ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αθήνα: Επιπλέον χώρος στο ποδήλατο

04s1podl3

Την κατασκευή δύο νέων ποδηλατοδρόμων με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος. Πρόκειται για τον άξονα Αθήνας – Κηφισιάς, που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από μία δωδεκαετία αλλά δεν είχε υλοποιηθεί και έναν νέο ποδηλατόδρομο που θα συνδέει τους σταθμούς μετρό «Ευαγγελισμός» και «Κατεχάκη», διά μέσου της Πανεπιστημιούπολης και Πολυτεχνειούπολης.

Οι ανακοινώσεις έγιναν, χθες, Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου, από τον υπουργό Περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη, κατά τη διάρκεια «ποδηλατικής βόλτας» που διοργάνωσε η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας στο κέντρο της Αθήνας, με τη συμμετοχή των δημάρχων Αθηναίων, Θεσσαλονίκης, Πειραιά (τρεις δήμους που διαθέτουν σήμερα από ελάχιστους έως… καθόλου ποδηλατόδρομους, αν και ο Δήμος Αθηναίων πρόσφατα εξήγγειλε τους πρώτους) και άλλων. Πρόκειται για:

Τον ποδηλατόδρομο Γκάζι – Κηφισιά. Εχει μήκος 17,8 χιλιομέτρων και περνά από τους Δήμους Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς. Ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 2008 από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, ως τμήμα του πρώτου μητροπολιτικού ποδηλατόδρομου της Ελλάδας, του οποίου υλοποιήθηκε μόνο το νότιο τμήμα  (από Θησείο έως Φάληρο, μήκους 11 χιλιομέτρων, εγκαινιάστηκε το 2015). Ο ποδηλατόδρομος θα ξεκινά από την οδό Ερμού, στην πλατεία Αγίων Ασωμάτων και θα ακολουθεί τις οδούς Αθηνάς, 3ης Σεπτεμβρίου, Αγίου Μελετίου και Φωκίωνος Νέγρη. Κατόπιν με κάποιες διακλαδώσεις θα φθάνει στα Πατήσια και στη Ριζούπολη και από εκεί στη λεωφόρο Ηρακλείου και στην οδό Αβέρωφ, όπου χαράσσεται παράλληλα με τις γραμμές του ΗΣΑΠ (σταθμοί Περισσού, Πευκακίων, Νέας Ιωνίας). Με κάποιες διακλαδώσεις φθάνει στον σταθμό Νέου Ηρακλείου και από εκεί φθάνει στην οδό Νεραντζιώτισσας και συνεχίζει περίπου παράλληλα με τις γραμμές για τους σταθμούς «Ειρήνη», «Νεραντζιώτισσα», «Μαρούσι», ΚΑΤ και καταλήγει στην οδό Τατοΐου στην Κηφισιά. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου είναι 7 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη βαίνει προς άμεση δημοπράτηση.

Τον ποδηλατόδρομο «Ευαγγελισμός» – «Κατεχάκη». Εχει μήκος 10 χλμ. και συνδέει τους δύο σταθμούς του μετρό διατρέχοντας το πάρκο Γουδί, την Πολυτεχνειούπολη, την Πανεπιστημιούπολη και το πάρκο Ιλισίων. Ενα τμήμα του, μήκους 4 χλμ., στην Πολυτεχνειούπολη, έχει ήδη υλοποιηθεί. Ο εν λόγω άξονας, όπως και ο προαναφερθείς, περιλαμβανόταν στον χάρτη του «Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου» που συμπεριελήφθη στο Ρυθμιστικό της Αττικής το 2014 – είναι όμως άγνωστο αν έχει μελετηθεί και συνεπώς πόσο σύντομα μπορεί να δημοπρατηθεί. Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, η κατασκευή του έχει προϋπολογισμό 3 εκατ. ευρώ.

Τον τελευταίο μήνα η υπόθεση «ποδήλατο στις ελληνικές πόλεις» δείχνει να έχει βγει… από τη ναφθαλίνη. Το υπουργείο Περιβάλλοντος έδωσε με τροπολογία στους δήμους τη δυνατότητα να δημιουργήσουν προσωρινά ποδηλατοδρόμους, ενώ έχει υποσχεθεί ότι θα τους αποστείλει και ένα τεύχος οδηγιών. Η κίνηση αυτή, αν και αναμφίβολα θετική, θα είχε μεγαλύτερο νόημα αν γινόταν τον πρώτο μήνα της καραντίνας, καθώς ελλείψει κυκλοφορίας θα ήταν πιο κατανοητά από τον κόσμο τα οφέλη των ποδηλατοδρόμων σε σχέση με την απώλεια θέσεων στάθμευσης ή λωρίδων κυκλοφορίας. Επίσης βρίσκεται σε τελικά στάδια επεξεργασίας η πρώτη Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο.