ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα ταχύπλοα, η ρότα προς Αφρική και το ρεσάλτο της ΕΥΠ

photo-2020_med

Το πρωί της 12ης Μαΐου τέσσερις Ελληνες ναυτικοί παρουσιάστηκαν στο κεντρικό λιμεναρχείο Λαυρίου και ζήτησαν άδεια απόπλου για την Αίγυπτο. Επέβαιναν σε ισάριθμα στρατιωτικού τύπου φουσκωτά σκάφη. Ηταν όλα νεότευκτα και οι χειριστές τους δήλωσαν ότι είχαν αναλάβει να τα παραδώσουν σε αγοραστή στην Αίγυπτο. Ολοκλήρωσαν τις απαραίτητες διαδικασίες και έβαλαν ρότα για τις «νότιες θάλασσες».

Ετσι άρχισε να εκτυλίσσεται η ιστορία που ενάμιση μήνα αργότερα οδήγησε στη σύλληψη για παράνομη κατοχή όπλων και πυρομαχικών πέντε Ελλήνων και ενός Ισπανού σε φουσκωτό ταχύπλοο νοτίως των Χανίων. Η υπόθεση έλαβε μάλιστα διαστάσεις κατασκοπικού θρίλερ. Οχι μόνο διότι ο εντοπισμός και η σύλληψή τους ήταν αποτέλεσμα μυστικής έρευνας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, αλλά και διότι ο ένας τουλάχιστον από τους κατηγορουμένους, που σημειωτέον προμηθεύει με επιχειρησιακό εξοπλισμό τα σώματα ασφαλείας, υπαινίχθη στους άνδρες του Λιμενικού που τον συνέλαβαν ότι εκτελούσε «εθνική αποστολή».  Κάτι που αποδίδεται στην προσπάθειά του να τύχει ευνοϊκής μεταχείρισης και διαψεύδεται κατηγορηματικά από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές.

Τα τέσσερα ταχύπλοα σκάφη είχαν κωδικές ονομασίες «Apollon 15», «Αpollon 16», «Apollon 17» και «Apollon 18». Είχαν κατασκευαστεί σε ναυπηγείο στα Μεσόγεια και είχαν σημαία Παναμά. Στο Διαδίκτυο υπάρχουν δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία τις δυνατότητες του ελληνικής κατασκευής ταχυπλόου είχαν κατά το παρελθόν δοκιμάσει το αιγυπτιακό ναυτικό, ενώ δοκιμαστικοί πλόες έχουν γίνει και προς τη Λιβύη. Παρότι επισήμως οι τέσσερις ναυτικοί με τα ισάριθμα ταχύπλοα δήλωσαν ότι προορισμός τους ήταν η Αίγυπτος, στις καταθέσεις που έδωσαν στους άνδρες του Λιμενικού αμέσως μετά τη σύλληψή τους, παραδέχθηκαν ότι κατέπλευσαν στη Λιβύη. Στη Λιβύη εξάλλου φέρεται να έχει την έδρα της η εταιρεία που επρόκειτο να αναλάβει τη διαχείριση των ταχυπλόων, με την αγοράστρια εταιρεία να βρίσκεται κατά πληροφορίες στο Ομάν. Τα παραπάνω δεδομένα είναι απολύτως συμβατά με πληροφορίες που υπήρχαν μέχρι πρότινος διαθέσιμες στο προφίλ του ενός από τους συλληφθέντες στο Facebook. Ο 61χρονος έμπορος στρατιωτικών ειδών, που περιγράφεται ως κεντρικό πρόσωπο στην υπόθεση, είχε αναρτημένες δύο φωτογραφίες μαζί με τον Φαράζ αλ Μαχντάουι, τον ναύαρχο του Λιβυκού Εθνικού Στρατού (LNA) που ελέγχει ο στρατηγός Χαλίφα Χαφτάρ. Η μία από αυτές έχει τραβηχτεί στις αρχές του έτους κατά την επίσκεψη των επικεφαλής του LNA στην Αθήνα και η δεύτερη φέρεται να έχει τραβηχτεί στη Λιβύη.

Από τις καταθέσεις των συλληφθέντων και όσα επιβεβαίωσαν στην «Κ» ορισμένοι από αυτούς, μετά την παράδοση των φουσκωτών ταχυπλόων σχεδίαζαν να επιστρέψουν στην Ελλάδα αεροπορικώς. Το ίδιο φέρονται να έχουν επαναλάβει στο παρελθόν μέσω Τυνησίας. Καθώς, όμως, δεν κατάφεραν να βρουν πτήση με προορισμό την Αθήνα επέλεξαν να επιστρέψουν διά θαλάσσης στην Κρήτη με το ένα από τα τέσσερα φουσκωτά: το «Apollon 15». Ενώ πλησίαζαν στη Παλαιόχωρα κλιμάκιο της ΕΥΠ με τη συνδρομή του Λιμενικού προχώρησε στη σύλληψη των «έξι» επιβατών του ταχυπλόου.  

Υπάρχει διάχυτη η αίσθηση ότι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είχε από την πρώτη στιγμή ενημερωθεί για τους ύποπτους πλόες των τεσσάρων στρατιωτικού τύπου ταχυπλόων, εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού και περίμενε την επιστροφή των πληρωμάτων τους στην Ελλάδα. Αλλες πληροφορίες, που ωστόσο δεν κατέστη εφικτό να επιβεβαιωθούν επισήμως, αναφέρουν ότι το φουσκωτό εντόπισε γαλλικό στρατιωτικό ελικόπτερο που περιπολούσε στην περιοχή. Το πλήρωμα του ελικοπτέρου ενημέρωσε τις γαλλικές και άλλες υπηρεσίες μέσω των οποίων η πληροφορία διαβιβάστηκε τελικά στην ΕΥΠ.

Στην κατοχή των συλληφθέντων βρέθηκαν δύο πιστόλια, περίπου 1.000 φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων, καπνός για ναργιλέ καθώς επίσης συναγρίδες και ροφοί βάρους 150 κιλών. Πιθανολογείται ότι θα τα πουλούσαν λαθραία για «να βγάλουν τα πετρέλαια της επιστροφής», όπως είπε χαρακτηριστικά αρμόδιος αξιωματούχος. Καλά ενημερωμένη πηγή περιέγραψε στην «Κ» ότι αμέσως μετά τις συλλήψεις οι άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού τεμάχισαν τα ψάρια για να διαπιστώσουν εάν στο εσωτερικό τους υπήρχαν κρυμμένα πυρομαχικά ή ναρκωτικά. Από την έως τώρα έρευνα προέκυψε ότι ορισμένοι από τους συλληφθέντες έχουν πραγματοποιήσει αρκετά ακόμα ταξίδια προς Λιβύη, με πιθανότερο κίνητρο την πώληση ταχυπλόων σκαφών. Η τιμή πώλησης για καθένα από αυτά υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ και το ναυπηγείο στα Μεσόγεια φέρεται να έχει κατασκευάσει σχεδόν 20 ιδίου τύπου φουσκωτά, πολλά από τα οποία εκτιμάται ότι έχουν παραδοθεί στη Λιβύη, δίχως να έχει αποσαφηνιστεί εάν για κάθε μία από τις συναλλαγές υπάρχουν τα απαιτούμενα παραστατικά.

Η δίκη των κατηγορουμένων –αντιμετωπίζουν δίωξη σε βαθμό κακουργήματος– ήταν προγραμματισμένη για την Παρασκευή, με πιθανότερο πάντως το ενδεχόμενο αναβολής της.