Τι θα αλλάξετε, κ. Καλέ, στην Παιδεία;

Τι θα αλλάξετε, κ. Καλέ, στην Παιδεία;

5' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι κοινές ερωτήσεις προς τους δύο αρμοδίους

1. Την ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού συστήματος καλύπτουν ατέλειωτες ώρες φροντιστηρίων, που βαραίνουν τον Ελληνα γονέα περισσότερο από κάθε άλλο Ευρωπαίο. Πώς σκοπεύετε να πατάξετε την παραπαιδεία;

2. Οι γονείς δεν εμπιστεύονται το σχολείο για να μάθουν τα παιδιά τους ξένες γλώσσες. Ετσι, τα στέλνουν στο φροντιστήριο με σημαντικό κόστος. Πώς θα βελτιωθεί η διδασκαλία των ξένων γλωσσών στα ελληνικά σχολεία;

3. Γυμναστήρια, χορός, μουσική κ.ά. Δραστηριότητες που κρίνονται πλέον απαραίτητες για τα παιδιά, επιβαρύνοντας τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Γιατί το εκπαιδευτικό σύστημα αδυνατεί να καλύψει αυτή την ανάγκη;

4. H Ελλάδα είναι τελευταία στη χρηματοδότηση της Παιδείας στην E.E. Ποιος ο στόχος σας για την επόμενη τετραετία και ποιες θα είναι οι προτεραιότητές σας;

1. Για να αλλάξει η σημερινή κατάσταση και να «αναπνεύσουν» οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί, απαιτείται να ληφθούν αμέσως μέτρα για τον εξορθολογισμό του εξεταστικού συστήματος στην έξοδο του λυκείου και την αποκατάσταση των ίσων ευκαιριών πρόσβασης όλων των μαθητών στην απόκτηση ποιοτικών και σύγχρονων γνώσεων.

Για τον σκοπό αυτό η Ν.Δ. προτείνει:

– Κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων της Β΄ λυκείου και αντικατάστασή τους με ενδοσχολικές.

– Μείωση των εξεταζομένων πανελλαδικά μαθημάτων στη Γ΄ λυκείου σε 6, αντί των 9-10 σημερινών.

– Πλήρη αναμόρφωση του συστήματος ενισχυτικής διδασκαλίας για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και του γυμνασίου.

– Μείωση του ανώτατου κατά τμήμα αριθμού μαθητών, ώστε να αφομοιώνεται καλύτερα η ύλη.

– Αμεση κάλυψη των αναγκών των σχολείων της εκπαιδευτικά «ξεχασμένης» Ελλάδας, ώστε να αποκατασταθούν γρήγορα οι ίσες ευκαιρίες προς όλους τους μαθητές της χώρας.

2. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όπως προγραμματίζει η Ν.Δ., πρέπει να εγγυηθεί αμέσως την ολοκληρωμένη εκμάθηση στο σχολείο μιας, τουλάχιστον, γλώσσας και τη σχετική απαιτούμενη πιστοποίησή της. Ετσι, βήμα προς βήμα, πρέπει να γίνουν:

– Αναδιάταξη των τάξεων διδασκαλίας, ώστε να ομογενοποιηθούν -κατά το δυνατόν- ως προς το επίπεδο γνώσεων της ξένης γλώσσας, των μαθητών που τις απαρτίζουν.

– Εφοδιασμός δημοτικών-γυμνασίων-λυκείων, με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα, συστήματα διδασκαλίας και βιβλία βασισμένα στις νέες τεχνολογίες, που διεθνοποιούν και απλοποιούν τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών.

– Ανταλλαγές μαθητών που βρίσκονται σε «προχωρημένο επίπεδο» και εκπαιδευτικές εκδρομές προς τις ευρωπαϊκές χώρες, με τη βοήθεια ειδικών προγραμμάτων της Ε.Ε.

– Διαρκής επιμόρφωση όλων των διδασκόντων και αλλαγή στο σημερινό σύστημα διδασκαλίας, με κύριο προσανατολισμό προς την ομιλία της ξένης γλώσσας.

– Τελειοποίηση του νεόδμητου εθνικού συστήματος πιστοποίησης των τίτλων απόκτησης γνώσεων ξένων γλωσσών.

3. Το εκπαιδευτικό σύστημα ποτέ δεν προσανατολίστηκε αποτελεσματικά στον πολιτισμό και στη διαρκή εκπαίδευση που απαιτείται να παρέχει το σχολείο για όλες τις μορφές του, από τις μικρές κιόλας ηλικίες. Μια μεγάλη ευκαιρία για συστηματική προσέγγιση αυτών των δραστηριοτήτων στη σχολική ζωή θα είναι, για τη γυμναστική και τον χορό, η ένταξη στα σχολικά προγράμματα του μαθήματος της Ολυμπιακής Παιδείας -που σήμερα είναι απλό πρόγραμμα με ημερομηνία λήξης!..- και το οποίο μπορεί άριστα και συστηματικά να καλύψει αυτά τα αντικείμενα, με το δοκιμασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό που καλύπτει σήμερα την αντίστοιχη εκπαίδευση. Αυτό υπόσχεται η Ν.Δ., μαζί με τη δημιουργία ολοκληρωμένων τύπων ειδικών λυκείων για θεατρικές σπουδές και αθλητικές δεξιότητες. Για τη μουσική, πιστεύουμε ότι πρέπει να επεκταθεί και στο γυμνάσιο το πρόγραμμα για την προαιρετική μουσική εκπαίδευση των δημοτικών σχολείων και, παράλληλα, να ενισχυθούν γρήγορα σε προσωπικό και υποδομές τα μουσικά σχολεία.

4. Σταθερός προγραμματικός στόχος της Ν.Δ. όλα αυτά τα χρόνια, στα οποία οι κυβερνήσεις του «εκσυγχρονισμού» κρατούσαν τη συνολική δημόσια εθνική δαπάνη για την Παιδεία στο αναποτελεσματικό επίπεδο του 3,4% του ΑΕΠ, ήταν να φθάσουμε με βήματα γοργά στο επίπεδο του 5% του ΑΕΠ, που είναι και ο μέσος ευρωπαϊκός όρος. Στη λογική, ότι η δαπάνη αυτή πρέπει να θεωρείται καθαρά αναπτυξιακή. Μόλις προχθές, προεκλογικά, η κυβέρνηση εξήγγειλε -κατ’ αντιγραφή- τον ίδιο στόχο για την επόμενη τετραετία. Το θεωρούμε θετικό, αφού η μακροχρόνια υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης αναγνωρίζεται, πλέον, ως η ρίζα πολλών και μεγάλων αδυναμιών της. Προτεραιότητα σημαντική της Ν.Δ. είναι, επίσης, ο εξορθολογισμός και η μέγιστη αξιοποίηση των πόρων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, πολλοί από τους οποίους κατασπαταλώνται προκλητικά… Θα χρηματοδοτηθούν, έτσι, πανεπιστήμια και ΤΕΙ που σήμερα αδυνατούν να λειτουργήσουν από την έλλειψη πόρων. Θα «ανασάνουν» τα σχολεία που πάσχουν από ελλείψεις υποδομών.

Τι σχεδιάζετε να πράξετε, κ. Ευθυμίου;

1. Δεν χρειάζεται ένα παιδί να προσφεύγει στο φροντιστήριο, όταν έχει την ευχέρεια να αξιοποιήσει τη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση. Εχουμε στο γυμνάσιο το πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας (το οποίο πέρυσι αξιοποίησαν 50.000 μαθητές) και στο ενιαίο λύκειο και την ΤΕΕ, την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη (την οποία πέρυσι αξιοποίησαν 102.000 μαθητές).

Στην κατάρτιση του προγράμματος της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης και στην επιλογή των καθηγητών μετέχουν και οι γονείς και οι μαθητές, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται το άριστο παιδαγωγικό αποτέλεσμα. Υπάρχουν εκατοντάδες ενιαία λύκεια και ΤΕΕ στη χώρα στα οποία η συμμετοχή στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη ξεπερνά το 52% των μαθητών και η επιτυχία στις ανώτατες σχολές φτάνει και το 90%.

2. Αρχίσαμε από πέρυσι τη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας από τη Γ΄ Δημοτικού. Στο γυμνάσιο και στο ενιαίο λύκειο, η Αγγλική διδάσκεται και σε επίπεδα. Υπολογίζουμε ότι από το 2006-2007 θα πιστοποιείται το επίπεδο LOWER με τις εξετάσεις στη Γ΄ Γυμνασίου. Εχουμε επίσης τη δυνατότητα επιλογής ως δεύτερη γλώσσα στο γυμνάσιο σε όλα τα σχολεία της χώρας τη Γαλλική και τη Γερμανική, ενώ το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο επεξεργάζεται την πιλοτική εισαγωγή της διδασκαλίας της Ιταλικής και της Ισπανικής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Απρίλιο του 2003 άρχισε η εφαρμογή του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας με ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία, καθώς συνδυάζει την κρατική εγγύηση της πιστοποίησης, με το συμβολικό εξέταστρο των 30 ευρώ.

3. Επεκτείναμε τη Φυσική Αγωγή με καθηγητές Φυσικής Αγωγής και στο δημοτικό σχολείο. Ταυτόχρονα, στα 5.500 ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία με τα 7.5000 τμήματα, η άσκηση, ο χορός, η μουσική είναι κομμάτι της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου.

Πρόθεσή μας είναι η διαρκής επέκταση του ολοήμερου σχολείου ενώ από το 2004 αρχίζει η πιλοτική εφαρμογή του ολοήμερου γυμνασίου.

Το ολοήμερο γυμνάσιο είναι σχολείο ελεύθερης επιλογής, των ομίλων μαθημάτων και δράσεων που ο μαθητής επιλέγει, είτε είναι άθληση είτε περιβαλλοντική δράση είτε σκάκι κ.τ.λ.

4. Η Ελλάδα διαθέτει σήμερα το 3,6% του ΑΕΠ στην Παιδεία, ενώ πράγματι ο μέσος όρος των «15» βρίσκεται στο 5%. Ωστόσο, χάρις στη σταθερή αύξηση του ΑΕΠ κάθε χρόνο, και με την αξιοποίηση του συνόλου των πόρων περιλαμβανομένου του Γ΄ ΚΠΣ, η χρηματοδότηση στην εκπαίδευση αξιοποιήθηκε με ορθολογισμό και αποτελεσματικότητα ώστε να πετύχουμε ουσιαστικά βελτιώσεις στις υποδομές και στις λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος.

Η κυβέρνησή μας έχει τονίσει ότι κάθε χρόνο από το 2004 θα αυξάνονται οι δαπάνες για την εκπαίδευση, ώστε το 2007-2008 να έχουμε φτάσει το 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή