ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Επιστροφή υπαίθριων διαφημίσεων

epistrofi-ypaithrion-diafimiseon-2390659

Απαγορεύτηκαν προ δεκαετίας, καθώς κρίθηκε ότι αποτελούσαν κίνδυνο για τους οδηγούς. Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Τροχαίας και συνεργείων του υπουργείου Υποδομών συνεργάστηκαν τότε για την απομάκρυνση των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων που βρίσκονταν στους δρόμους. Η απαγόρευση ήρθε ως αποτέλεσμα προσφυγής στο ΣτΕ, το οποίο το 2007 αποφάνθηκε ότι η ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) που ρύθμιζε το πλαίσιο τοποθέτησης των υπαίθριων διαφημιστικών πινακίδων ήταν ανίσχυρο, φέρνοντάς τες ένα βήμα πριν από το ξήλωμα. Τρία χρόνια αργότερα (το 2010) η πολιτεία προχώρησε στην αφαίρεση του συνόλου (σχεδόν) των παράνομων πινακίδων, που ήταν τοποθετημένες στον δρόμο. Στο πλαίσιο εκείνης της προσπάθειας είχε ενεργοποιηθεί μάλιστα ιστοσελίδα στην οποία οι πολίτες μπορούσαν να καταγγείλουν τις παράνομα εγκατεστημένες πινακίδες.

Πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκε νέα ΚΥΑ, σύμφωνα με την οποία επιτρέπεται εκ νέου η τοποθέτηση υπαίθριων διαφημιστικών πινακίδων. Η είδηση προκάλεσε σειρά αντιδράσεων με τα συναρμόδια υπουργεία να υποστηρίζουν ότι στην πράξη καθορίζονται και αυστηροποιούνται οι κανόνες που διέπουν την τοποθέτηση των πινακίδων. Ειδικότερα εκπρόσωποι του υπουργείου Εσωτερικών, απαντώντας στις επικρίσεις, επισημαίνουν ότι οι κανόνες που διέπουν την υπαίθρια διαφήμιση «εναρμονίζονται με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και με τη Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση».

Το υπουργείο Εσωτερικών ενδεικτικά επισημαίνει ότι εισάγονται για πρώτη φορά ρητές απαγορεύσεις για την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων. Μεταξύ αυτών είναι η απαγόρευση τοποθέτησης διαφημίσεων σε επαρχιακές και εθνικές οδούς, σε ανισόπεδους κόμβους, σε σταθμούς διοδίων. Παράλληλα απαγορεύεται η διαφήμιση «οπουδήποτε μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την κυκλοφορία, αλλά και σε περίπτωση που παρεμποδίζουν τη θέα των πινακίδων σήμανσης».

Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι φορείς που καταγγέλλουν ότι η κυβέρνηση προχώρησε στην υλοποίηση της απόφασής της, χωρίς καμία διαβούλευση και αγνοώντας επιδεικτικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ενδεικτική η αντίδραση του «Πανελλαδικού Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα» που υποστηρίζει ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος να ξαναζήσουμε το αιματηρό παρελθόν της υπαίθριας διαφήμισης με τα δεκάδες θύματα και τη θεσμοποιημένη διαπλοκή». Προσθέτει, μάλιστα, ότι «είναι απορίας άξιον, αλλά τόσο συνηθισμένο σ’ αυτή τη χώρα, παραμονές (υποτιθέμενης) εξαγγελίας νέου ΚΟΚ, σοβαρότατα θέματα της αρμοδιότητός του να “λύνονται” στο πόδι από “συναρμόδιους”».

Τη νέα ΚΥΑ (46526), που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 22 Ιουλίου, υπογράφουν ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης καταγγέλλει το γεγονός ότι η απόφαση ελήφθη χωρίς διαβούλευση και αναφέρει ότι «θα έπρεπε πριν ανακοινωθεί, να είχε αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης, σοβαρής κι υπεύθυνης διαβούλευσης με την Αυτοδιοίκηση, η οποία πρέπει να έχει ουσιαστικό λόγο και ρόλο, αφού η συγκεκριμένη δραστηριότητα επηρεάζει την οδική ασφάλεια αλλά και την αισθητική εικόνα των πόλεων και των Περιφερειών μας. Ενώ δεν μπορεί να υπάρξει χωροθέτηση θέσεων υπαίθριας διαφήμισης χωρίς την εμπλοκή των δήμων».