ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δήμος Αθηναίων: Ψηφιακή αναβάθμιση… στο γκισέ

2301781

Την ψηφιακή αναβάθμιση του Δήμου Αθηναίων επίσπευσε ο κορωνοϊός όσον αφορά την εξυπηρέτηση πολιτών. Τον Φεβρουάριο τέθηκε σε εφαρμογή η σχετική ψηφιακή πλατφόρμα του δήμου, μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να αιτηθούν πιστοποιητικά ή να εξυπηρετηθούν σε άλλες συναλλαγές (αλλαγές επωνύμων, βεβαιώσεις) και ήδη υποστηρίζονται 39 συναλλαγές. Ο στόχος είναι, σύμφωνα με τον δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη, έως το τέλος του χρόνου να προσφέρονται ηλεκτρονικά στους πολίτες οι περισσότερες από τις υπηρεσίες του δήμου που γίνονταν στο γκισέ.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι υπάλληλοι χρειάζεται να αναζητήσουν τα αναγκαία χαρτιά όπως συνήθως, εφόσον, για παράδειγμα στο Μητρώο πολιτών όπου καταγράφονται οι ληξιαρχικές πράξεις, οι ψηφιακές εγγραφές ξεκινούν από το 2013. Ετσι οι υπάλληλοι του Δήμου Αθηναίων μπορεί να λαμβάνουν το αίτημα στην οθόνη του υπολογιστή τους, ωστόσο συχνά χρειάζεται να ανατρέξουν σε εκείνα τα παλαιά πολυχρησιμοποιημένα τεράστια βιβλία όπου χειρόγραφα καταγράφονταν οι θάνατοι και οι γεννήσεις…

«Δεν υπάρχουν οι υποδομές ώστε να “αναζητούνται” ηλεκτρονικά όλα τα πιστοποιητικά που ζητεί ο πολίτης, οπότε οι υπάλληλοι του δήμου εργάζονται όπως και πριν, χωρίς όμως να έρχονται σε επαφή με τον πολίτη ή να τον έχουν πάνω από το κεφάλι τους» σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΑΕΜ (Ανώνυμη Αναπτυξιακή Εταιρεία Μηχανογράφησης και Επιχειρησιακών Μονάδων ΟΤΑ) του Δήμου Αθηναίων Δημήτρης Σταμάτης. «Ολα γίνονται όπως στο γκισέ αλλά χωρίς οι πολίτες να είναι υποχρεωμένοι να πάνε στο γκισέ», προσθέτει.

Ο πολίτης όχι μόνο δεν χρειάζεται να στηθεί για ώρες στην ουρά αλλά με την ψηφιακή διαδικασία δεν θα βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να πρέπει να προσκομίσει «ακόμα ένα δικαιολογητικό», το οποίο όλως τυχαίως δεν του είχε ζητηθεί από τον υπάλληλο που βρισκόταν στην ίδια θέση την προηγούμενη εβδομάδα.

«Οταν ο πολίτης μπει στην πλατφόρμα και αιτηθεί ένα πιστοποιητικό ή μια υπηρεσία, θα βρει έναν κατάλογο με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να επισυνάψει, τα οποία μπορεί να τα στείλει στον δήμο με μέιλ – εφόσον τα έχει ηλεκτρονικά, είτε σκαναριασμένα, είτε ακόμα και απλώς σε φωτογραφία», εξηγεί ο κ. Σταμάτης. Οπως τονίζει, το πιο δύσκολο και χρονοβόρο στην προσπάθεια «ψηφιακού μετασχηματισμού του δήμου» που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι να καθοριστούν και να αναλυθούν πλήρως οι διαδικασίες που απαιτούνται για την ικανοποίηση συγκεκριμένου αιτήματος του πολίτη.

24 ώρες το 24ωρο

Ταυτόχρονα, ο Δήμος Αθηναίων μέσω του συγκεκριμένου συστήματος ουσιαστικά λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο –για κάποιες υπηρεσίες– αφού μπορείς να καταχωρίσεις το αίτημά σου όποια ώρα θέλεις. «Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε, οι υπάλληλοι του δήμου πολλές φορές διεκπεραιώνουν τις αιτήσεις που μπορούν το Σαββατοκύριακο», λέει ο κ. Σταμάτης.

Από τον Φεβρουάριο, οπότε και ετέθη σε εφαρμογή, περισσότεροι από 40.000 πολίτες και επιχειρήσεις έχουν συνδεθεί με το σύστημα (https://eservices.cityofathens.gr), 23.000 έχουν κάνει αίτηση εκ των οποίων οι 20.000 έχουν εξυπηρετηθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΑΕΜ. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το παραδοσιακό «γκισέ» συνεχίζει να λειτουργεί για όσους πολίτες προτιμούν να συνεχίσουν όπως παλιά.