Σε ιστορική σύγχυση οι μαθητές

Σε ιστορική σύγχυση οι μαθητές

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την 28η Οκτωβρίου «γιορτάζουμε το «Οχι» που είπαμε στους Γερμανούς και μαζί τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου» ή μήπως «γιορτάζουμε την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και μαζί τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου»; Αυτές αποτελούν ορισμένες από τις απαντήσεις που έδωσαν 150 μαθητές γυμνασίου και της A΄ λυκείου στο πλαίσιο της έρευνας που έγινε στο τμήμα Ιστορίας του Ιόνιου Πανεπιστημίου.

Η έρευνα αυτή δεν έγινε για να περισυλλεγούν τα γνωστά… «μαργαριτάρια» των μαθητών, τα οποία αποτελούν ουσιαστικά την κορυφή του παγόβουνου του λειτουργικού αναλφαβητισμού, αλλά για να διερευνηθεί η ιστορική συνέχεια των γνώσεων που αποκτούν οι μαθητές στα ελληνικά σχολεία. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερεται στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την τελειόφοιτο του τμήματος Ιστορίας κ. Ελένη Σάρρου υπό την επιστημονική καθοδήγηση του λέκτορα κ. Κωνσταντίνου Αγγελάκου, στόχος είναι να κατανοηθεί εάν οι μαθητές που ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση έχουν συνέχεια βασικών ιστορικών γνώσεων, πόσο τις κατέχουν και εάν μέσα από τις απαντήσεις τους αναπαράγονται στερεότυπα ή μυθολογίες.

Αδυναμία συνδυασμού

Αυτό, λοιπόν, που έδειξε η έρευνα είναι ότι: υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στην ιστορική συνέχεια των γνώσεων των μαθητών. Σημαντικό, επίσης, εύρημα ήταν η αδυναμία τους να συσχετίσουν τις γνώσεις για τα γεγονότα ιστορικών περιόδων με την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Είναι ενδεικτικό ότι οι δύο στους δέκα μαθητές (απόλυτο ποσοστό 21%) δεν απάντησαν καθόλου στην ερώτηση η οποία τους ζητούσε, όχι να αναφερθούν σε γεγονότα, αλλά να χρησιμοποιήσουν την κρίση τους και να γράψουν τα όπλα που οι ίδιοι πιθανολογούσαν ότι χρησιμοποιήθηκαν στον Πελοποννησιακό πόλεμο, κατά τους Περσικούς πολέμους, στις Σταυροφορίες και στον A΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αλλά και οι μαθητές που απάντησαν, έδειξαν να χαρακτηρίζονται από μια τραγική ιστορική σύγχυση. Στα γραπτά βρέθηκαν ξιφολόγχες, μολότοφ και πυρηνικές βόμβες να χρησιμοποιούνται στον A’ Παγκόσμιο Πόλεμο, χατζάρια και τουφέκια εμφανίστηκαν στα χέρια των Αθηναίων και των Σπαρτιατών κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, τουφέκια και κράνη στους Περσικούς πολέμους, ενώ ορισμένοι μαθητές απεφάνθησαν ότι και οι Σταυροφόροι χρησιμοποιούσαν την θρυλική σάρισα της μακεδονικής φάλαγγας…

Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της έρευνας, οι μαθητές συγχέουν τις ιστορικές περιόδους. Είναι ενδεικτικό ότι μόλις το 27,8 % των μαθητών κατάφερε να βάλει στη σωστή χρονική σειρά το Διάταγμα των Μεδιολάνων, τη Στάση του Νίκα, την Εικονομαχία και την Αλωση της Πόλης, ενώ υπήρξε και ένα 3,75% που δεν επιχείρησε καν να απαντήσει.

Οι μαθητές έδειξαν ότι γνωρίζουν αποσπασματικά κάποια κύρια σημεία της Ιστορίας, που διδάσκεται στο γυμνάσιο μέχρι σήμερα. «Αυτό μπορεί να οφείλεται και στον τεράστιο όγκο, αλλά και στην αποσπασματικότητα της ύλης -είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν ποτέ δεν ολοκληρώνεται η διδασκαλία της ύλης στα σχολεία- αλλά και στην ιδιαίτερη ηλικία που βρίσκονται οι νεαροί μαθητές, τα πρώτα χρόνια της εφηβείας».

«Δεν έχει νόημα να συζητούμε για λάθη των παιδιών και «ιστορικά μαργαριτάρια». O στόχος πρέπει να είναι η έναρξη ενός σοβαρού επιστημονικού διαλόγου, που θα ξεκινά από τα προγράμματα σπουδών και τα σχολικά βιβλία και θα καταλήγει στην ριζική αναθεώρηση του τρόπου διδασκαλίας του μαθήματος σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης», προσθέτει -μιλώντας στην «K»- ο κ. Αγγελάκος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή