ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αλλαγές στην Αττική και στα νησιά για τα απορρίμματα

allages-stin-attiki-kai-sta-nisia-gia-ta-aporrimmata-2375756

Δύο σημαντικές αλλά και αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος στη διαχείριση απορριμμάτων στην Αττική και στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και του Ιονίου περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου που ξεκίνησε χθες να συζητείται στη Βουλή. Η πρώτη αφορά τη νομιμοποίηση 23 παράνομων σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων και η δεύτερη την αφαίρεση από τους δήμους των δύο νησιωτικών Περιφερειών και την ανάθεση σε κοινό όργανο Περιφέρειας-δήμων της αρμοδιότητας για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Το υπουργείο υπερασπίζεται τις ρυθμίσεις, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για τον μόνο τρόπο αντιμετώπισης επειγόντων ζητημάτων.

Η πρώτη από τις ρυθμίσεις αφορά τη νομιμοποίηση των σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) που βρίσκονται στους Δήμους Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Αλίμου, Ασπροπύργου, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Βριλησσίων, Βύρωνος, Γλυφάδας, Ερμιονίδας, Ζωγράφου, Ηλιούπολης, Κηφισιάς, Μαρκοπούλου Μεσογαίας, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Παπάγου-Χολαργού, Πειραιά, Περάματος, Περιστερίου, Πετρούπολης, Ραφήνας-Πικερμίου, Σαλαμίνος, Σπάτων-Αρτέμιδος και Νέας Φιλαδέλφειας-Νέας Χαλκηδόνας. Μάλιστα, σε κάποιες από τις περιπτώσεις το πρόβλημα δεν είναι μόνο η έλλειψη αδειοδότησης (καθώς η συγκεκριμένη χρήση δεν προβλέπεται από τα πολεοδομικά σχέδια στα συγκεκριμένα οικόπεδα), αλλά και οι καταδικαστικές αποφάσεις: το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο ΣΜΑ του Δήμου Γλυφάδας, που κηρύχθηκε παράνομος από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2014.

Η δεύτερη ρύθμιση αφορά τη δημιουργία δύο Ειδικών Διαβαθμιδικών Συνδέσμων, έναν για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα και έναν για τα νησιά του Ιονίου, με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας. Ο νέος φορέας θα υποκαταστήσει τους τοπικούς φορείς για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ) όπου υπάρχουν, θα έχει μετόχους τους δήμους κατά 60% και την Περιφέρεια κατά 40% και σε διάστημα ενός μήνα θα αναλάβει για λογαριασμό δήμων και ΦΟΣΔΑ έργα και μελέτες στα νησιά. Η προτεινόμενη ρύθμιση προκάλεσε ήδη κάποιες αντιδράσεις σε νησιά του Ιονίου όπως η Κεφαλονιά. Το ερώτημα, πάντως, είναι κατά πόσον η μετάβαση μπορεί να γίνει ομαλά ή θα θέσει σε κίνδυνο τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις για έργα και μελέτες, που δίνονται για τελευταία φορά από το υπάρχον ΕΣΠΑ.

Η «Κ» ζήτησε από τον ειδικό γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλη Γραφάκο να εξηγήσει τον σκοπό των δύο ρυθμίσεων. «Για τους ΣΜΑ πρόκειται όντως για χώρους που λειτουργούν παράνομα. Δίνεται διάστημα πέντε ετών για να λάβουν νόμιμη αδειοδότηση ή να κλείσουν και να αποκατασταθούν. Αυτή τη στιγμή δεν κάνουμε σχεδιασμό, αλλά διαχείριση μιας κρίσιμης περίοδου. Αν οι σταθμοί αυτοί κλείσουν, μεγάλοι δήμοι όπως το Περιστέρι θα αντιμετωπίσουν τεράστιο πρόβλημα», υποστηρίζει.

Οσο για τη δημιουργία μιας κοινής «ομπρέλας» για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε Νότιο Αιγαίο και Ιόνιο, ο κ. Γραφάκος εκτιμά ότι έρχεται ως απόλυτη αναγκαιότητα. «Πολλά νησιά αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Μην ξεχνάμε ότι από τις 22 χωματερές που βρίσκονται σε νησιά, οι 16 είναι στο Νότιο Αιγαίο, ενώ μεγάλα νησιά όπως η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος βρίσκονται σε οριακό σημείο», εκτιμά ο κ. Γραφάκος. «Οι σύνδεσμοι έχουν τη μορφή Α.Ε. για να μπορούν να στελεχωθούν γρήγορα. Μην ξεχνάμε ότι στην ηπειρωτική Ελλάδα 7 στους 10 ΦΟΣΔΑ είναι σε επίπεδο Περιφέρειας. Στόχος μας είναι να δημιουργηθεί ένας πολύ ισχυρός φορέας που θα μπορεί να προσλάβει εξειδικευμένο προσωπικό και να εκτελέσει και επιβλέψει μελέτες και έργα, κάτι που οι περισσότεροι νησιωτικοί δήμοι σήμερα δεν είναι σε θέση να κάνουν».