ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι Ελληνες θέλουν τον καπουτσίνο τους…

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. O καπουτσίνο, ζεστός ή κρύος, τείνει να γίνει ο αγαπημένος καφές της ελληνικής νεολαίας, εκτοπίζοντας από τις προτιμήσεις ακόμη και τον φραπέ. Δειγματοληπτική έρευνα για τις προτιμήσεις της καθημερινής μας απόλαυσης, η οποία πραγματοποιήθηκε σε 200 καφέ και διάφορα στέκια της νεολαίας στην Αθήνα, έδειξε αλλαγή στις συνήθειες για τον καφέ των νέων.

Οπως είπε στην «K» η κ. Μοίρα Γεραντωνάκη, εκδότρια του περιοδικού CoffeeNet, που παρουσιάζει τη σχετική έρευνα, το 70% των νέων προτιμά τον καπουτσίνο κυρίως τον «φρέντο», ενώ το υπόλοιπο 30% εξακολουθεί να προτιμά τον φραπέ. Από τα στοιχεία συνάγεται το συμπέρασμα ότι τουλάχιστον στα καφέ όπου συχνάζουν νέοι, ο καπουτσίνο είναι κυρίαρχος στο τραπέζι, αντικαθιστώντας τον φραπέ που πριν από λίγα χρόνια συγκέντρωνε το 80-90% των προτιμήσεων.

Οι τάσεις των Ελλήνων στις προτιμήσεις του καφέ θα παρουσιαστούν σε ειδικό συνέδριο που πραγματοποιείται παράλληλα με τη Διεθνή Εκθεση CoffeeBiz, τη μεγαλύτερη έκθεση για τον καφέ στα Βαλκάνια, που λειτουργεί σήμερα και αύριο στο διεθνές εκθεσιακό κέντρο της Θεσσαλονίκης

Στο συνέδριο, ομιλητές που έχουν έρθει ακόμη κι από τη Βραζιλία, την πρώτη χώρα παραγωγής καφέ, θα αναλύσουν όλα εκείνα τα «συστατικά» που τον κάνουν το δημοφιλέστερο ρόφημα στον κόσμο με κατανάλωση 2 δισεκατομμυρίων φλιτζανιών την ημέρα.

Οπως υπογραμμίζει ο κ. Αρ. Λουμίδης, ένας εκ των ομιλητών, τον καφέ τραγούδησαν και ύμνησαν πολλά μεγάλα πνεύματα. O Βολταίρος έπινε 50 φλιτζάνια την ημέρα, ο Μπαλζάκ φανατικός του καφέ, ήπιε λένε γράφοντας την «Ανθρώπινη Κωμωδία» 30.000 φλιτζάνια και ο Μπαχ έλεγε για τον καφέ «μαύρος σαν τον διάβολο/καυτός σαν την κόλαση/αγνός σαν άγγελος κι/απαλός σαν τον έρωτα».

Σκέτος ή με ολίγη, μερακλήδικος, ψιλοκαβουρδισμένος, κρύος ή ζεστός, στη χαρά και στη λύπη πάει σχεδόν με όλα και ικανοποιεί και τις πέντε αισθήσεις. Σ’ έναν καβουρδισμένο κόκκο του επισημαίνουν οι ειδικοί υπάρχουν πάνω από 1.200 χημικά στοιχεία, τα 700 – 800 πτητικά που δημιουργούν το άρωμα, ζωτικής σημασίας στοιχείο.

Αγαθό πρώτης ανάγκης από τον 18ο αιώνα, «μαυροζούμι» για τους πολέμιους, απόλαυση, μεράκι, πάθος για τους λάτρεις του ο καφές, στην Ελλάδα, όπως κι αν παρασκευάζεται (ο Ηλίας Πετρόπουλος έχει καταγράψει 46 ονομασίες για την παρασκευή μόνο του ελληνικού καφέ) «σηκώνει» τσιγάρο, συζήτηση, κουτσομπολιό, εφημερίδα, λαϊκή μαντεία. Γίνεται κρίκος συναναστροφής, επαφής και επικοινωνίας και καλύπτει στο άρωμά του όλο σχεδόν το φάσμα των κοινωνικών μας δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα με τον κ. Λουμίδη, το 93% των νοικοκυριών στην Ελλάδα πίνουν καφέ. Στους 100 Ελληνες οι 73 πίνουν καφέ, οι 20 πίνουν καφέ αλλά και διάφορα ροφήματα και οι 7 δεν πίνουν καθόλου καφέ.

Στη χώρα μας όπως είπε στην «K» ο κ. Δ. Τσακαλίδης της «Ενωσης Καφεκοπτών B. Κατσαντάς A.E.» καταναλώνονται ετησίως 750.000 ίσως και 800.000 σακιά των 60 κιλών ωμού καφέ, ενώ η παγκόσμια κατανάλωση φτάνει τα 110.000.000 σακιά των 60 κιλών ή 6.600.000 τόνους ωμού καφέ ετησίως. Από πλευράς εμπορικής αξίας, ο καφές κατατάσσεται παγκοσμίως στην τρίτη θέση, μετά το πετρέλαιο και το ατσάλι.

Τελευταία οι μεγάλες εταιρείες στρέφονται στη Ρωσία και σε Βαλκανικές χώρες όπου παρατηρείται μεγάλη ζήτηση όχι επειδή οι Ρώσοι εγκαταλείπουν τη βότκα, αλλά γιατί ολοένα και περισσότερο ο δυτικός τρόπος ζωής εισβάλλει στη ρωσική κοινωνία και ξεφυτρώνουν ολοένα και περισσότερες καφετέριες.