ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Παγώνει» ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό

pagonei-o-diagonismos-gia-ti-grammi-4-toy-metro-2372348

Προβληματισμός επικρατεί τόσο στο υπουργείο Υποδομών και στην «Αττικό Μετρό», όσο και στους εργολάβους που διεκδικούν την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, σχετικά με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. «Αττικό Μετρό» και υποψήφιοι ανάδοχοι υποστηρίζουν ότι δεν έχει επέλθει το τέλος του διαγωνισμού και πως το αδιέξοδο μπορεί να ξεπεραστεί μέσω της επανεξέτασης των αρχικών ενστάσεων των δύο κοινοπραξιών. Ωστόσο το υπουργείο Υποδομών φαίνεται σοβαρά προβληματισμένο με την πορεία που έχει λάβει ο διαγωνισμός, «ζυγίζοντας» τα προβλήματα που θα προκύψουν από τη συνέχιση και ολοκλήρωσή του, σε σχέση με την καθυστέρηση που θα επιφέρει η ακύρωσή του.

Με τις δύο αποφάσεις (αρ. 50, 51/2020), το περιεχόμενο των οποίων αποκάλυψε η «Κ» της Κυριακής, γίνονται δεκτές οι ενστάσεις και των δύο κοινοπραξιών (ΑΚΤΩΡ – Ansaldo –  Hitachi και J&P ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport). Και στις δύο αποφάσεις, το Δ΄ τμήμα του ΣτΕ καταλήγει με την ίδια εντολή: «Να διαταχθεί η αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης της Αττικό Μετρό και η αναστολή της προόδου του διαγωνισμού έως την έκδοση οριστικής απόφασης για την αίτηση ακυρώσεως». Περαιτέρω, κάνοντας δεκτές και τις δύο προσφυγές το ΣτΕ ουσιαστικά υποδεικνύει ότι έπρεπε και οι δύο να έχουν αποκλειστεί.

Από εδώ και έπειτα αρχίζουν… οι νομικές ερμηνείες. Η πιο προφανής είναι ότι η «Αττικό Μετρό» είναι υποχρεωμένη να «παγώσει» κάθε ενέργεια γύρω από τον διαγωνισμό και να αναμένει την εκδίκαση των κύριων προσφυγών των δύο κοινοπραξιών. Από εκεί και έπειτα:

– Στην «Αττικό Μετρό» εκτιμούν ότι το ΣτΕ ουσιαστικά «ανοίγει» όλες τις επιλογές για την «Αττικό Μετρό», δηλαδή και τη συνέχιση και την ακύρωση του διαγωνισμού. Αλλά εφόσον υπάρξει πρόθεση, το αδιέξοδο μπορεί να ξεπεραστεί με την επανεξέταση της απόφασης, με την οποία απορρίφθηκαν οι αντιρρήσεις των δύο κοινοπραξιών. «Προφανώς και ο διαγωνισμός έχει ορισμένα εγγενή προβλήματα και κάποια αμφιλεγόμενα σημεία, τα οποία προβλημάτισαν και εμάς ως προς την πρόθεσή τους», σχολιάζει υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας υπό τον όρο της ανωνυμίας. «Ωστόσο η ακύρωση του διαγωνισμού θα σήμαινε τεράστια καθυστέρηση».

– Από τα επιτελεία της ΑΚΤΩΡ και της ΑΒΑΞ εκφράζεται η βεβαιότητα ότι το ΣτΕ ζητεί την επανεξέταση της απόφασης της «Αττικό Μετρό». Σε αυτό το ενδεχόμενο, δεν αποκλείεται να παραιτηθούν και από τις κύριες προσφυγές τους. Πάντως και οι δύο ενδιαφερόμενοι απορρίπτουν την πιθανότητα να «αλληλοεξοντώθηκαν», υποστηρίζοντας ότι το θέμα αυτό βρίσκεται στην κρίση της «Αττικό Μετρό».

Και στις δύο περιπτώσεις, πάντως, οι διαγωνιζόμενοι μπορούν να καταθέσουν νέες αιτήσεις αναστολής και νέες προσφυγές, και ο κύκλος αυτός να συνεχιστεί. Να σημειωθεί ότι την περίοδο αυτή το ΣτΕ δεν εκδικάζει καθόλου νέες προσφυγές, παρά μόνο αιτήσεις αναστολής επί δημόσιων διαγωνισμών ή επί επειγουσών υποθέσεων. Αυτός είναι και ο λόγος που πηγές του υπουργείου Υποδομών εκφράζουν προβληματισμό απέναντι στις εξελίξεις. Τόσο τα προβλήματα στους όρους του διαγωνισμού, που ενδέχεται να οδηγήσουν σε… ποταμούς οικονομικών απαιτήσεων από τον όποιο ανάδοχο, όσο και η διαφαινόμενη πρόθεση των δύο κοινοπραξιών να ασκούν συνεχώς κάθε νόμιμο μέσο, σε κάθε στάδιο του διαγωνισμού, δημιουργούν ένα κλίμα απαισιοδοξίας για την τύχη του έργου.