ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αντιδράσεις για το «νέο σχολείο»

gkat_08_2904_page_1_image_0001

Ευρύτατη είναι η ηλεκτρονική διαβούλευση επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για αλλαγές στις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες. Το ν/σ θα βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 6 Μαΐου, έχοντας συγκεντρώσει έως τώρα πάνω από 4.500 σχόλια. «Δημοφιλέστερα» άρθρα είναι αυτά για την εισαγωγή αγγλικών στο νηπιαγωγείο, τις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, καθώς και εκείνες που αφορούν στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ οργανώνουν αύριο διαμαρτυρία στην πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα και στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ζητώντας τη μη κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου. Αρχική θέση των ομοσπονδιών είναι ότι το ν/σ παρουσιάζεται εν μέσω πανδημίας, «ενώ δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν γενικές συνελεύσεις, χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με τις ομοσπονδίες και με τη Βουλή να υπολειτουργεί».

Ειδικότερα, η ΟΛΜΕ διαμαρτύρεται για σειρά θεμάτων ξεκινώντας από την αξιολόγηση, «χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι ανάγκες κάθε σχολείου και του μαθητικού δυναμικού του… με κίνδυνο την κατηγοριοποίηση των σχολείων. H κυβέρνηση έχει εξαγγείλει την επαναφορά –από το 2021– της τιμωρητικής ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που θα συνδεθεί με την επαγγελματική τους εξέλιξη», όπως επισημαίνει.

Επίσης, αντιδρά στην επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων (το 2013-2014 πολλαπλασίασε κατακόρυφα τη σχολική αποτυχία, εξαπλασιασμός των μετεξεταστέων, από 4% σε 24%, την καταφυγή στην παραπαιδεία και την πίεση στους εκπαιδευτικούς να προχωρήσουν στο εναγώνιο κυνήγι της ύλης εις βάρος του παιδαγωγικού έργου) και στον ηλικιακό περιορισμό της εγγραφής στα ΕΠΑΛ στα 17 έτη.

Η ΔΟΕ αντιδρά στην αύξηση των μαθητών ανά τμήμα σε Δημοτικό και Νηπιαγωγείο από 22 στους 26, ενώ μιλάει για «σχολειο-ποίηση» του Νηπιαγωγείου και κατακερματισμό της γνώσης «με την κατάτμηση σε διακριτά διδακτικά αντικείμενα με την εισαγωγή των Αγγλικών σε πρώτη φάση και αργότερα της Φυσικής Αγωγής και της Πληροφορικής, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων».

Από την άλλη, υπάρχουν αντιδράσεις στις ρυθμίσεις για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Ενδεικτικά ο Σύλλογος Γονέων του Πρότυπου Σχολείου Αναβρύτων Γυμνασίου – Λυκείου εκφράζει τις αντιρρήσεις του «όσον αφορά την αδικία για τους ήδη φοιτώντες, μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου των Προτύπων Γυμνασίων. Η αδικία αφορά τη μη υφιστάμενη ρητή εξαίρεση από τις εξετάσεις εισαγωγής για τα Πρότυπα Λύκεια όλων των μαθητών των Α΄ και Β΄ τάξεων που ήδη σήμερα, το σχολικό έτος 2019-2020, φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Οι μαθητές αυτοί εισήχθησαν με εισαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ Γυμνασίου και κατά τον χρόνο εισαγωγής τους ο νόμος όριζε ρητώς το δικαίωμα εισαγωγής τους στο Πρότυπο Λύκειο μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις», αναφέρουν.

Διασύνδεση

Οι γονείς στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) που μετατρέπεται σε Πρότυπο, «ήτοι χάνει τον πειραματικό του χαρακτήρα μετά από 91 χρόνια, ενώ το Δημοτικό Σχολείο του ΕΚΠΑ δεν συνδέεται με το Γυμνάσιο Πειραματικό Σχολείο του ΕΚΠΑ, δηλαδή δεν συνδέεται με το ίδιο του το Γυμνάσιο και Λύκειο με τα οποία μάλιστα συστεγάζονται, στο ίδιο κτίριο από το 1929», ζητούν «το Πειραματικό Σχολείο να μη μετατραπεί σε Πρότυπο και συνεπώς να υφίσταται διασύνδεση των τριών εκπαιδευτικών βαθμίδων του με απευθείας εισαγωγή των μαθητών του στις επόμενες βαθμίδες. Το Δημοτικό είναι ένα από τα ελάχιστα –εάν όχι το μοναδικό Πειραματικό της χώρας– το οποίο επί δεκαετίες εξυπηρετεί πλήρως τον πειραματικό του χαρακτήρα καθώς υλοποιεί μία πιλοτική, ψηφιακή μέθοδο διδασκαλίας, χρησιμοποιώντας νέο εκπαιδευτικό υλικό, έντυπο και ψηφιακό, νέα διδακτικά εργαλεία, και δοκιμάζοντας καινοτόμες διδακτικές πρακτικές».