ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ισόποση ευθύνη

Ισόποση ευθύνη

Σύμφωνα με τις τελευταίες ειδήσεις ένας super spreader κόλλησε 85 άτομα σε βόλτα του σε κλαμπ της Σεούλ και οι υγειονομικές αρχές της Νότιας Κορέας είναι ανάστατες. Ενας super spreader, ένας άνθρωπος δηλαδή με υπερδυνάμεις στο να μεταδίδει τον κορωνοϊό, βγήκε να ξεσκάσει, πήγε σε πέντε κλαμπ, έκανε όπως λέμε στα καθ’ ημάς, μπαρότσαρκα και άθελά του μετατράπηκε σε υγειονομική βόμβα.

Οταν οι ίδιοι οι γιατροί και οι ομάδες εμπειρογνωμόνων που έχουν αναλάβει να διαμορφώσουν το πλαίσιο λειτουργίας στον πολιτισμό, την εστίαση, τον τουρισμό, κάνουν λόγο για γρίφο σχετικά με περιπτώσεις όπως αυτή της Σεούλ, καταλαβαίνει κανείς πόσο εύκολα και πόσο γρήγορα, ό,τι κερδήθηκε με κόπο μπορεί να εξανεμιστεί, ένα βράδυ σ’ ένα κλαμπ ή μια πλατεία. Υπάρχει απόλυτη προστασία; Η απάντηση είναι αυτονόητη. Ας δούμε συγκεκριμένα την εστίαση.

Στην Ελλάδα χιλιάδες ιδιοκτήτες και εργαζόμενοι περιμένουν με αγωνία την 1η Ιουνίου. Αυτή είναι πιθανότατα η ημερομηνία που θα δοθεί το πράσινο φως για λειτουργία στις επιχειρήσεις της εστίασης. Πράσινο φως, όμως, με αυστηρές προϋποθέσεις και ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας. Το προσχέδιο της επιτροπής των ειδικών που συνεδριάζει τις τελευταίες μέρες προκειμένου να καταλήξει σε έναν «οδηγό», περιλαμβάνει πολλά και διάφορα, ρεαλιστικά και σουρεαλιστικά: Πόρτες τύπου σαλούν, θερμομέτρηση των εργαζομένων προτού αναλάβουν το πόστο τους, υποχρεωτική χρήση μάσκας και προαιρετική χρήση ασπίδας προσώπου, κατάργηση κοινόχρηστων σκευών μουστάρδας, ζάχαρης κ.ά. και αντικατάστασή τους με ατομικές συσκευασίες, ξεχωριστά ερμάρια για το προσωπικό.

Δεν υπάρχει, όμως, μόνο η πλευρά των εργαζομένων αλλά κι αυτή των πελατών. Η ψυχολογία τους είναι καθοριστικός παράγοντας για επιστροφή στην κανονικότητα. Η έξοδος προϋποθέτει κυρίως καλή διάθεση και ηρεμία. Κανείς δεν επιθυμεί να βγει για φαγητό και να αισθάνεται ότι βρίσκεται σε «ναρκοπέδιο». Βγαίνει για να χαλαρώσει και να περάσει καλά. Το πρώτο διάστημα θα είναι κρίσιμο για όλους και η ευθύνη θα μοιραστεί ισόποσα. Στους ιδιοκτήτες που πρέπει να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για την ασφάλεια των πελατών τους, στους εργαζομένους που πρέπει να δουλεύουν με μεγάλη υπευθυνότητα αλλά και τους πελάτες που αποτελούν κρίκο σε μια ευαίσθητη αλυσίδα.