ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H «φούσκα» της συνδρομητικής

Για τους παροικούντες την τηλεοπτική και αθλητική αγορά δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία η ανακοίνωση της πτώχευσης του Alpha Digital, την περασμένη Τετάρτη. H εκτόξευση στα ύψη των τιμών πώλησης των αγώνων και των παχυλών συμβολαίων που είχε υπογράψει με την πλειοψηφία των ΠΑΕ της A΄ Εθνικής, οδήγησαν την Alpha Digital Synthesis σε λύση και εκκαθάριση και στη συγχώνευσή της με την έτερη ψηφιακή πλατφόρμα της Nova. Είναι ενδεικτικό ότι, ενώ προ διετίας η NetMed έδωσε 3,5 δισ. δρχ. για το Πρωτάθλημα A΄ Εθνικής, πέρυσι ο Alpha έριξε στην αγορά του ποδοσφαίρου 24 δισ. δρχ., προσφέροντας ένα δισ. για τα τηλεοπτικά δικαιώματα εντός έδρας αγώνων της Παναχαϊκής για έναν χρόνο, άλλα 5 δισ. δρχ. στον Ολυμπιακό, κοκ.

Πριν καν εκπέμψει…

Το «χρονικό τoυ προαναγγελθέντος θανάτου» είχε αρχίσει να ξετυλίγεται αρκετά νωρίτερα. Πριν καν εκπέμψει η συνδρομητική τηλεόραση της ADS συζητούσε ενδεχόμενη συγχώνευσή της με την έτερη Nova. Οταν οι συζητήσεις δεν ευδοκίμησαν, ο κ. Στάθης Τσοτσορός αποφάσισε να θέσει σε λειτουργία τον Alpha Digital, καθώς και οι συζητήσεις για κοινή πλατφόρμα με τον OTE και την EPT ναυάγησαν, εθελοτυφλώντας απέναντι σε όσα έλεγε η αγορά και έδειχνε η εμπειρία του εξωτερικού.

Εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο στην Ευρώπη είχε διαφανεί ότι η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την αναμενόμενη ευρεία αποδοχή από το κοινό και η κατάσταση θα δυσκόλευε περισσότερο λόγω της οικονομικής ύφεσης. Οχι ό,τι καλύτερο για την ανάπτυξη νέων μέσων, τα οποία καλούν τον καταναλωτή να πληρώσει γι’ αυτά που θα δει και μάλιστα με υψηλό αντιτίμο. Παρ’ όλα αυτά, ο Alpha αντιπαρήλθε το γεγονός ότι μάλλον δε θα χωρούσαν δύο συνδρομητικές πλατφόρμες -ακόμη και αν δεν ήταν ομοειδείς ως προς το προσφερόμενο πρόγραμμα- στη μικρή ελληνική αγορά των ένδεκα εκατομμυρίων κατοίκων, όταν προηγμένες τηλεοπτικές αγορές, όπως αυτή της Βρετανίας, δεν τα κατάφεραν.

Τι γίνεται στην Ευρώπη

Για το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι φαίνεται ότι η περίοδος των παχυλών αγελάδων έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Στην Αγγλία, το ITV Digital, με το οποίο οι ομάδες της α΄ κατηγορίας είχαν συμβόλαιο 516 εκατ. ευρώ, έκλεισε. Πριν από τρία χρόνια, το Canal Plus είχε συμβόλαιο 275 εκατ. ευρώ με τις γαλλικές ομάδες, τώρα όμως τα οικονομικά του δεν είναι ανθηρά, οπότε το κανάλι θα διαπραγματευτεί με χαμηλότερους όρους. Στην Ισπανία, οι ομάδες που τώρα εισπράττουν 180 εκατ. ευρώ θα πρέπει να συμφωνήσουν με λιγότερα για του χρόνου. Στη Γερμανία, η χρεωκοπία του ομίλου Kirch είχε τις επιπτώσεις της στο ποδόσφαιρο. Οι ομάδες για τα επόμενα τρία χρόνια θα εισπράττουν περίπου τα μισά χρήματα, 290 εκατ. ευρώ αντί 400.

Την ίδια ώρα, συνεργασίες και συγχωνεύσεις αναζητούνταν από την πλευρά του ADS ακόμη και με ομίλους του μεγέθους του Kirch στη Γερμανία, και μικρότερους σε Ισπανία και Ιταλία. Στην αγορά, πάντως, όλοι αναρωτιούνται πώς τέθηκε σε εφαρμογή ένα τέτοιο σχέδιο (παλαβό κατά τους εκπροσώπους του Μέρντοχ, με τους οποίους είχε έρθει σε επαφή προ ενός έτους ο πρόεδρος του Alpha Digital, αναζητώντας συνεργασία), καθώς και πώς επιχειρηματίες σαν τον κ. Κοντομηνά, και τους εκπροσώπους του Ιδρύματος Ωνάση ενεπλάκησαν σε μια επιχείρηση τέτοιου ρίσκου.

Υπάρχει και η άποψη που υποστηρίζει ότι ο κ. Τσοτσορός ήθελε με κάθε τρόπο να μπει στη NetMed, γι’ αυτό βγήκε δυνατά στην αγορά προσδοκώντας να αποκτήσει μια μεγάλη συνδρομητική βάση, την οποία θα χρησιμοποιούσε για να διαπραγματευτεί τη συγχώνευση με καλύτερους όρους. Μέσω παρασκηνιακής συμφωνίας, οι μέτοχοι του τέως ADS κατέχουν το 22% της μητρικής NetMed χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και χωρίς η NetMed να αναλαμβάνει το δυσβάσταχτο βάρος των οικονομικών υποχρεώσεων του Alpha Digital. Αλλωστε και φέτος η NetMed αναμένεται να κλείσει το έτος με ζημία. Κερδισμένη είναι η Multichoice που κατάφερε να παραμείνει η μόνη ελληνική ψηφιακή πλατφόρμα, όπως άλλωστε φαίνεται και από την ανακοίνωση λύσης του Alpha Digital, όπου για πρώτη φορά γίνεται λόγος για «το άλλο συνδρομητικό ελληνικό κανάλι».

Τι θα κάνουν οι συνδρομητές

Οσο για τους συνδρομητές του Alpha Digital, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να «μετακομίσουν» στη Nova, στην οποία παρέχεται έτσι η δυνατότητα να αυξήσει τη συνδρομητική της βάση. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει προβληματισμός για εκείνους που ήταν συνδρομητές και στις δύο πλατφόρμες ή είχαν προκαταβάλει συνδρομές. Για μια ακόμη φορά, ο Ελληνας συνδρομητής καλείται να αναρωτηθεί πόσα είναι διατεθειμένος να πληρώσει προκειμένου να δει τα παιχνίδια της ομάδας του. Αναμένεται μικρή αύξηση στη συνολική τιμή της συνδρομής διά της «πακετοποίησης» των προσφερόμενων προγραμμάτων της υπάρχουσας συνδρομητικής τηλεόρασης.