ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μάσκες, αντισηπτικά και βόλτα χωρίς ψώνια στο κέντρο

gkat_16_1905_page_1_image_0001

Ζέστη, κλειστά κλιματιστικά, κίνηση στους δρόμους με ή χωρίς προφυλάξεις, αποφυγή εισόδου στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στα δοκιμαστήρια, ψώνια κυρίως στα συνοικιακά μαγαζιά, αλλά και συνειδητοποιημένες αγορές – σπάνια μπαίνει κάποιος σε κατάστημα μόνο για να χαζέψει. Η πρώτη εβδομάδα μετά το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων είχε εκπλήξεις.

Στον εμπορικότερο δρόμο του κέντρου των Αθηνών, την Ερμού, η κίνηση ήταν μικρότερη του αναμενομένου και το αγοραστικό κοινό ήταν περιορισμένο σε σύγκριση με άλλες χρονιές, σύμφωνα με τον Δημήτρη Καφούσα, υπεύθυνο του καταστήματος υποδημάτων «Gianna Kazakou» στην Ερμού. «Ο κόσμος διστάζει να κατέβει από τις συνοικίες στο κέντρο γιατί φοβάται να μπει στο μετρό. Η δύναμη του κέντρου είναι το μετρό, το οποίο δεν γνωρίζει τον αλλοτινό συνωστισμό. Οι υπάλληλοι του καταστήματος, που το χρησιμοποιούν αναγκαστικά για να έρθουν στη δουλειά, λένε ότι τα βαγόνια είναι ορισμένες φορές σχεδόν άδεια. Η Ερμού είναι όπως τις ημέρες που έχουν απεργία τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ο κόσμος δεν κατεβαίνει ούτε με το Ι.Χ., διότι το πάρκινγκ είναι πανάκριβο. Ενώ στα συνοικιακά μαγαζιά, στη Γλυφάδα, στον Πειραιά, στην επαρχία, όπου διατηρούμε παραρτήματα, η κίνηση έχει αντίθετα αυξηθεί, είναι μεγαλύτερη από άλλες χρονιές. Στη Γλυφάδα παρκάρουν στον δρόμο, ψωνίζουν, κάνουν τη βόλτα τους στη θάλασσα, το ίδιο και στον Πειραιά. Προχθές ήμουν στη Θεσσαλονίκη, και στην Τσιμισκή υπήρχαν ουρές στα πολυκαταστήματα “ZARA”, “Bershka”, “H&M”, κάτι που δεν συμβαίνει εδώ στην Ερμού. Το κέντρο δουλεύει συνήθως με τουρίστες, με Κύπριους, με Ελληνες που συνδυάζουν ψώνια, καφέ και βόλτα. Καφές ακόμη δεν υπάρχει, άρα ούτε βόλτα και ψώνια».

«Οι αποθήκες γεμάτες»

Μέσα στο κατάστημα όλοι οι υπάλληλοι φορούν μάσκες και γάντια, παντού υπάρχουν αντισηπτικά. «Υποχρεώνουμε τους πελάτες να φορέσουν γάντια κατά τη δοκιμή των παπουτσιών και δικά μας καλτσάκια μιας χρήσης, ενώ διαθέτουμε και μάσκες. Δεν υπολογίζουμε το κόστος αυτών των υλικών όταν ο πελάτης έρχεται να αγοράσει παπούτσια. Αλλά ο κόσμος είναι λίγος, οι αποθήκες γεμάτες πολύ καιρό, και η αναμονή να πάρεις κάτι πίσω, συνεχίζεται», καταλήγει ο κ. Καφούσας.

Ως πολύ υποτονική χαρακτηρίζει την κίνηση στο κέντρο και ο Δημήτρης Φουντάς από τα καταστήματα ρούχων «Maggie P» στην Περικλέους και στη Νέα Σμύρνη. «Δεν υπάρχει εκείνο το “ξεμπουκάρισμα” από το μετρό, η ζωηρή κυκλοφορία του κόσμου στους δρόμους, το κέντρο έχει πρόβλημα» σημειώνει. Αλλά και στη Νέα Σμύρνη «η κίνηση δεν είναι εκείνη που θα περίμενε κανείς αυτήν την εποχή. Κόσμος στους δρόμους κυκλοφορεί, αλλά λίγος μπαίνει μέσα στο κατάστημα. Οι άνθρωποι έχουν φοβηθεί, είναι μαγκωμένοι, υπάρχει θέμα». Στην ερώτηση αν τηρούνται τα μέτρα προστασίας, ο κ. Φουντάς απαντά ότι όλοι οι υπάλληλοι φορούν μάσκες και γάντια, παντού υπάρχουν αντισηπτικά, όμως οι πελάτισσες είναι μπερδεμένες, «άλλες φορούν, άλλες δεν φορούν, ρωτούν αν είναι υποχρεωμένες να φορέσουν, ενώ καμία δεν μπαίνει στα δοκιμαστήρια. Αγοράζουν ρούχα χωρίς να τα δοκιμάσουν. Φοβούνται. Βέβαια εμείς έχουμε ατμοκαθαριστή με τον οποίο περνάμε, εμπρός και πίσω, όποιο ρούχο βγει από την κρεμάστρα, ώστε να αποστειρωθεί πριν ξανακρεμαστεί. Ωστόσο δοκιμές δεν γίνονται, αλλά ούτε και επιστροφές μέχρι στιγμής».

Μια λίγο διαφορετική εικόνα περιγράφει στην «Κ» η Λιάνα Ζερβοπούλου από το κατάστημα οικιακών ειδών «β συν» (παλιά «Ρίζα»), στο Νέο Ψυχικό. Το μαγαζί, με ιστορία 45 χρόνων και πολλούς παλιούς πελάτες, είχε μεγάλη κίνηση τις πρώτες ημέρες. «Περίμεναν να ανοίξουμε, και ήρθαν και ψώνισαν μαζικά, ίσως επειδή κλείνουμε και έχουμε μπαζάρ. Ηρθαν και νέοι πελάτες, ακόμη και από τη Θεσσαλονίκη για να αγοράσουν είδη που διαθέτουμε. Τώρα η κίνηση κάπως έσπασε, μάλλον εξαιτίας και της ζέστης που επηρεάζει τη διάθεση του κόσμου να ψωνίσει». Για την κ. Ζερβοπούλου, ο κόσμος δεν δείχνει να φοβάται, «τηρεί τις αποστάσεις, όμως μάσκες δεν φορούν οι περισσότεροι, κάποια μαμά με ένα παιδάκι, αλλά γενικά δεν υπάρχει κάποιο κράτημα. Ισως είναι και το είδος, δεν δείχνουν να φοβούνται να πιάσουν αντικείμενα για το σπίτι. Πριν και μετά απολυμαίνουν τα χέρια, ενώ με τα ρούχα υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα, κι εγώ η ίδια το σκέφτομαι να μπω να δοκιμάσω ρούχα σε ένα κατάστημα». Και η κατάσταση με τη ζέστη δυσκολεύει τα πράγματα. «Είναι πολύ κουραστικό να φοράς τη μάσκα όλη την ημέρα, χωρίς κλιματιστικό, λιώνουμε από τη ζέστη κι εμείς και οι πελάτες».

Κίνηση είχε και το κατάστημα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών «Electronet» στα Ιλίσια. «Εγινε μια πολύ καλή αρχή, ο κόσμος ήρθε και ψώνισε, λόγω ζέστης, κυρίως κλιματιστικά και ανεμιστήρες. Δεν παρατηρήθηκε το φαινόμενο της βόλτας χωρίς ψώνια, όποιος μπήκε στο κατάστημα ψώνισε, ήταν απόλυτα συνειδητοποιημένοι πελάτες που ήξεραν τι ήθελαν», λέει ο ιδιοκτήτης του καταστήματος Νίκος Σπυριδάκης. «Ο κόσμος είναι προσεκτικός, κρατάει αποστάσεις, που είναι το πλέον βασικό, υπάρχουν παντού αντισηπτικά, γάντια και μάσκες, αλλά οι περισσότεροι πελάτες έρχονται με τον δικό τους εξοπλισμό, όλοι οι υπάλληλοι φορούν μάσκα, υπάρχουν παντού προειδοποιητικές πινακίδες για την τήρηση των αποστάσεων και επιδαπέδιες σημάνσεις στα ταμεία. Αυτό το βλέπει ο πελάτης και αναγνωρίζει την προσπάθεια του καταστήματος για πλήρη εφαρμογή των προστατευτικών μέτρων. Μας επισκέφθηκε και κλιμάκιο της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και μας έδωσε ένα αυτοκόλλητο σήμα για την είσοδο, που λέει ότι το κατάστημα τηρεί τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία εργαζομένων και πελατών. Επειτα το κατάστημά μας είναι μεγάλο, πιστεύω ότι στα μικρά είναι λιγότερο διαχειρίσιμος ο συνωστισμός» περιγράφει ο κ. Σπυριδάκης και συνεχίζει: «Ο κόσμος κινείται, σταδιακά όλο και περισσότερο, κι αυτό είναι καλό, φτάνει να είναι συνειδητοποιημένος. Διότι υπάρχουν ορισμένοι που δεν προσέχουν, που νομίζουν ότι σε αυτούς δεν θα συμβεί, που είναι δύσπιστοι, ίσως επειδή έτυχε να μην αρρωστήσει βαριά ένας δικός τους άνθρωπος».