Οι εργολάβοι των εκλογών

1' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αν ξεφυλλίσει κανείς το βιβλίο του Ιγνάσιο Ραμονέ, διευθυντή της Le Monde Diplomatique, περί «σιωπηρής προπαγάνδας» είναι πολύ πιθανό να αναγνωρίσει συγγένειες και εφαρμογές στο ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο αλλά και στο ευρύτερο πεδίο των ΜΜΕ. Ο συγγραφέας ξεκινά τη μελέτη του επισημαίνοντας τις διασυνδέσεις των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων με τις εταιρείες παραγωγής ταινιών, τις εταιρείες διαφημιστικών σποτ και το Διαδίκτυο. Η καθ’ ημάς πραγματικότητα με σημείο αιχμής τον ασφυκτικό εναγκαλισμό επιχειρηματιών των ΜΜΕ με την κυβερνητική εξουσία, θα μπορούσε ίσως στο μέλλον να αποτελέσει ερέθισμα για μελετητές του είδους, υπό τον τίτλο π.χ. «το ελληνικό φαινομένο»…

Προϊούσης της προεκλογικής περιόδου οι κινήσεις και οι μεθοδεύσεις των παραγόντων που είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο των ΜΜΕ και κυρίως της τηλεόρασης, θυμίζουν ακρίβεια χειρουργείου. Με στρατηγικές συμφωνίες που επετεύχθησαν σε ανύποπτο πολιτικά χρόνο, με κατευθυνόμενες «κρίσεις» και με ρυθμίσεις κάτω από το τραπέζι που ξεκινούν από «διευθέτηση» χρεών μέχρι ικανοποίηση και των πιο ακραίων αιτημάτων που μπορεί να αφορούν ακόμη και τη δυνατότητα ελέγχου περισσότερων ΜΜΕ από τον ίδιο επιχειρηματία, οι… βασικοί μέτοχοι του προεκλογικού παιχνιδιού έχουν καταλάβει τις θέσεις τους προκειμένου να διασφαλίσουν στην κυβέρνηση έναν «ευχάριστο περίπατο» από τηλεοπτικής πλευράς…

Πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά το παρασκήνιο των συναλλαγών, επιμένουν μάλιστα ότι το πρόσφατο «γαϊτανάκι» με τους διαγκωνισμούς των τηλεοπτικών αστέρων της ενημέρωσης δεν ήταν παρά μία συνιστώσα της επιχείρησης ελέγχου. Λέγεται μάλιστα -και δεν αντέχει σε διάψευση- ότι ηχηρό τηλεοπτικό όνομα από τη νεόκοπη φουρνιά των αρεστών στου Μαξίμου, βρέθηκε σε μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι εκ μεταγραφής, με επιθυμία της κυρίας Δάφνης Σημίτη. Το γεγονός ότι δεν ευδοκίμησε τελικώς η συνεργασία, ανάγεται στην αλλαγή των συσχετισμών που ακολούθησαν, αλλά η φημολογούμενη παρέμβαση της συζύγου του πρωθυπουργού δεν παύει να αντανακλά εν πολλοίς τους όρους του παιχνιδιού…

Στη Χάρτα ελέγχου των ΜΜΕ ακόμη και των περιφερειακών, εντάσσεται επίσης η απόφαση να ανατεθεί η προεκλογική καμπάνια του ΠΑΣΟΚ σε εταιρεία ο πρόεδρος της οποίας συνεργάζεται με συγκεκριμένα κανάλια. Αν στο όλο ψηφιδωτό προσαρμοστούν και οι ψηφίδες ορισμένων δημοσκόπων, οι οποίοι έχουν αναλάβει προνομιακά «φιλέτα» έργων, είναι εμφανές ότι το σκηνικό της πληροφόρησης ελάχιστα απέχει από τον ολοκληρωτικό έλεγχο της εξουσίας. Οι βασικοί κανόνες της προπαγάνδας που, όπως τους ορίζουν οι ειδικοί, συνίστανται στην κολακεία προσώπου, τη δημιουργία σύγχυσης και την πρόωθηση του μηνύματος, βρίσκουν την απόλυτη εφαρμογή τους στο ελληνικό τοπίο, όσο και αν χρειάζεται ιδιαίτερα προσεκτική ματιά για να γίνουν διακριτοί…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή