη θέση σαν κανάλι επικοινωνίας», παρατηρεί στην «Κ» ο κ. Σοφοκλής Σωτηρίου, υπεύθυνος του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής.

«Το υπουργείο Παιδείας θέλησε να εξασφαλίσει για τα παιδιά ένα περιβάλλον μάθησης στο οποίο δεν θα κινδυνεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα και δεν θα βομβαρδίζονται από διαφημίσεις, ενώ παράλληλα θα μπορεί να παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα του εγχειρήματος», προσθέτει ο κ. Ντούσιος και τονίζει: «Αυτό όμως εγκλώβισε έναν τεράστιο αριθμό εκπαιδευτικών και μαθητών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Οι πάνω από ένα εκατομμύριο χρήστες που πρέπει καθημερινά να ανταλλάσσουν υλικό στο δίκτυο κάνουν την ιστοσελίδα απελπιστικά δύσχρηστη. Χάνονται ώρες περιμένοντας να ανοίξουν τα παράθυρα και να ξαναγίνει η σύνδεση που χάθηκε. Το άσχημο εδώ είναι ότι δυσφημείται μια διαδικασία που θα μπορούσε να είναι εξαιρετικά παραγωγική».

«Το αποτέλεσμα μετράει, τα παιδιά βάζουν πλάτη»

«Οι εκπαιδευτικοί αγκάλιασαν το εγχείρημα από την πρώτη στιγμή. Ας μη δίνουμε βάση στις ενστάσεις  διαφόρων» παρατηρεί στην «Κ» ο φυσικός σε λύκειο, κ. Λεωνίδας Καστανάς. Βέβαια, όπως λέει, «κάποιοι από το γερασμένο προσωπικό δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες και θα πρέπει να μάθουν πολλά πράγματα σε λίγο χρόνο για να αντεπεξέλθουν. Οι περισσότεροι έχουν πέσει με τα μούτρα και μαθαίνουν. Ούτε επιμορφώσεις χρειάζονται ούτε λεφτά για νέα κομπιούτερ. Διάθεση για εξοικείωση και ένας ειδικός σε κάθε σχολική μονάδα να τους κατευθύνει. Στο δικό μου σχολείο ο ειδικός είναι παλιός μου μαθητής».

Την ίδια στιγμή, επισημαίνει ότι οι πλατφόρμες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου για τη σύγχρονη εκπαίδευση είναι παλιές, ωστόσο παραμένουν λειτουργικές. Απλώς οι υποδομές τους ήταν φτιαγμένες για πολύ μικρότερους αριθμούς χρηστών και με την αύξηση της ζήτησης υπερφορτώθηκαν. Οπως τονίζει ο κ. Καστανάς, «οι υποδομές θα αναβαθμιστούν και θα μας αντέξουν όλους. Χάσαμε χρόνο με την ελληνική ηλεκτρονική γραφειοκρατία, κωδικούς, login και άλλα τέτοια ανούσια. Πλέον το αποτέλεσμα μετράει. Τα παιδιά βαρέθηκαν να χαζεύουν τηλεόραση και PlayStation και γουστάρουν να τα λένε δημιουργικά με τον δάσκαλο στο skype ή στο webex. Να κατεβάζουν ασκήσεις, να τις λύνουν, να τις στέλνουν στο mail, αυτός να διορθώνει και να απαντά. Ακόμα και από το κινητό γίνεται. Καταλαβαίνουν κι αυτά ότι οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες και πρέπει να βάλουν πλάτη. Η κοινωνία νιώθει υπερήφανη για την όλη προσπάθεια και στηρίζει. Και θα επιβιώσουμε, και μάθημα θα γίνει, αλλά και νέα κόλπα θα μάθουμε. Κάντε ένα share στην αισιοδοξία».