ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βαθμολογική βάση σε κρίσιμα μαθήματα για κάθε σχολή ΑΕΙ

doc202008318193335

Θέσπιση βαθμολογικής βάσης σε συγκεκριμένα μαθήματα για κάθε επιστημονική ομάδα σχολών. Αυτή είναι μία από τις λύσεις που συζητάει εδώ και καιρό η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για το πρόβλημα των ιδιαίτερα χαμηλών βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ. Αντιθέτως, δεν προκρίνεται η λύση της θεσμοθέτησης ενιαίας βάσης –π.χ. 10– για όλες τις σχολές. Την ίδια στιγμή, προωθούνται η αναδιάταξη του χάρτη των ΑΕΙ και αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση.

Ειδικότερα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε δηλώσεις μετά την ανακοίνωση των φετινών βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ εξέφρασε τον προβληματισμό της, καθώς ο ένας στους τρεις επιτυχόντες εισήχθη με μέσο όρο χαμηλότερο του 10, με πλέον ακραία περίπτωση το 0,65 που είχε υποψήφιος. «Πρόκειται για χρόνια παθογένεια, που επιδεινώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση με την άκριτη δημιουργία νέων πανεπιστημιακών τμημάτων χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας», ανέφερε.

Από το υπουργείο προκρίνεται κάθε σχολή να ορίσει βαθμολογικό όριο σε τουλάχιστον ένα μάθημα που η ίδια θεωρεί βασικό για τους υποψηφίους της (π.χ. τα Μαθηματικά για τα τμήματα Μαθηματικών). Οι υποψήφιοι που δεν θα πιάνουν το βαθμολογικό όριο θα χάνουν το δικαίωμα πρόσβασης στα συγκεκριμένα τμήματα, αλλά όχι σε άλλα που θα έχουν ορίσει άλλο μάθημα (π.χ. Φυσική). Ερώτημα είναι εάν το βαθμολογικό όριο θα είναι το ίδιο για τα ομοειδή τμήματα ή εάν καθένα θα θέσει διαφορετικό.

Παράλληλα σχεδιάζεται η αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη, «βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων και των πραγματικών αναγκών της χώρας», όπως είπε η κ. Κεραμέως, και σε αυτό βασικό ρόλο θα έχει η νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία είναι αρμόδια για την εισήγηση στην κυβέρνηση εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση. Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ Περικλής Μήτκας, έως το τέλος του 2020 τα ΑΕΙ πρέπει να έχουν καταθέσει επικαιροποιημένα στρατηγικά σχέδια και βάσει αυτών θα γίνει ένας ευρύτερος σχεδιασμός –σε συνεργασία με το υπουργείο– με νέα αντικείμενα σπουδών, σύμφωνα με τις ανάγκες της χώρας. Από την άλλη, κρίνεται ότι μετά τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ επί ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να δοθεί χρονικό περιθώριο στα νέα τμήματα να βρουν τον βηματισμό τους και να αξιολογηθεί η βιωσιμότητά τους. «Η δράση της ΕΘΑΑΕ πρέπει να είναι ουσιαστική. Επίσης, πρέπει να εισακούονται οι προτάσεις των ΑΕΙ για τον αριθμό των εισακτέων, αλλά και να πάψουν οι πιέσεις των βουλευτών να μην καταργηθούν τμήματα της περιφέρειάς τους», παρατήρησε χθες στην «Κ» ο πρύτανης του ΑΠΘ και προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων Νίκος Παπαϊωάννου.

Την ίδια στιγμή, υπό διαβούλευση είναι ν/σ με στόχο να ενισχυθεί η επαγγελματική εκπαίδευση και να συμβάλει στη μείωση της ανεργίας. Στη χώρα μας, μόνο το 30% των αποφοίτων γυμνασίου επιλέγει επαγγελματικά λύκεια, ενώ το 70% γενικά λύκεια, με στόχο να εισαχθεί στα ΑΕΙ.