ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ψυχική υγεία, αποασυλοποίηση και κοινωνική ενσωμάτωση

Ενα σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση των ατόμων που πάσχουν από ψυχικές διαταραχές και νοητική καθυστέρηση, έχουν πλέον οι επαγγελματίες της Υγείας. Το υπουργείο Υγείας και η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου, ανέλαβαν την ελληνική έκδοση του εκπαιδευτικού υλικού «Ψυχική Υγεία και Νοητική Καθυστέρηση» που έχει ως στόχο την εκπαίδευση -μέσα από ειδικά σεμινάρια- του προσωπικού που εργάζεται στη φροντίδα των ατόμων με νοητική καθυστέρηση. Οπως επεσήμανε ο αναπληρωτής καθηγητής Παιδοψυχιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ιωάννης Τσιάντης, κατά τη χθεσινή παρουσίαση του εκπαιδευτικού υλικού, οι ανάγκες των ατόμων με διπλή διάγνωση (νοητική καθυστέρηση και ψυχική διαταραχή) είναι σύνθετες και ο τρόπος θεραπευτικής προσέγγισής τους ιδιαίτερος. Τα άτομα με νοητική καθυστέρηση αποτελούν το 25% – 30% όσων νοσηλεύονται στα ψυχιατρεία και σε πολλές περιπτώσεις οι επαγγελματίες Υγείας δεν είναι σωστά εκπαιδευμένοι για την κατάλληλη και επαρκή κάλυψη των αναγκών των ατόμων αυτών.

Στο πλαίσιο της έκδοσης «Ψυχική Υγεία και Νοητική Καθυστέρηση» προτείνεται μεταξύ άλλων και ένα μοντέλο παροχής υπηρεσιών σε μονάδες που λειτουργούν μέσα στην κοινότητα ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και νοητική υστέρηση. Στο θέμα της αποασυλοποίησης αναφέρθηκε η προϊστάμενη της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας του υπουργείου Υγείας κ. Καλλιόπη Μαυρατζώτου, η οποία επεσήμανε ότι έως το 2006 θα δημιουργηθούν 450 νέες μονάδες Ψυχικής Υγείας εκ των οποίων οι 278 αφορούν σε ξενώνες, οικοτροφεία και διαμερίσματα.