ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η ΔΑΚΕ κατά αξιολόγησης εκπαιδευτικών

Η ΔΑΚΕ κατά αξιολόγησης εκπαιδευτικών

«Οχι στην εξωτερική αξιολόγηση». Τη διαχρονική θέση της επαναλαμβάνει η κυβερνητική παράταξη των καθηγητών ΔΑΚΕ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που ολοκληρώνεται σήμερα. Η θέση της ΔΑΚΕ είναι πάγια και αποτυπώνει τη στάση του κλάδου κατά της αξιολόγησης. Οπως αποδεικνύεται, η απόρριψη της αξιολόγησης συσπειρώνει (έστω με διαφορετικά πολιτικά επιχειρήματα) όλες τις συνδικαλιστικές παρατάξεις. Οπως είχε παρουσιάσει η «Κ» στο φύλλο της περασμένης Κυριακής 3/5, η αξιολόγηση θα βασιστεί στη φιλοσοφία του Προεδρικού Διατάγματος του 2013, με κρίσιμο τον ρόλο του σχολικού συμβούλου.

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της η ΔΑΚΕ Καθηγητών αναφέρει ότι «η αξιολόγηση δεν πρέπει να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και πρέπει να έχει στόχο την επισήμανση τυχόν αδυναμιών του εκπαιδευτικού και τη βελτίωσή του. Ως εκ τούτου πρέπει να συνδέεται άμεσα με την υλοποίηση συστηματικών επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους εκπαιδευτικούς». «Αρνούμαστε την ανάμειξη της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), τόσο στην αυτοαξιολόγηση όσο και στην επικείμενη σύνταξη του Προεδρικού Διατάγματος για την ατομική αξιολόγηση. Η ΑΔΙΠΠΔΕ δεν έχει καμία σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συνεπώς αποτελεί εξωτερικό αξιολογητή. Η διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής: Οχι στην εξωτερική αξιολόγηση. Επίσης, αντιτιθέμεθα στην πρόταση για ανάρτηση της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην ιστοσελίδα του σχολείου, γιατί η διαδικασία αυτή μπορεί να οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων», συμπληρώνει η συνδικαλιστική παράταξη.

Επίσης, η ΔΑΚΕ δηλώνει ότι αρνείται την ανάμειξη των δήμων, των γονέων και των μαθητών (σχολικό συμβούλιο) στη διαδικασία σύνταξης της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης. «Δεν έχουν καμία επιστημονική επάρκεια για να κρίνουν το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας», λέει.

Ως προς την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μέσω Π.Δ. που αναμένεται από τον Σεπτέμβριο, η ΔΑΚΕ Καθηγητών δηλώνει ότι η σχετική πρωτοβουλία είναι πρόωρη. «Σε μια χώρα που δεν έχει καμία κουλτούρα αξιολόγησης και στο παρελθόν η αξιολόγηση χρησιμοποιήθηκε ως μηχανισμός χειραγώγησης, επιβάλλεται πρώτα να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών προς το υπουργείο Παιδείας ως θεσμό. Για τον λόγο αυτό πιστεύουμε ότι για εύλογο χρονικό διάστημα πρέπει να ισχύσει η διαδικασία αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων και να αναμένουμε τα αποτελέσματά της. Είναι σίγουρο ότι όποια συζήτηση για την κατάθεση του προαναφερθέντος Π.Δ. θα δυναμιτίσει το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης», υποστηρίζει.

Ενστάσεις διατυπώνει η ΔΑΚΕ και για άλλα ζητήματα του νομοσχεδίου. Ενδεικτικά, είναι αντίθετη στην ύπαρξη του πλαφόν προϋπηρεσίας των 120 μηνών για την πρόσληψη αναπληρωτών και στην επιβολή ορίου ηλικίας στην εγγραφή των μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ. Ως προς την Τράπεζα Θεμάτων, ζητεί, όπως λέει, «να δημιουργηθεί από μάχιμους καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που γνωρίζουν το επίπεδο των μαθητών και όχι από πανεπιστημιακούς. Ο όγκος της τράπεζας θεμάτων κάθε μαθήματος θα πρέπει να είναι τέτοιος, ώστε να είναι διαχειρίσιμος από καθηγητές και μαθητές. Αρνούμαστε μια τράπεζα θεμάτων υπερμεγέθη που θα προκαλεί πονοκέφαλο σε καθηγητές και μαθητές».