ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Προς αναστολή της απεργίας

Πολύ κοντά σε απόφαση για την αναστολή της απεργιακής κινητοποίησης -που αν και κράτησε μόλις δύο ημέρες στάθηκε αρκετή για να δημιουργήσει πλήθος προβλημάτων στην τροφοδοσία με καύσιμα σε όλη τη χώρα- βρισκόταν αργά χθες το βράδυ η Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Βυτιοφόρων Αυτοκινήτων. H εξέλιξη, που ήταν η ύστατη προσπάθεια εξεύρεσης συναινετικής λύσης μεταξύ των εκπροσώπων των βυτιοφορέων, των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των δύο συναρμόδιων υπουργείων, αναμενόταν με αγωνία, καθώς θα έδινε τέλος στην αγωνία για την οικονομική, τουριστική και κοινωνική ζωή της χώρας, αφού ήδη από χθες σταδιακά όλα τα πρατήρια καυσίμων έκλειναν αναρτώντας «Κλειστόν λόγω έλλειψης καυσίμων».

Ο κοινωνικός αντίκτυπος και η γενίκευση των προβλημάτων άλλωστε και σε άλλες μορφές μεταφορών, όπως τα πλοία και τα αεροπλάνα, λειτούργησε ως μοχλός πίεσης στην έως χθες το μεσημέρι ανυποχώρητη στάση των βυτιοφορέων, που αξίωναν την άμεση καταβολή πρόσθετης αμοιβής 50 ευρώ ανά δρομολόγιο κατά τη διακίνηση των καυσίμων. Μετά την πολύωρη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και στην οποία συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Ενέργειας κ. Γ. Αγραφιώτης, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας κ. Γ. Ζανιάς, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών και φυσικά οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητων Βυτιοφόρων Αυτοκινήτων Δημοσίας Χρήσης, συμφωνήθηκε το θέμα της πρόσθετης αμοιβής να εξεταστεί από τον προσεχή χρόνο.

Η κυβέρνηση συνέδεσε το θέμα της αποδοχής του σχετικού αιτήματος με τη τοποθέτηση από την 1/1/2004 ταμειακών μηχανών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, εξέλιξη που θα συμβάλει συνολικότερα στην εξυγίανση του συστήματος. Παρά το γεγονός πάντως ότι, στο πλαίσιο της συμφωνίας, η προοπτική της μετακύλισης της αύξησης στα κόμιστρα, στην τελική τιμή πώλησης των καυσίμων, δεν αποτρέπεται, η αποφυγή μιας τέτοιας εξέλιξης στην παρούσα φάση κυριάρχησε ως προτεραιότητα στην κυβερνητική στάση με δεδομένη τη χρονική συγκυρία και την εικόνα μιας τουριστικής χώρας που θα εμφανιζόταν εν μέσω θέρους δέσμια μιας απεργίας που θα «την κρατούσε ακίνητη».

Την αποδοχή του αιτήματος της αναπροσαρμογής των κομίστρων με την εφαρμογή του μέτρου των ταμειακών μηχανών είχε αφήσει ανοιχτή ο υπουργός Ανάπτυξης κ. A. Τσοχατζόπουλος, σημειώνοντας ότι πρέπει να εξεταστεί το πραγματικό κόστος μεταφοράς και ο τρόπος κάλυψής του. Καταλυτικά στην εξέλιξη της υπόθεσης συνέβαλε και το γεγονός ότι ήδη κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έχουν εγκριθεί δύο διαδοχικές αυξήσεις στα κόμιστρα μεταφοράς των καυσίμων, αποδυναμώνοντας τα επιχειρήματα της πλευράς της Ομοσπονδίας των Βυτιοφορέων.

Από το βράδυ και έως την πλήρη αποκατάσταση της τροφοδοσίας, που έθεσε εκτός λειτουργίας μεγάλο μέρος των πρατηρίων στην Αττική και έως το 70% των πρατηρίων στην περιφέρεια, τα διυλιστήρια θα παρέμεναν ανοιχτά και το βράδυ, προκειμένου να μπορούν να έχουν πρόσβαση τα βυτιοφόρα των εταιρειών.

Ενδεικτική του προβλήματος που είχε δημιουργηθεί και της συνακόλουθης αγωνίας ήταν η χθεσινή δήλωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας κ. Γ. Παπαντωνίου ότι οι ένοπλες δυνάμεις της χώρας είναι σε θέση να προσφέρουν οποιαδήποτε αρωγή εαν χρειαστεί, ενώ λίγη ώρα πριν ο υπουργός Οικονομίας κ. N. Χριστοδουλάκης είχε καλέσει τους βυτιοφορείς να συνεκτιμήσουν ότι η ανεπάρκεια στην τροφοδοσία καυσίμων σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο θα οδηγούσε σε ανατροπή του προγράμματος των διακοπών για κάθε ελληνική οικογένεια…