ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η μεταμόρφωση της Βασ. Ολγας

4855

Εμμεση απάντηση στις μεγάλες αντιδράσεις που αφορούν την ανάπλαση του κέντρου της πόλης επιχειρεί να δώσει ο Δήμος Αθηναίων με την παρουσίαση χθες της τελικής μορφής της λεωφόρου Βασιλίσσης Ολγας. Ο Δήμος Αθηναίων σχεδιάζει να αξιοποιήσει αρχιτεκτονική μελέτη που εκπονήθηκε το 2011-2014 από το Γραφείο Αρχιτεκτονικών και Πολεοδομικών Μελετών «Γιώργος Προβελέγγιος, Νιόβη Προβελεγγίου και Συνεργάτες Ε.Ε.» με τις απαραίτητες βέβαια επικαιροποιήσεις και τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν το 2021. Η λεωφόρος Βασιλίσσης Ολγας θα μετατραπεί σε πεζόδρομο με πολύ περισσότερο πράσινο, καθώς θα φυτευτούν περισσότερα από 150 νέα δένδρα πάνω από 5.500 θάμνοι και περίπου 3.500 πολυετή φυτά. Οι φυτεύσεις θα γίνουν με τρόπο ώστε να αναδειχθούν τα υφιστάμενα μεγάλα δένδρα, όπως τα κυπαρίσσια και οι ελιές που βρίσκονται στην κεντρική νησίδα της λεωφόρου αλλά θα δημιουργηθούν και νέες επιφάνειες με φυτά.

Από τον πεζόδρομο θα διέρχεται επίσης το τραμ και ποδηλατόδρομος, ενώ σε όλη την έκτασή του προβλέπεται η ανεμπόδιστη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία.

Φωτισμός

Ο φωτισμός του πεζοδρόμου θα προσομοιάζει με αυτόν της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ενώ δεξιά κι αριστερά από τον άξονα της Πύλης του Αδριανού προβλέπεται να τοποθετηθούν φωτιστικά στον πεζόδρομο, που θα αναδεικνύουν το μνημείο και την κίνηση από την Πύλη προς τον χώρο του ναού του Ολυμπίου Διός.

Θα τοποθετηθούν μαρμάρινοι πάγκοι και χαμηλές κυλινδρικές κατασκευές έτσι ώστε να διαμορφώνεται ο άξονας από τη Βασ. Ολγας, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και στον λόφο του Αρδηττού.

Οσον αφορά το δάπεδο θα χρησιμοποιηθούν σχιστολιθικές πλάκες ως βασικό υλικό, οι οποίες εμπλουτίζονται από μαρμάρινες λωρίδες ή λωρίδες από επιμελημένο σκυρόδεμα, για την ανάδειξη της διαδρομής και των βασικών σημείων της, όπως η Πύλη του Αδριανού, το άγαλμα του Λόρδου Βύρωνα, το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ο άξονας του Ζαππείου.

Ρυθμίσεις

Ωστόσο, θα γίνουν συγκεκριμένες ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του Ζαππείου αλλά και του ομίλου αντισφαίρισης. 

• Η λωρίδα καθόδου του τραμ, θα χρησιμοποιείται επίσης για την είσοδο και έξοδο ΕΙΧ αυτοκινήτων προς και από τον Ομιλο Αντισφαιρίσεως Αθηνών και για τη διέλευση οχημάτων κοινής ωφελείας.

• Μία λωρίδα εισόδου των ΕΙΧ αυτοκινήτων προς τον χώρο στάθμευσης της «Αίγλης» στο Ζάππειο. Η έξοδός τους θα γίνεται από το μικρό δρομάκι που βρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο του γυμναστηρίου του Φωκιανού.

• Η στάση του τραμ στην κατεύθυνση προς το Σύνταγμα που βρίσκεται στη λεωφόρο Αρδηττού θα μετακινηθεί στον πεζόδρομο της Λεωφόρου Βασιλίσσης Ολγας, απέναντι από τη στάση της αντίθετης κατεύθυνσης, μπροστά από την είσοδο του Εθνικού Γυμναστικού Συλλόγου.

Η παρουσίαση της «τελικής και ολοκληρωμένης» μορφής της Βασ. Ολγας ως πεζοδρόμου στοχεύει να δείξει στους πολίτες της Αθήνας ότι οι παρεμβάσεις που εφαρμόζονται αυτή τη στιγμή είναι πιλοτικές και ως τέτοιες πρέπει να κρίνονται και αξιολογούνται. Από την άλλη πρέπει να σημειωθεί ότι η Βασιλίσσης Ολγας αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια έναν δρόμο πολύ χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου και το σημείο αιχμής για τις αντιδράσεις είναι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην οδό Πανεπιστημίου.

Σημειώνεται ότι η μελέτη που θα αξιοποιηθεί ήταν έργο συνεργασίας πολλών γραφείων η οποία παραδόθηκε στην εταιρεία «Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις» (ΕΑΧΑ) λίγο πριν η εν λόγω εταιρεία πάψει να υφίσταται λόγω των μνημονιακών μέτρων.