ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αρχίζει να «περπατάει»

archizei-na-perpataei-2388101

Τέσσερις εβδομάδες μετά την εφαρμογή των μέτρων του «Μεγάλου Περιπάτου» και το… συγκοινωνιακό σοκ στο κέντρο της Αθήνας, η εικόνα φαίνεται ότι βελτιώνεται. Οι χρόνοι διαδρομής τείνουν προς αυτούς που ίσχυαν προ των ρυθμίσεων, ενώ παρατηρείται και σημαντική αύξηση της κυκλοφορίας των πεζών στην Πανεπιστημίου.

Η πόλη εμφανίζεται να προσαρμόζεται γρηγορότερα από το αναμενόμενο. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χθες και παρουσίασε πριν από λίγες μέρες στη Διαπαραταξιακή Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Αθηναίων η ομάδα των συγκοινωνιολόγων του ΕΜΠ. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη αποτίμηση λειτουργίας του «Μεγάλου Περιπάτου» (15 Ιουνίου-10 Ιουλίου).

Αξιοποιώντας σειρά στοιχείων από διάφορες πηγές και με συστηματική σύγκριση των συνθηκών πριν και μετά, η ομάδα των συγκοινωνιολόγων του ΕΜΠ κατέληξε επίσης στα παρακάτω συμπεράσματα:

• Οι χρόνοι διαδρομής και οι αντίστοιχες ταχύτητες κυκλοφορίας εμφάνισαν σημαντική επιδείνωση την πρώτη μέρα, στη συνέχεια όμως βελτιώθηκαν και σταδιακά τείνουν προς τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν από τις ρυθμίσεις στους περισσότερους άξονες.

• Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι κατά τις ώρες αιχμής στους οδικούς άξονες της περιοχής επιρροής μειώθηκαν κατά περίπου 10%, καθώς οι μετακινούμενοι επέλεξαν κυρίως εναλλακτικές διαδρομές αλλά και μέσα μεταφοράς ή/και ωράρια.

• Το ποσοστό χρήσης Ι.Χ. μειώθηκε συνολικά κατά 2% στους κεντρικούς και περιφερειακούς άξονες της πόλης με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού χρήσης των μοτοσικλετών. Ταυτόχρονα παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της τάξεως του 28% στον αριθμό των πεζών στις περιοχές των επεμβάσεων.

• Οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία περιορίζονται στους οδικούς άξονες εντός του Δακτυλίου της Αθήνας με την επιρροή στους υπόλοιπους άξονες του Λεκανοπεδίου να είναι αμελητέα.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, παρά τις ειδικές συνθήκες (μη λειτουργία δακτυλίου και ελεγχόμενης στάθμευσης, αυξημένη χρήση Ι.Χ. λόγω κορωνοϊού και απουσία τουριστών), ο όγκος της κυκλοφορίας τον Ιούνιο έτεινε στα τυπικά επίπεδα κυκλοφοριακού φόρτου, με αποτέλεσμα η σύγκριση των κυκλοφοριακών συνθηκών να είναι αξιόπιστη. Προφανώς, όσο θα βαθαίνει το καλοκαίρι, η κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας θα εμφανίσει περαιτέρω μείωση. Πάντως, οι συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν πως η προσαρμογή της κυκλοφορίας και των συνηθειών των οδηγών στον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας ήταν μάλλον γρήγορη για το μέγεθος των επεμβάσεων. Αναμένουν μάλιστα σταδιακή βελτίωση έως τον Σεπτέμβριο, με τους οδηγούς να προσαρμόζονται κατά περίπτωση σε νέα μέσα, νέες διαδρομές και νέα ωράρια.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία:

• Κατά την πρωινή ώρα αιχμής, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Πανεπιστημίου αυξήθηκε από 2,7 σε 4,0 λεπτά. Η ροή της κυκλοφορίας στην οδό Σταδίου δεν επηρεάστηκε από τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πλατεία Συντάγματος (από 29/6).

• Υπήρξε αισθητή κυκλοφοριακή επιβάρυνση στη Βασ. Αμαλίας προς Σύνταγμα (από 3,6 σε 5,9 λεπτά) και κυκλοφοριακή επιβάρυνση στους οδικούς άξονες Βασ. Κωνσταντίνου και Αλεξάνδρας (αύξηση χρόνου διαδρομής κατά 1,0 – 1,5 λεπτό).

• Στην οδό Πανεπιστημίου παρατηρήθηκε αναμενόμενη μείωση του ωριαίου κυκλοφοριακού φόρτου (διελεύσεις) κατά την πρωινή αιχμή (-23%: από 4.200 σε 3.400) και κατά τη μεσημεριανή αιχμή (-13,6%).

• Στους άξονες της εγγύς περιοχής οι διελεύσεις μειώθηκαν κατά 14% και στους περιφερειακούς άξονες (Λ. Αλεξάνδρας, Βασ. Κωνσταντίνου) αυξήθηκαν κατά 20%, χωρίς όμως να φτάσουν σε συμφόρηση.

• Στην οδό Πανεπιστημίου, το ποσοστό των Ι.Χ. επιβατικών μειώθηκε κατά 9% με αντίστοιχη αύξηση κατά 8,6% στις μοτοσικλέτες και 1,3% στα ταξί.

• Στους άξονες της εγγύς περιοχής το ποσοστό των Ι.Χ. επιβατικών μειώθηκε κατά 5,6% με αντίστοιχη αύξηση κατά 2,3% στις μοτοσικλέτες και στα ταξί. Στους περιφερειακούς άξονες (Λ. Αλεξάνδρας, Βασ. Κωνσταντίνου) δεν παρατηρήθηκε σημαντική μεταβολή στη σύνθεση της κυκλοφορίας.

• Παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της κυκλοφορίας πεζών στην Πανεπιστημίου (+15%), σε όλους τους άξονες της εγγύς περιοχής (+23%) και στους περιφερειακούς άξονες (+48%).

• Η κυκλοφορία ποδηλάτων παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα, διότι η κουλτούρα χρήσης ποδηλάτου χρειάζεται και σημαντικά περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερο δίκτυο.

• Στις λεωφορειακές γραμμές που περνούν από το κέντρο παρατηρήθηκε μικρή αύξηση του μέσου χρόνου διαδρομής (+3,5%) κατά την πρωινή αιχμή, δεδομένου και ότι δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι λεωφορειολωρίδες.

• Στην οδό Σόλωνος, οι συστηματικοί έλεγχοι οδήγησαν κατ’ αρχάς σε θεαματική αύξηση των βεβαιούμενων παραβάσεων παράνομης στάθμευσης και στη συνέχεια σε κατακόρυφη μείωση (-65%) λόγω συμμόρφωσης των οδηγών και μείωσης της παραβατικότητας.