Το κομπιούτερ γεννάει πάλι το περίφημο μινωικό πλοίο

Το κομπιούτερ γεννάει πάλι το περίφημο μινωικό πλοίο

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Ναυτικό Μουσείο της Κρήτης αποφάσισε το 2000 την έναρξη ενός σημαντικού και παράλληλα δύσκολου εγχειρήματος. Την ανακατασκευή του αρχαιότερου ευρωπαϊκού πλοίου, του μινωικού πλοίου, ενός κωπηλατικού ιστιοφόρου. Το εγχείρημα αυτό εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο ερευνητικό πρόγραμμα Πειραματικής Ναυτικής Αρχαιολογίας και πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Ναυτικού Μουσείου Κρήτης και της επιστημονικής Ερευνητικής Ομάδας Αρχαίας Ναυπηγικής NA-U-DO-MO (ναυδόμος=ναυπηγός) η οποία έχει αναλάβει τη μελέτη, τον σχεδιασμό του μοντέλου και την κατασκευή του πλοίου. Το όλο πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού από τον περασμένο Μάιο. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής μιας ρεαλιστικής και τεκμηριωμένης εκδοχής του μινωικού πλοίου μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού του 2004. Τότε αυτό θα πραγματοποιήσει ένα ταξίδι από το ακρωτήρι Σπάθα της Κρήτης για να καταλήξει στον Πειραιά. Το πρώτο πειραματικό ταξίδι του πλοίου αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο του 2004. Τα «καύσιμα» του πλοίου θα αποτελούν 24 κωπηλάτες, δύο μέλη του πληρώματος καθώς και τα βοηθητικά ιστία, ενώ καθόλη τη διάρκεια του ταξιδιού, το οποίο αναμένεται να διαρκέσει γύρω στις 15 ημέρες, το μινωικό καμάρι θα συνοδεύεται από πλοία του Πολεμικού Ναυτικού για λόγους ασφαλείας και ανεφοδιασμού. Επιθυμία όλων των εμπλεκομένων φορέων είναι η παραμονή του μινωικού πλοίου στην Αθήνα κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων ώστε να εκτεθεί αυτό στα μάτια του κοινού. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ έχουν πραγματοποιηθεί παρόμοιες απόπειρες ανακατασκευής ιστορικών πλοίων στο παρελθόν, αυτές αφορορούσαν μεταγενέστερα σκάφη (του 600 και του 300 π.Χ.) ενώ δεν κατέστη δυνατή η επιστημονική τους τεκμηρίωση.

Μελέτη, αρχή το ήμισυ του παντός

Η ανακατασκευή του μινωικού πλοίου, όπως είναι αναμενόμενο, αποτελεί μια προσπάθεια ιδιαίτερα δύσκολη η οποία χωρίστηκε σε τρεις φάσεις. H πρώτη περιλαμβάνει την επιστημονική μελέτη (η οποία διήρκεσε 12 μήνες) κατά τη διάρκεια της οποίας οι ερευνητές βασίστηκαν σε όλα τα στοιχεία που διαθέτουν για τον πολιτισμό της εποχής. H απουσία κάποιου υπολειμματικού ευρήματος του μινωικού πλοίου ανάγκασε τους μελετητές να ακολουθήσουν εμπειρογνωμονική προσέγγιση, να ανατρέξουν δηλαδή στη μελέτη του γεωγραφικού και τεχνολογικού περιβάλλοντος, σε ό,τι παραστάσεις και εικονογραφικά ευρήματα διαθέτουν οι αρχαιολόγοι καθώς και στις υπάρχουσες φιλολογικές πηγές (τα γλωσσικά κατάλοιπα και η αποκωδικοποίηση της συλλαβικής γραφής «γραμμική Β»).Τα δεδομένα της έρευνας χαρακτηρίστηκαν από επιστημονικής άποψης απόλυτα τεκμηριωμένα και προέρχονται από το φυσικό και γεωγραφικό περιβάλλον στο οποίο κινήθηκε το πλοίο, τις φυσικές πρώτες ύλες που ήταν διαθέσιμες για τη ναυπήγησή του το 1500 π.Χ., τα ξυλουργικά εργαλεία της εποχής, την τεχνολογία της εποχής καθώς και τους εμπειρικούς κανόνες ναυπηγικής που καλούνταν να σεβαστούν και να τηρήσουν οι Μινωίτες ναυπηγοί.

Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και σύμφωνα με το πρόγραμμα έπρεπε να πραγματοποιηθεί η κατασκευή του μοντέλου (σε κλίμακα 1/4). Μια φάση που διήρκεσε 6 μήνες. Από τα στοιχεία της μελέτης προέκυψε ότι πρόγονος του μινωικού πλοίου ήταν η σχεδία την οποία οι Μινωίτες αποφάσισαν, για χρηστικούς λόγους, να καμπυλώσουν σε σχήμα κύτους. Στη συνέχεια, οι Μινωίτες προχώρησαν στην ενίσχυση της δομής, η οποία επιτεύχθηκε με την τοποθέτηση ενός σκελετού στο εσωτερικό της καμπύλης. Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για τις πλευρές του πλοίου ήταν διχοτομημένοι κορμοί κυπαρισσιού, οι οποίοι ήταν ραμμένοι μεταξύ τους με σχοινιά. Εσωτερικά το πλοίο ήταν δακρύσχημο, είχε μήκος 17 μέτρα και πλάτος 4 μέτρα περίπου.

Μετά την ανάπτυξη της συνδεσμολογίας των κορμών, την ανάλυση του τρόπου κωπηλασίας και της ιστιοφορίας δημιουργήθηκε το μοντέλο το οποίο αναδεικνύει ένα αποτέλεσμα αισθητικής και λειτουργικής υπεροχής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή