ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στους Ολυμπιακούς έτοιμη η ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου

Ενα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ στην Ελλάδα, η ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, αναμένεται να είναι έτοιμη πριν από τον συμβατικό χρόνο παράδοσης που είναι η 24η Δεκεμβρίου 2004. Πιθανότερος χρόνος παράδοσης, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις, είναι το φθινόπωρο του 2004, χωρίς να αποκλείεται η περίπτωση να είναι έτοιμη κ ατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Μπορεί, λοιπόν, στη βόρεια ακτή της Αχαΐας, στο Ρίο, να καταλήγει μία υπερσύγχρονη γέφυρα, όμως οι δύο εθνικές οδοί στις οποίες οδηγούνται οι εποχούμενοι, η Πατρών – Κορίνθου και η Πατρών – Πύργου, είναι από τους πιο επικίνδυνους δρόμους, που έχουν βαφτεί με το αίμα χιλιάδων νεκρών και τραυματιών. Επειδή, λοιπόν, δεν πρόκειται να έχει γίνει κανένα ουσιαστικό έργο βελτίωσης των δύο δρόμων μέχρι τους Ολυμπιακούς, όσοι έλθουν στην Ελλάδα από το λιμάνι της Πάτρας και κατευθυνθούν είτε προς Αθήνα είτε προς Αρχαία Ολυμπία, όχι μόνο θα εκπλαγούν δυσάρεστα με τους δρόμους που θα συναντήσουν, αλλά και θα κινδυνεύουν να πέσουν θύματα κάποιου τροχαίου. Και τούτο διότι θα αγνοούν τις πολλές παγίδες που κρύβουν αυτές οι εθνικές οδοί.

ΖΕΥΞΗ PIOY ANTIPPIOY: Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε το 80% του έργου της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου. Συγκεκριμένα, τελείωσαν οι εργασίες σκυροδέτησης στον πυλώνα Μ3 και ήδη κυματίζει η γαλανόλευκη σημαία. Η ανάρτηση της σημαίας έγινε ως επιστέγασμα μιας διαδοχής κατασκευαστικών φάσεων του έργου που ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 1999 στην εργοταξιακή δεξαμενή.

Αυτό τον καιρό πραγματοποιούνται οι εργασίες ανάρτησης του καταστρώματος με στόχο έως τον ερχόμενο Νοέμβριο να ενωθούν με αυτό οι δύο πυλώνες που βρίσκονται στην πλευρά του Αντιρρίου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, με την παράδοση της γέφυρας στην κυκλοφορία, η ημερήσια κίνηση θα ανέρχεται σε περίπου 10.000 οχήματα. Οι σχετικές μελέτες αναφέρουν ότι η αύξηση της κίνησης σε σύγκριση με το 1995 (την περίοδο εκείνη, κατά μέσον όρο ανερχόταν σε 7.000 οχήματα) θα ενισχυθεί από την αναμενόμενη ανάπτυξη τοπικής κίνησης, αφού ουσιαστικά η Αχαΐα και η Αιτωλοακαρνανία θα αποτελούν μια «ενοποιημένη» περιοχή, με εύκολη και γρήγορη ενδοεπικοινωνία, χωρίς να μεσολαβούν οι μέχρι τώρα καθυστερήσεις με τα φεριμπότ ή οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Συγχρόνως εκτιμάται ότι θα ανέβει και η αξία της γης στις παραλιακές περιοχές

Οσον αφορά τα διόδια, η τιμή τους δεν έχει ακόμη καθοριστεί. Σήμερα, το εισιτήριο του φεριμπότ κοστίζει 7,70 ευρώ και έχουν διατυπωθεί εκτιμήσεις ότι η τιμή των διοδίων δεν θα είναι παραπάνω από το 30% της τιμής του εισιτηρίου.Πάντως, η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ανώτατα όρια των διοδίων, τα οποία έχει δικαίωμα να καθορίσει η κοινοπραξία των εταιρειών που ανέλαβαν την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου. Εκτός αυτών, η κοινοπραξία έχει την απόλυτη ευχέρεια να καταστρώσει δική της πολιτική διοδίων, ευνοώντας τη χρήση της γέφυρας για τοπικές μετακινήσεις με κάρτες εποχικού ή τακτικού χρήστη.

Εν τω μεταξύ, μετά τη λειτουργία της γέφυρας, ένα ποσοστό των φεριμπότ, που εκτελούν σήμερα τη γραμμή του πορθμείου, θα εξακολουθεί να κάνει δρομολόγια.

Η περίοδος λειτουργίας και εκμετάλλευσης της γέφυρας από την κοινοπραξία δεν θα ξεπεράσει τα 42 χρόνια από την ημερομηνία ισχύος της σύμβασης παραχώρησης. Μετά, η γέφυρα θα παραδοθεί στο ελληνικό Δημόσιο για να αναλάβει αυτό τη λειτουργία της.

Το κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται στα 664,1 εκατ. ευρώ, τα έξοδα μελέτης και επίβλεψης στα 16 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά έξοδα στα 50,2 εκατ. ευρώ και τα χρηματοοικονομικά έξοδα στα 72,4 εκατ. ευρώ. Ετσι το συνολικό κόστος φθάνει τα 802,7 εκατ. ευρώ.

ΕΘΝΙΚΗ ΠΑΤΡΩΝ – ΚΟΡΙΝΘΟΥ: Από την Πάτρα μέχρι και την Κόρινθο το μόνο ασφαλές κομμάτι του δρόμου είναι τα 18 χιλιόμετρα της περιμετρικής οδού της Πάτρας, που για να κατασκευαστεί χρειάστηκε να περάσουν περίπου 18 χρόνια. Παρά το γεγονός ότι είναι ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος, δεν παύει να έχει ελλείψεις. Οι κυριότερες έχουν να κάνουν με την απουσία των συνδετήριων οδικών αξόνων με την Πάτρα και το υπό κατασκευή νέο λιμάνι, το οποίο σημειωτέον δεν θα είναι έτοιμο το 2004, αλλά θα μπορούν να δέσουν σε αυτό κρουαζιερόπλοια.

Οσοι, λοιπόν, οδηγοί μπουν στην περιμετρική και μετά θελήσουν να κατέβουν στην Πάτρα, θα αντιμετωπίσουν προβλήματα, λόγω της ελλιπούς σήμανσης, αλλά και των μικρών δρόμων που οδηγούν προς το κέντρο της πόλης. Μάλιστα, πριν από λίγο καιρό, λεωφορείο με Ιταλούς τουρίστες, αντί να πάει στην Πάτρα, βρέθηκε στο χωριό Σαραβάλι στους πρόποδες του Παναχαϊκού όρους.

Οσον αφορά το ταξίδι από την Πάτρα στην Κόρινθο και αντίστροφα, είναι γεμάτο κινδύνους. Δρόμος στενός, με προβληματικό σε αρκετές περιοχές οδόστρωμα και χωρίς διαχωριστικά ασφαλείας σε πολλά σημεία, στον οποίο κυκλοφορεί μεγάλος αριθμός φορτηγών που πάνε και έρχονται από τα λιμάνια της Πάτρας και της Κυλλήνης, από το πορθμείο του Ρίου – Αντιρρίου, αλλά και από την Ηλεία. Τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα που έχουν γίνει οφείλονται κυρίως σε πλαγιομετωπικές συγκρούσεις αυτοκινήτων, που μπαίνουν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Ενδεικτικό τού πόσοι άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε αυτό τον δρόμο, είναι η καταγραφή των εικονοστασίων που υπάρχουν, από τον τέως περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος, Δημήτρη Αϊβαλή. Στο κομμάτι του δρόμου από το Ρίο έως την Κόρινθο και σε μήκος 93 χιλιομέτρων όπου δεν υπάρχει νησίδα ασφαλείας, ο Δ. Αϊβαλής κατέγραψε 203 εικονοστάσια.

Ολα αυτά είναι προφανές ότι θα τα αγνοούν όσοι θελήσουν να έλθουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες μέσω του λιμανιού της Πάτρας. Είναι λογικό να περιμένουν να συναντήσουν μία κανονική εθνική οδό, αλλά θα εκπλαγούν όταν θα διαπιστώσουν ότι κινούνται σε ένα δρόμο άκρως επικίνδυνο. Και τότε οι περισσότεροι θα χρειαστεί να έχουν την τύχη με το μέρος τους για να μην πέσουν θύματα τροχαίου.

Ο οδικός άξονας ΠΑΘΕ επί της ουσίας δεν αφορά τα δύο αρχικά γράμματα η τουλάχιστον τη διαδρομή μέχρι την Κόρινθο. Οι κατά καιρούς εξαγγελίες για διαπλάτυνση του δρόμου και εκτέλεση έργων ασφαλείας ακόμα δεν έχουν μπει στο στάδιο της υλοποίησης.

ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ – ΠΥΡΓΟΥ: Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση της εθνικής οδού Πατρών – Πύργου, που οδηγεί στην Αρχαία Ολυμπία. Στα περίπου 90 χιλιόμετρα που χρειάζεται να διανύσει κάποιος για να φθάσει στον Πύργο, όχι μόνο δεν υπάρχουν νησίδες ασφαλείας, αλλά κινδυνεύει να βρει μπροστά του ένα τρακτέρ ή κάποιο άλλο γεωργικό μηχάνημα που θα κινείται με μικρή ταχύτητα.

Αιτία, το γεγονός ότι δεν πρόκειται για μία κλειστή εθνική οδό, αφού υπάρχουν ουκ ολίγες διασταυρώσεις ακόμα και με αγροτικούς δρόμους. Κι αν αναλογιστεί κανείς ότι ο νομός Ηλείας είναι μία κατ’ εξοχήν αγροτική περιοχή, μπορεί να υποθέσει πόσα ογκώδη γεωργικά μηχανήματα είναι πιθανόν να συναντήσει.

Εκτός όμως από επικίνδυνος, ο δρόμος είναι και βρώμικος, κάτι το οποίο έχουν ήδη διαπιστώσει οι τουρίστες που κατευθύνονται προς την Αρχαία Ολυμπία.

Σε έρευνα που έκανε η Ενωση Ελλήνων ξεναγών για την κατάσταση των δρόμων προς τους πιο φημισμένους αρχαιολογικούς τόπους, η εθνική Πατρών – Πύργου κατέλαβε τη 14η θέση όσον αφορά την καθαριότητα, σε σύνολο 16 αξιολογημένων διαδρομών.

Οι αντοχές της γέφυρας

Ενα από τα βασικότερα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπίσουν οι μελητητές της γέφυρας ήταν ο αντισεισμικός σχεδιασμός, αφού η περιοχή της Δυτικής Ελλάδος έχει βεβαρημένο ιστορικό.

Ανησυχούσαν κυρίως για την πιθανότητα ανατροπής σε περίπτωση ισχυρής σεισμικής δόνησης.

Ερευνα που έκαναν έδειξε ότι η καλύτερη λύση ήταν η κατασκευή θεμελίων σε μεγάλη έκταση και μικρό βάθος με την παράλληλη ενίσχυση του υπεδάφους του πυθμένα σε βάθος περίπου 20 μέτρων. Αυτό επιτεύχθηκε με την κατασκευή πελμάτων διαμέτρου 90 μέτρων για τα βάθρα και με την έμπηξη μεταλλικών σωλήνων στο υπέδαφος. Ετσι η γέφυρα αντέχει σε σεισμό μεγαλύτερο από 7 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ όπως και σε πρόσκρουση δεξαμενοπλοίου 180.000 τόννων που πλέει με ταχύτητα 18 κόμβων.

Επίσης αντέχει σε ανέμους που πνέουν με ταχύτητα 250 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ μπορεί να απορροφήσει μετατόπιση έως και δύο μέτρων μεταξύ των οποιωνδήποτε βάθρων της.

Η ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου αποτελείται από:

Μια καλωδιωτή γέφυρα μήκους 2.252 μέτρων με τέσσερις πυλώνες. Τα ανοίγματα έχουν μήκος 286 μέτρα, 560 μέτρα, 560 μέτρα, 560 μέτρα και 286 μέτρα.

Δύο γέφυρες πρόσβασης, μήκους 392 μέτρων στην πλευρά του Ρίου και 239 μέτρων στην πλευρά του Αντιρρίου.

Το κατάστρωμα έχει πλάτος 27,2 μέτρα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, μια λωρίδα ασφαλείας και πεζοδρόμιο σε κάθε κατεύθυνση.