ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Πλωτά οπλοστάσια» και καμπίνες απομόνωσης

plota-oplostasia-kai-kampines-apomonosis-2373419

Στα θαλάσσια περάσματα του Ινδικού Ωκεανού οι ναυτικοί εμπορικών πλοίων που εκπαιδεύονται για το πώς θα κλειδαμπαρώνονται εγκαίρως σε ασφαλή χώρο σε περίπτωση ρεσάλτου πειρατών, έχουν να αντιμετωπίσουν και έναν αόρατο εχθρό: τον νέο κορωνοϊό. Το διεθνές ντόμινο περιοριστικών μέτρων σε αεροδρόμια και λιμάνια για να την ανάσχεση της πανδημίας ανάγκασε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ασφαλούς ναυσιπλοΐας να επανασχεδιάσουν την τακτική τους.

H ελληνική εταιρεία «Diaplous Group» έχει δημιουργήσει ένα νοητό τρίγωνο με τρία «floating armouries» (πλωτά οπλοστάσια) έξω από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ερυθρά Θάλασσα και την Αραβική Θάλασσα. Πρόκειται για πλοία στα οποία μένουν οι ένοπλοι φρουροί της εταιρείας, ανάμεσά τους και αρκετοί Ελληνες, περιμένοντας να τους ανατεθεί η επόμενη αποστολή. Οποιο εμπορικό πλοίο χρειάζεται προστασία θα τα προσεγγίζει και θα παραλαμβάνει από τα «πλωτά οπλοστάσια» την αντίστοιχη τριμελή ή τετραμελή ομάδα. Η επιβίβαση θα γίνεται από πλωτό σε πλωτό και όχι μέσω κάποιου λιμανιού. 

Κάθε πλοίο έχει δυνατότητα να φιλοξενήσει από 80 έως 100 ένοπλους φρουρούς. Σε περίπτωση που κάποιο μέλος του πληρώματος εμφανίσει συμπτώματα που παραπέμπουν σε λοίμωξη του αναπνευστικού προβλέπεται, σύμφωνα με την εταιρεία, να δημιουργηθούν καμπίνες απομόνωσης.

Τα «πλωτά οπλοστάσια» παρέχονται ως υπηρεσία εδώ και τουλάχιστον μια οκταετία, από διάφορες εταιρείες του εξωτερικού. Ο συνολικός αριθμός των πλοίων αυτού του είδους που βρίσκονται σε διεθνή ύδατα δεν είναι γνωστός. Ανά σκάφος και εταιρεία στην οποία ανήκουν διαφέρουν και οι συνθήκες διαβίωσης του πληρώματος και των φρουρών και στο παρελθόν έχουν εκφραστεί παράπονα για κάποιες από αυτές. Οι νέες συνθήκες που επικρατούν λόγω της πανδημίας φαίνεται ότι τα έχουν καταστήσει βασικό τρόπο επάνδρωσης εμπορικών πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Ναυσιπλοΐας (IMB, τμήμα του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου), μέσα στο 2019 καταγράφηκαν 53 επιθέσεις πειρατών στην Ινδονησία, τη Μαλαισία, τις Φιλιππίνες και τα Στενά της Σιγκαπούρης. Μετά τη Νιγηρία, όπου σημειώθηκαν πέρυσι οι περισσότερες επιθέσεις και απαγωγές ναυτικών, η Ινδονησία είναι η δεύτερη πιο επικίνδυνη περιοχή διεθνώς.

Οι περιορισμοί

Στο παρελθόν οι ομάδες των ένοπλων φρουρών που κινητοποιούνταν σε αυτά τα θαλάσσια περάσματα χρησιμοποιούσαν ως μεταβατικό σταθμό το αεροδρόμιο και τα λιμάνια του Ομάν. Οι νέοι κανόνες που έχουν ληφθεί λόγω της πανδημίας δυσχεραίνουν πλέον τις μετακινήσεις τους από εκεί. Ηδη από τις 9 Μαρτίου το Ομάν είχε λάβει δραστικά μέτρα για να περιορίσει τη διασπορά του ιού στα εδάφη του. Το υπουργείο Υγείας της χώρας αποφάσισε να γίνονται δεκτοί οι υπήκοοι Κίνας, Ιράν, Νότιας Κορέας, Αιγύπτου και Ιταλίας, μόνο εφόσον τις προηγούμενες 14 ημέρες από την άφιξή τους δεν βρίσκονταν στις πατρίδες τους. Ακόμη, όποιος αλλοδαπός φτάνει στο Ομάν με ανταπόκριση πτήσης από την Αίγυπτο θα πρέπει να μπαίνει σε υποχρεωτική καραντίνα δύο εβδομάδων. 

Σε έγγραφο που έχει δοθεί στους ένοπλους φρουρούς της ελληνικής εταιρείας και είναι σε γνώση της «Κ», ζητείται από όσους επιβιβάζονται σε εμπορικά πλοία για να παρέχουν υπηρεσίες φύλαξης, να κρατούν αποστάσεις ασφαλείας από τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος. Μόλις ολοκληρώνουν την περιπολία τους στο κατάστρωμα θα πρέπει να μένουν στην καμπίνα τους και να μη γευματίζουν μαζί με τους άλλους ναυτικούς. Σε περίπτωση που εμφανίσουν βήχα, ανεβάσουν πυρετό πάνω από 37,8 και νιώσουν εξάντληση τους προτείνεται να ζητήσουν ιατρική βοήθεια. Ακόμη, όπως ανέφεραν στελέχη της «Diaplous» στην «Κ», αγοράστηκαν από τις ΗΠΑ 2.700 τεστ ταχείας διάγνωσης του COVID-19 για να διατεθούν στο προσωπικό τους διεθνώς. 

Πρόσφατα η ελληνική εταιρεία πραγματοποίησε επιχείρηση παράδοσης λύτρων και παραλαβής ενός ομήρου στη Νιγηρία. Ο ναυτικός, αλλοδαπός υπήκοος, ήταν μέλος πληρώματος σε πλοίο ελληνικών συμφερόντων και είχε απαχθεί από πειρατές στον κόλπο της Γουινέας. Λόγω των αυστηρών μέτρων απομόνωσης και απαγορεύσεων στις κινήσεις που έχουν ληφθεί και στη Νιγηρία χρειάστηκαν πολλές επιπλέον συνεννοήσεις με τις τοπικές αρχές για να ολοκληρωθεί αυτή η αποστολή.