Ringtones: νεανική πανάκριβη μανία

Ringtones: νεανική πανάκριβη μανία

3' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Κάντε τη συσκευή σας να χτυπά ανάλογα με τη διάθεσή σας», «μεταμορφώστε το κινητό, επιλέγοντας τη μελωδία του αγαπημένου σας τραγουδιστή» είναι μερικά από τα σλόγκαν των εταιρειών που διακινούν Ringtones, όπως λέγεται το μελωδικό κουδούνισμα του κινητού τηλεφώνου. Στο κάτω μέρος των διαφημίσεων, με μικρά γράμματα επισημαίνεται ότι η τηλεφωνική επικοινωνία για την αγορά μιας μελωδίας κοστίζει 0,30 ευρώ για 15 δευτερόλεπτα! Μια… «λεπτομέρεια» που έχει μετατρέψει την αγορά των Ringtones σε ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα παρακλάδια της μουσικής βιομηχανίας.

Η μόδα των Ringtones εμφανίστηκε πριν από τρία χρόνια, ταυτόχρονα με την κυκλοφορία των συσκευών κινητής τηλεφωνίας δεύτερης γενιάς και έκτοτε εξαπλώνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Ερευνα που πραγματοποίησε μη κερδοσκοπική βρετανική οργάνωση (MDA) αναφέρει ότι το 2002 πουλήθηκαν 40 εκατ. μελωδίες, ενώ για φέτος οι προβλέψεις ξεπερνούν τα 60 εκατομμύρια!

«Η πώληση Ringtones είναι ιδιαίτερα δημοφιλής κυρίως ανάμεσα στους νέους, που ασχολούνται περισσότερο με το κινητό τους» λέει στην «K» ο κ. Γιάννης Ζιάβας, διευθυντής του εμπορικού τμήματος της Αudiotext.

Κόστος 6-10 ευρώ

Η διάθεση των Ringtones γίνεται μέσω των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, των εταιρειών τηλεηχοπληροφόρησης (90.11…) και των εταιρειών με τετραψήφιο αριθμό κλήσης (short codes). H εγκατάσταση της μελωδίας γίνεται ως εξής: Σε κάθε μουσικό κομμάτι αντιστοιχεί ένας αριθμός (κωδικός παραγγελίας). O ενδιαφερόμενος καλεί σε ένα δεκαψήφιο νούμερο, ακούει μια σειρά από οδηγίες σχετικά με τη συμβατότητα της συσκευής του και άλλες… χρονοβόρες λεπτομέρειες και δηλώνει τον κωδικό του τραγουδιού που επιθυμεί να «κατεβάσει». H μελωδία αποστέλλεται με τη μορφή μηνύματος. Κατά μέσο όρο η επικοινωνία διαρκεί 4 με 5 λεπτά, χρόνος που αντιστοιχεί σε 5 με 6 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ (18%). Αν τώρα η συναλλαγή γίνει μέσω γραπτών μηνυμάτων, το κόστος δεν διαφοροποιείται, καθώς ένα γραπτό μήνυμα κοστίζει 1 ευρώ και για την ολοκλήρωση της συναλλαγής απαιτούνται τουλάχιστον 5 μηνύματα. Σύμφωνα με όσα δήλωσε στην «K» υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας που δραστηριοποιείται στον χώρο, το σύνηθες αντίτιμο κυμαίνεται από 6 έως και 10 ευρώ!

Για την εμπορική εκμετάλλευση των Ringtones, οι εταιρείες εξασφαλίζουν γραπτή άδεια από τον δημιουργό, που εκπροσωπείται από την Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ). Σύμφωνα με τον υπεύθυνο νέων τεχνολογιών της ΑΕΠΙ κ. Δημ. Αλευρά, οι εταιρείες πληρώνουν για πνευματικά δικαιώματα ποσοστό 10% επί των εσόδων τους. «Το 2001 εισπράχθηκαν 350.000 ευρώ, το 2002 650.000 ευρώ, ενώ φέτος τα έσοδα θα ανέλθουν στα 750.000 ευρώ». O «κλάδος» αύξησε σε δύο χρόνια τον κύκλο εργασιών κατά 100%, ενώ ο συνολικός ετήσιος τζίρος ανέρχεται (με βάση τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις) στα 7,5 εκατ. ευρώ! Για τη χρήση του δικτύου του OTE οι εταιρείες καταβάλλουν το 27% των εσόδων τους, ενώ σε περίπτωση που κάνουν χρήση του δικτύου εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, το αντίστοιχο ποσοστό πλησιάζει το 60%!

8.000 ιστοσελίδες

Μια αναζήτηση στις σελίδες του Διαδικτύου με τον κωδικό «Ringtones» αποκαλύπτει 8.085 ιστοσελίδες με σχετικό θέμα, καλύπτοντας τα γούστα και του πιο απαιτητικού «ακροατή». Και πώς να μη συμβαίνει αυτό, όταν ανάμεσά τους βρίσκει κανείς από Ελλη Κοκκίνου μέχρι Μάνο Χατζηδάκι, από Κάιλι Μινόγκ μέχρι Γιόχαν Στράους. H μόδα των Ringtones επιβάλλει και εναλλαγή των ήχων σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να συμβαδίζουν με τις τελευταίες μουσικές επιτυχίες. Γι’ αυτό άλλωστε οι εταιρείες τηλεηχοπληροφόρησης δημοσιεύουν κατάλογο με τις κορυφαίες δέκα μουσικές επιτυχίες της εβδομάδας προκειμένου να ενημερώνουν, αλλά και να δελεάζουν το κοινό τους. «Ολοι αλλάζουν κάθε τόσο τον ήχο του τηλεφώνου τους. Το να κρατάς την ίδια μελωδία είναι βαρετό» λέει χαρακτηριστικά 17χρονος μαθητής.

Εκείνο που έχει ενδιαφέρον είναι ότι η μόδα των «μουσικών τηλεφώνων» συμπίπτει με μια από τις σοβαρότερες κρίσεις στην ιστορία της μουσικής βιομηχανίας. Μέσα σε δύο χρόνια οι πωλήσεις CD έχουν μειωθεί κατά 30% (από 9,5 εκατ. το 1997 σε 7 εκατ. φέτος). «O κόσμος προτιμά μια εκνευριστική ακριβοπληρωμένη μελωδία που διαρκεί λίγα δευτερόλεπτα, από ένα CD» λέει στην «K» ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Ελλήνων Παραγωγών Ηχογραφημάτων κ. Γιάννης Σταμπούλης. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι η επιτυχία του συγκροτήματος «Sugarbabes», «Round Round» απέφερε στη Γιουνιβέρσαλ περισσότερα έσοδα από την πώλησή του σε μορφή Ringtone παρά σε μορφή CD…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή