ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οδικός χάρτης για την εστίαση

odikos-chartis-gia-tin-estiasi-2379203

Από Δευτέρα 25 Μαΐου μπορούμε και πάλι να «βγούμε έξω για φαγητό», να ξαναβρεθούμε στα αγαπημένα μας στέκια υπό όρους και προϋποθέσεις ώστε να μείνουμε ασφαλείς. Το στοίχημα είναι, όπως λένε οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων, «οι πελάτες να είναι αλλά και να νιώθουν ασφαλείς ώστε να μπορέσουν να αφεθούν να περάσουν καλά». Ενόψει της επανεκκίνησης της λειτουργίας των καταστημάτων μαζικής εστίασης ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) δημοσιοποίησε οδηγίες για την πρόληψη της νόσησης και της διασποράς από την COVID-19 για τους εργαζομένους, τους ιδιοκτήτες και τους πελάτες. Σε αυτόν τον οδηγό ειδικοί επιστήμονες καθορίζουν τον οδικό χάρτη ώστε να πορευτούμε με ασφάλεια σε αυτή τη νέα και παράξενη για όλους κατάσταση. 

Ο ΕΦΕΤ συστήνει στους ιδιοκτήτες των κέντρων μαζικής εστίασης να οργανώσουν τον χώρο και τους εργαζομένους με βάση τα νέα δεδομένα. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι –εφόσον φυσικά πρόκειται για μεγάλο αριθμό– θα πρέπει να προσέρχονται και να αποχωρούν σταδιακά κατά ομάδες ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός. Παράλληλα στα καταστήματα θα πρέπει να αναρτηθούν πινακίδες ενημέρωσης – υπενθύμισης για την ατομική υγιεινή και τα μέτρα προφύλαξης σε όλους τους χώρους (πλύσιμο χεριών, απολύμανση, τήρηση αποστάσεων). Είναι επίσης απαραίτητο να οριστεί υπεύθυνος για την τήρηση των μέτρων από εργαζομένους και πελάτες, κάτι σαν καμπανάκι υπενθύμισης.

Οι συνεργάτες (π.χ. προμηθευτές) θα πρέπει επίσης να προσέρχονται σταδιακά για την αποφυγή συνωστισμού και να εισέρχονται στο μαγαζί φορώντας γάντια και μάσκα. Τα έγγραφα –  παραστατικά επίσης δεν θα πρέπει να περνούν χωρίς προφυλάξεις από χέρι σε χέρι αλλά να αφήνονται με φάκελο σε συγκεκριμένο σημείο, εφόσον βέβαια δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής αποστολής.

odikos-chartis-gia-tin-estiasi0

Μέσα ατομικής προστασίας

Κάθε κατάστημα οφείλει να παρέχει στους εργαζομένους ρουχισμό και μέσα ατομικής προστασίας (ΜΑΠ) όπως γάντια, μάσκες, μαντιλάκια, απολυμαντικά και φιλέ. Τα ΜΑΠ χρησιμοποιούνται αυστηρώς προσωπικά από κάθε εργαζόμενο και αμέσως μετά τη χρήση τους πρέπει να πετιούνται σε σκεπαστούς ποδοκίνητους κάδους. Επισημαίνεται επίσης ότι εφόσον οι εργαζόμενοι φορούν στολές, αυτές πρέπει να πλένονται συχνά στους 60 βαθμούς και να σιδερώνονται.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται και στα καθαριστικά – απολυμαντικά που χρησιμοποιούνται, δεδομένου ότι η οικιακή χλωρίνη και άλλα ισχυρά απολυμαντικά μπορεί να είναι επιβλαβή για συγκεκριμένα αντικείμενα.

Χρηματικές συναλλαγές

Οσον αφορά τις χρηματικές συναλλαγές, τα POS θα πρέπει να απολυμαίνονται κάθε φορά που κάποιος εισάγει pin, ενώ τα μετρητά δεν πρέπει να δίνονται χέρι με χέρι.

«Ετσι και αλλιώς στα περισσότερα καταστήματα εστίασης δεν βγάζαμε το μάτσο με τα χρήματα και δεν φτύναμε για να τα μετρήσουμε», λέει χαμογελώντας ο Σπύρος Λιάκος, σεφ στο εστιατόριο Base Grill σχολιάζοντας τη συγκεκριμένη οδηγία. «Ακόμα και στις ταβέρνες φέρνουν τα ρέστα σε ένα ειδικό πιατάκι», προσθέτει. «Αλλάξαμε τις βρύσες και τα καζανάκια για να μπορεί να τα πατήσει ο πελάτης με το πόδι και τα σαπούνια έχουν φωτοκύτταρο», εξηγεί, σημειώνοντας πάντως ότι σε πολλά καταστήματα, ειδικά στην κουζίνα, τα μέτρα υγιεινής ήταν και πριν από τον κορωνοϊό πολύ αυστηρά. «Το στοίχημά μας σε αυτή την κατάσταση είναι να τηρούμε τα μέτρα και να ακολουθούμε τους κανόνες, να το βλέπουν οι πελάτες μας για να αισθάνονται ασφαλείς αλλά παράλληλα να μην τους δίνουμε την αίσθηση ότι ήρθαν να φάνε σε διαστημόπλοιο. Πολύ δύσκολη εξίσωση», καταλήγει.