ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ψηφιακή διακυβέρνηση: Ο καταλυτικός ρόλος του κορωνοϊού και τα βήματα προόδου

gkat_03_1504_page_1_image_0001--2

H έλευση του κορωνοϊού ήταν ο καταλύτης για τα άλματα που πραγματοποιούνται στη χώρα μας στον τομέα της ψηφιακής διακυβέρνησης. Παράγοντες του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης παραδέχονται ότι χωρίς την πανδημία τα βήματα αυτά θα γίνονταν, αλλά με πιο αργούς ρυθμούς και με περισσότερα εμπόδια. Το γεγονός όμως ότι πολλές εφαρμογές και υπηρεσίες υλοποιήθηκαν χωρίς σημαντικά λάθη ή αστοχίες, έχει γεμίσει αισιοδοξία προκειμένου να έλθουν όσο το δυνατόν περισσότερες εφαρμογές που αλλάζουν τη σχέση του κράτους με τον πολίτη. Μέσα στην πανδημία υλοποιήθηκαν οι παρακάτω εφαρμογές/υπηρεσίες:

Πύλη gov.gr: Σύμφωνα με τους ανθρώπους του υπουργείου, λόγω της πανδημίας, επισπεύσθηκε κατά δύο μήνες η δοκιμαστική λειτουργία του «gov.gr». Η πύλη λειτούργησε το Σάββατο 21/3/2020 συγκεντρώνοντας 503 υπηρεσίες που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο. Σε αυτές προστέθηκε η άυλη συνταγογράφηση, η ηλεκτρονική εξουσιοδότηση, η ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και το forma.gov.gr με περισσότερες από 4 εκατ. αιτήσεις/εγκρίσεις μετακινήσεων ανά ημέρα.

forma.gov.gr: Πρόκειται για εφαρμογή που αξιοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το «13033», πέρα από χρόνο ζωής που εξοικονόμησε στους εκτυπωτές, τα μελάνια τους κ.λπ., εκτιμάται ότι καθημερινά εξοικονομεί στη χώρα 8.000 πακέτα χαρτιού (εκτυπωτή) βάρους 20 τόνων. Στις 23 ημέρες ισχύος του μέτρου εκτιμάται ότι εξοικονομήθηκαν πάνω από 120.000 πακέτα χαρτιού βάρους 300 τόνων.

epresence.gov.gr: Tις ημέρες της πανδημίας η κυβέρνηση έμαθε να συσκέπτεται και να λαμβάνει αποφάσεις από απόσταση. Μόνον χθες, πραγματοποιήθηκαν πάνω από 260 τηλεδιασκέψεις στον κρατικό μηχανισμό όπου συμμετείχαν περίπου 1.600 άτομα. Συνολικά από 16/3 που τέθηκε σε λειτουργία το σύστημα, διενεργήθηκαν πάνω από 5.600 τηλεδιασκέψεις στις οποίες συμμετείχαν περισσότερα από 7.600 άτομα. Μεταξύ αυτών και μια συνεδρίαση Υπουργικού Συμβουλίου.

Ηλεκτρονική υπογραφή: Από τις 24/3, τα μέλη της κυβέρνησης πλέον υπογράφουν σχέδια νόμου, ΠΝΠ και πράξεις υπουργικού συμβουλίου (ΠΥΣ) από απόσταση και μέσω κινητού. Σύντομα δε, το μέτρο θα επεκταθεί στις ΚΥΑ και στα Π.Δ., κλείνοντας έτσι τον κύκλο λήψης κυβερνητικών αποφάσεων. Η διαδικασία αυτή εκτιμάται ότι εξοικονομεί τουλάχιστον μια ημέρα μετακινήσεων πριν από την υπογραφή ενός σχεδίου νόμου ή ΠΝΠ από κλητήρες ή αστυνομικά όργανα.

Ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση/εξουσιοδότηση: Πάνω από 150.000 υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις δόθηκαν μέσω της πύλης gov.gr από τις αρχές του μήνα που τέθηκε σε λειτουργία.

Aϋλη συνταγογράφηση: Κάθε μέρα εγγράφονται πάνω 10.000 πολίτες στην υπηρεσία. Από τις 28 Μαρτίου που τέθηκε σε πιλοτική εφαρμογή έχουν εγγραφεί 243.000 πολίτες και έχουν εκτελεστεί 400.000 συνταγές.

Eξίσου σημαντική συνεισφορά έχει η πρωτοβουλία των υπ. Πολιτισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης να διαθέσουν δωρεάν παραστάσεις της Λυρικής Σκηνής και του Εθνικού Θεάτρου, για όλο το διάστημα που ισχύουν τα μέτρα. Σύντομα θα δημιουργηθεί η ψηφιακή θυρίδα εγγράφων του πολίτη, ενώ παράλληλα οι λιγότερο εξοικειωμένοι με την ψηφιακή τεχνολογία θα «παραγγέλλουν» τηλεφωνικά τα έγγραφά τους στο ΚΕΠ. Τέλος, με τη συνεργασία του υπ. Υγείας, θα δημιουργηθεί ένα κανάλι τηλεσυμβουλευτικής ιατρικής.

Ολα τα παραπάνω, με τη μαζική αποδοχή των προαναφερόμενων υπηρεσιών από τους πολίτες, αποδεικνύουν ότι η υστέρηση της χώρας μας στη χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών δεν οφείλεται στην ελλιπή κατάρτιση ή στα περιορισμένα μέσα των πολιτών. Οφείλεται κυρίως στην απουσία ευκαιριών για αξιοποίηση των εργαλείων ψηφιακής/ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης. Οι πολίτες, όπως αναφέρουν στελέχη του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα αποδέχονταν με τον ίδιο τρόπο τις υπηρεσίες αυτές και εκτός πανδημικής κρίσης, αρκεί να αφαιρούσε από πάνω τους τη βαρετή και αντιπαραγωγική υποχρέωση της αυτοπρόσωπης παρουσίας τους στα γκισέ του Δημοσίου.