ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Φως» για τους ναυτικούς μας στο Πακιστάν

Αναπτερώνονται οι ελπίδες των Ελλήνων ναυτικών του δεξαμενόπλοιου «Τάσμαν Σπίριτ», που κρατούνται από τον Ιούλιο του 2003 στο Πακιστάν, να απελευθερωθούν καθώς οι τοπικές αρχές επιδεικνύουν πλέον μεγαλύτερη ευελιξία στο συγκεκριμένο θέμα σε σχέση με τη αρχική τους στάση.

Οι παρεμβάσεις της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, της ελληνικής Πολιτείας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης φαίνεται ότι απέδωσαν και η κυβέρνηση του Πακιστάν, για ανθρωπιστικούς λόγους, προτίθεται να απελευθερώσει τους ναυτικούς του «Τάσμαν Σπίριτ». Υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι η ελληνική κυβέρνηση, η πλοιοκτήτρια εταιρεία και η ασφαλιστική εταιρεία AmericaP&I Club θα δώσουν εγγυήσεις για την επιστροφή των Ελλήνων ναυτικών στο Καράτσι εάν και εφόσον προκύψει τέτοιο ζήτημα κατά τη διαδικασία εκδίκασης της υπόθεσης…

Στην Ισπανία

Χιλιάδες μίλια μακριά από το Πακιστάν, στην Ισπανία, μια αντίστοιχη υπόθεση εκκρεμεί ακόμη. Πρόκειται για την περίπτωση του πλοιάρχου του δεξαμενόπλοιου «Πρεστίζ», Απόστολου Μαγκούρα, ο οποίος κρατείται από τις Αρχές χωρίς να μπορεί να επιστρέψει στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα έχει προταθεί από το Διεθνές Ινστιτούτο που εδρεύει στο Λονδίνο «για πλοίαρχος έτους», λόγω της γενναιότητας που επέδειξε και κατάφερε να σώσει το 17μελές πλήρωμα του σκάφους του.

Τους Ελληνες ναυτικούς του «Τάσμαν Σπίριτ» επισκέφθηκαν προσφάτως στο Πακιστάν δύο αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος, οι οποίοι είχαν επαφές και με τις τοπικές αρχές.

Η «K» μίλησε με τον αξιωματικό Γιώργο Μπουμπόπουλο, τον οποίο συναντήσαμε στο γραφείο του, στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, πριν ακόμη γίνει γνωστή η πρόθεση των πακιστανικών αρχών να απελευθερώσουν τους ναυτικούς. «Την ημέρα που επρόκειτο να δώσουμε συνέντευξη στα τοπικά μέσα ενημέρωσης για την υπόθεση των ναυτικών του «Τάσμαν Σπίριτ» είχα κατέβει νωρίτερα στο μπαρ του ξενοδοχείου Pearl Continental – στο ίδιο μένουν και οι ναυτικοί του πλοίου…

Ξαφνικά διαπίστωσα ότι στο διπλανό τραπέζι καθόταν ο γ. μηχανικός του σκάφους, Γιώργος Κουτσός… Τον ρώτησα γιατί τόσο νωρίς και μου απάντησε ότι αυτό κάνει κάθε μέρα… Μου είπε ότι καθημερινά κατεβαίνει νοερά στο μηχανοστάσιο του σκάφους, πηγαίνει στη γεννήτρια, ελέγχει ορισμένα τμήματα της μηχανής και μετά μπαίνει στο «δωμάτιο ελέγχου» όπου συμπληρώνει το ημερολόγιο… Ηταν τόσο περιγραφικός που με τρόμαξε…».

Ο αντιπλοίαρχος μιλούσε με συγκίνηση για την περιπέτεια των ναυτικών του δεξαμενόπλοιου και συνεχώς επαναλάμβανε ότι ο κάθε ένας αποτελεί μια ξεχωριστή ψυχολογική περίπτωση: «Το ηθικό τους νομίζω ότι γενικά είναι μειωμένο χωρίς βέβαια να έχουν απολέσει τις ελπίδες για θετική έκβαση της υπόθεσης. Κύριος λόγος του μειωμένου ηθικού, εκτός από το μεγάλο χρονικό διάστημα που τελούν υπό περιορισμόν, είναι και η αβεβαιότητα που νιώθουν για τις εξελίξεις σε συνάρτηση με την πλήρη έλλειψη εμπιστοσύνης στις διαδικασίες και στο δικαστικό σύστημα του Πακιστάν». Οι Ελληνες ναυτικοί Δημήτρης Καρυστινός, πλοίαρχος, Γεώργιος Μεϊμέτης, υποπλοίαρχος, Διονύσης Βαλσάμος, A΄ μηχανικός, και Γιώργος Κουτσός, Γ΄ μηχανικός, βρίσκονται στο Καράτσι από τον Ιούλιο του 2003 υπό καθεστώς ιδιότυπης ομηρείας. Επίσης μαζί τους κρατείται και ο Νίκος Παπάς, μέλος συνεργείου. Το δεξαμενόπλοιο στο οποίο εργάζονταν υπό άγνωστες συνθήκες προσάραξε τον Ιούλιο του 2003 στο λιμάνι του Καράτσι με αποτέλεσμα να προκαλέσει θαλάσσια ρύπανση με πετρελαιοειδή. Δύο εξ αυτών, οι Παπάς και Κουτσός, όταν τους επισκέφθηκαν οι δύο αξιωματικοί του Λιμενικού, βρίσκονταν υπό φαρμακευτική αγωγή. H ψυχολογία τους δεν είναι η καλύτερη δυνατή, παρά το γεγονός ότι η ελληνική Πολιτεία προσπαθεί να έχει καθημερινή επαφή μαζί τους.

Οι προσπάθειες

– Στο Καράτσι με ποιους συναντηθήκατε και τι είδους παρεμβάσεις κάνατε;

– Στις συναντήσεις που είχαμε με εκπροσώπους και αξιωματούχους του Πακιστάν, τονίσαμε την ανθρωπιστική πλευρά του ζητήματος, την επιβαρυμένη ψυχολογική κατάσταση των ναυτικών και το γεγονός ότι τα υπό περιορισμόν άτομα πρέπει να θεωρούνται θύματα των συνεπειών του ατυχήματος. Από την πλευρά τους, οι τοπικές αρχές εκδήλωσαν κατανόηση για την ταχύτερη απεμπλοκή του θέματος αλλά ουσιαστικά υπεκφεύγουν καθώς παραπέμπουν στη δικαιοσύνη και στην προοπτική διευθέτησης του θέματος με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης.

– Εχετε κάνει παρεμβάσεις στη διεθνή κοινότητα και στους διεθνείς οργανισμούς για να πιέσουν την κυβέρνηση του Πακιστάν να απελευθερώσει τους Ελληνες ναυτικούς;

– Ως υπουργείο και σε συνεργασία με το υπ. Εξωτερικών έχουμε κάνει παρεμβάσεις σε πολλούς διεθνείς οργανισμούς όπως ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO). Επίσης για το θέμα έχουν ενδιαφερθεί και παρέμβει η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Ενωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου.