ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μία κάρτα, ένα κινητό και… παρκάραμε

Κινητό τηλέφωνο και περίπτερο για τον δημότη, ειδικό ηλεκτρονικό μηχάνημα για τον δημοτικό αστυνόμο, μια καλή βάση δεδομένων σε δημοτικό οίκημα και όλα αυτά σε «ανοικτή γραμμή» μεταξύ τους, είναι το περίγραμμα του νέου, υπό επεξεργασία, συστήματος ελεγχόμενης -και καθ’ όλα ηλεκτρονικής- στάθμευσης του Δήμου Αθηναίων.

Απλό στην περιγραφή του, πιο περίπλοκο στη σύλληψή του και στον σχεδιασμό του, καθώς η βάση του είναι ένα πρωτοποριακό ηλεκτρονικό σύστημα, που δεν χρήζει ανάγκης παρκομέτρων, κλήσεων και ό,τι συνεπάγονται αυτά.

Το νέο σύστημα ελεγχόμενης ηλεκτρονικής στάθμευσης που επεξεργάζεται ο Δήμος Αθηναίων «έρχεται» από τη Φινλανδία και την Ισπανία (Βαρκελώνη) και έχει όλα τα εφόδια να αποτελέσει μακρόβια και βιώσιμη λύση για το θέμα της στάθμευσης. H βασική επένδυση αφορά το software του σχετικού συστήματος. Πρώτος και πιλοτικός τόπος εφαρμογής θα είναι το ιστορικό κέντρο και το εμπορικό τρίγωνο της πρωτεύουσας, χρόνος εφαρμογής εντός του έτους και ο στόχος σαφής: για βραχυχρόνια στάθμευση, να εξοικονομηθούν θέσεις στον δρόμο, με κανόνες και βεβαίως με τους όρους που προβλέπει ο KOK, για μακροχρόνια στάθμευση, ο ενδιαφερόμενος να αναζητεί λύση στους οργανωμένους υπαίθριους και στεγασμένους χώρους στάθμευσης.

Το σύστημα που μελετάει ο Δήμος Αθηναίων και θα έχει την πλήρη ευθύνη για την εφαρμογή και διαχείρισή του στηρίζεται στην ιδέα της αγοράς χρόνου στάθμευσης. Αυτό είναι πιθανόν να γίνεται με ειδικές κάρτες που θα μπορεί να αγοράσει κάποιος από τα περίπτερα της Αθήνας και θα αντιστοιχούν συνολικά σε κάποιες ώρες στάθμευσης, τις οποίες θα μπορεί να τις διαθέσει σε όποιο σημείο της πόλης επιτρέπεται η στάθμευση και για χρόνο ανάλογο με το αντίτιμο που έχει πληρώσει για την κάρτα. Οι περιοχές που θα επιτρέπεται η στάθμευση θα χωριστούν σε τομείς και η κάθε θέση θα έχει ένα συγκεκριμένο κωδικό. Οταν ο ενδιαφερόμενος οδηγός σταθμεύσει, θα στέλνει γραπτό μήνυμα σε έναν τετραψήφιο αριθμό σε τηλεφωνικό κέντρο του δήμου, στο οποίο θα αναφέρεται η θέση του και ο χρόνος για τον οποίο σταθμεύει. Αυτομάτως από την κάρτα του θα αφαιρείται ο αντίστοιχος χρόνος στάθμευσης, ενώ ο δημοτικός αστυνόμος, ο οποίος θα περιπολεί στην περιοχή, θα μπορεί να διαπιστώνει μέσω ενός ειδικού ηλεκρονικού μηχανήματος που θα διαθέτει και θα είναι συνδεδεμένο με τη βάση δεδομένων, αν για τη συγκεκριμένη θέση που έχει σταθμεύσει το αυτοκίνητο έχει πληρωθεί το αντίτιμο, μέσω της κάρτας αγοράς χρόνου από τον κάτοχο του αυτοκινήτου…

Παρ’ ότι ο δήμος ακόμη είναι στο στάδιο επεξεργασίας του σχετικού συστήματος, σαφές είναι ότι οι κάτοικοι στο ιστορικό κέντρο και στο εμπορικό τρίγωνο θα εμπίπτουν σε ειδικές ρυθμίσεις, ενώ οι πρώτες σκέψεις για το τιμολογιακό μέρος φέρουν περίπου τη δαπάνη για μια ώρα στάθμευσης στο ένα ευρώ.

Να σημειώσουμε ότι στην περιοχή πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος, οι προς διάθεση θέσεις στάθμευσης είναι -κατ’ ανώτατο αριθμό – 850, μεταξύ των οποίων και οι θέσεις που έχουν παραχωρηθεί σε δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς. Ηδη όμως μελέτη που έχει εκπονήσει η Εταιρεία Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων επισημαίνει ότι οι θέσεις αυτές μπορούν να αυξηθούν κατά 50%. Αυτό μπορεί να γίνει, όπως προτείνει, κατά παρέκκλιση του KOK, όπως για παράδειγμα να μην τηρηθεί η απαγόρευση για στάθμευση σε περιπτώσεις που η φορά κυκλοφορίας στις διασταυρώσεις ή τα πλάτη πεζοδρομίων είναι τέτοια που δεν θα δημιουργούνται προβλήματα ορατότητας ή ελιγμών.

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη προτείνεται το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης να λειτουργεί κατά τις ώρες εξυπηρέτησης των επισκεπτών, όταν κυρίως λείπουν οι μόνιμοι κάτοικοι, από τις 10 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα, κατά τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο και από τις 10 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα για τις υπόλοιπες μέρες.

Πάντως, ένα επί πλέον στοιχείο που καταδεικνύει την ανάγκη άμεσης εφαρμογής συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης είναι το γεγονός ότι τις καθημερινές, εντός του δακτυλίου και το χρονικό διάστημα από τις 10 π.μ. έως το μεσημέρι, καταλαμβάνονται παράνομα 22.000 θέσεις στάθμευσης!