Το νέο πρόσωπο τριών σταθμών του ΗΣΑΠ

Το νέο πρόσωπο τριών σταθμών του ΗΣΑΠ

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν το 1928 βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες για τη διάνοιξη της σήραγγας Ομόνοιας-Βικτώριας, σε βάθος 6,5 μέτρων, η Αθήνα μπαίνει σε πραγματικό συναγερμό. Ολοι πιστεύουν ότι ο δάγκειος πυρετός που μαστίζει την πόλη οφείλεται στο άνοιγμα των υπονόμων στις παρόδους της 3ης Σεπτεμβρίου. Οταν, όμως, μαθαίνουν ότι παρόμοια επιδημία ταλαιπωρεί ολόκληρη την Ευρώπη, ησυχάζουν. Το έργο συνεχίζεται και με τα πολλά η Αθήνα αποκτά μια υπερσύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει το βόρειο με το νότιο άκρο της.

Ετοιμη το 1948

Ολα αυτά συμβαίνουν την εποχή που καταργείται το ατμοκίνητο «θηρίο» και η πρωτεύουσα αποκτά την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου μέχρι την Κηφισιά. Το 1930 η Ομόνοια είναι πλέον έτοιμη. Οχι όμως και η Βικτώρια. Οι αντιξοότητες μιας δύσκολης ιστορικής περιόδου, μετά ο πόλεμος και όλη η εθνική περιπέτεια που τον ακολουθεί καθυστερεί υπερβολικά την κατασκευή του σταθμού, που παραδίδεται στους πολίτες, έπειτα από είκοσι χρόνια, το 1948.

Τότε ονομάζεται σταθμός της πλατείας Κυριακού και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του περιγράφονται στις εφημερίδες της εποχής ως εξής: «O σταθμός της πλατείας Κυριακού θα έχει μήκος 100 μέτρων και πλάτος 14. Δύο μεγάλαι και ωραίαι είσοδοι θα φέρουν προς το εσωτερικό του σταθμού, όπου εκτός των απαραιτήτων «περρόν» διά την αναμονή του κοινού, θα υπάρχουν και διαμερίσματα διά την υπηρεσίαν των τραίνων, την πώλησιν εισιτηρίων, κ.λπ.». O σταθμός είναι μία μικρογραφία του αντίστοιχου σταθμού της Βικτώριας στο Λονδίνο.

Διατηρητέο μνημείο

Σήμερα, μισό αιώνα μετά, ο σταθμός ανακαινίζεται. Ολες όμως οι παρεμβάσεις τείνουν στη διατήρηση των μορφολογικών και αρχιτεκτονικών στοιχείων του, αφού στις 15 Ιανουαρίου του 2002 το Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων έκρινε τον σταθμό «διατηρητέο νεώτερο μνημείο». Ετσι, τίποτε δεν πρόκειται να αλλάξει από τη γεωμετρία του, το υφιστάμενο ορατό στον επιβάτη τμήμα του, τις αποβάθρες, τα υπάρχοντα κλιμακοστάσια (με όλα τα χαρακτηριστικά τους στοιχεία: κιγκλιδώματα, χειρολαβές, επενδύσεις), τις επενδύσεις των τοιχωμάτων και των υποστυλωμάτων με τα υφιστάμενα χαρακτηριστικά πλακάκια πορσελάνης και τα διακοσμητικά τους στοιχεία.

Ωστόσο, ακόμη κι αν το συνολικό ύφος του σταθμού μένει άθικτο, δρομολογούνται επεμβάσεις που θα καλυτερεύσουν τη λειτουργία του. «O σταθμός αντιμετώπιζε μεγάλο πρόβλημα στην κίνηση των επιβατών», λέει στην «K» ο διευθυντής γραμμών και έργων του ΗΣΑΠ, πολιτικός μηχανικός κ. Αθανάσιος Ρίζος, «έτσι αποφασίστηκε η προσθήκη κλιμάκων κινδύνου, όπως επίσης και η επιμήκυνση των αποβαθρών κατά 15 μέτρα. Απαραίτητη, όμως, κρίθηκε και η αντικατάσταση του φωτισμού καθώς και η εγκατάσταση συστήματος αερισμού, με μελλοντική δυνατότητα τοποθέτησης και κλιματισμού.

Κατασκευάζεται ακόμη ένας υπόγειος διάδρομος 20 μέτρων προς τη μεριά της οδού Χέυδεν, με την προσθήκη κυλιόμενης σκάλας ανόδου, για να εξυπηρετείται καλύτερα το κοινό. Το δάπεδο θα στρωθεί με πλακάκια πορσελάνης και θα καταλήγει στην ειδική λωρίδα πλακιδίων για την απώθηση των επιβατών από την άκρη της αποβάθρας, ενώ θα υπάρχει ειδικός διάδρομος για την κίνηση ατόμων με προβλήματα όρασης. Στις εισόδους του σταθμού θα τοποθετηθούν ανελκυστήρες».

Το έργο μελετάται από την εταιρεία ΒΕΤΑΠΛΑΝ. Θα δημοπρατηθεί σε τρεις μήνες από σήμερα και ο προϋπολογισμός του φτάνει τα 3 εκατομμύρια ευρώ. Οι εργασίες αποπεράτωσης θα διαρκέσουν περίπου ένα χρόνο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή