Μνήμες από προηγούμενες (αιματηρές) λεωφορειοπειρατείες

Μνήμες από προηγούμενες (αιματηρές) λεωφορειοπειρατείες

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. H δράση σύμφωνα με καλά οργανωμένο σχέδιο και η παρουσία του ειδικού διαπραγματευτή της Αστυνομίας Αντ. Γιαπιτζόγλου έκαναν τη «διαφορά» μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης λεωφορειοπειρατείας, που εκδηλώθηκαν στη Βόρεια Ελλάδα το καλοκαίρι 1999 με δράστες Αλβανούς λαθρομετανάστες. H πρώτη -στις 29 Μαΐου- με δράστη τον 25χρονο Αλβανό Φλαμούρ Πίσλι ξεκίνησε από το Κάτω Σχολάρι Θεσσαλονίκης με λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και ομήρους επιβάτες-κατοίκους της περιοχής και είχε δραματική κατάληξη στο Ελμπασάν της Αλβανίας, όπου εκτός από τον δράστη Αλβανοί αστυνομικοί από ασυνεννοησία κατά τη διάρκεια επιχείρησης απελευθέρωσης των 9 ομήρων σκότωσαν τον νεαρό Γιώργο Κουλούρη από το Κάτω Σχολάρι.

Ο δράστης είχε ως κίνητρο την εκδίκηση, επειδή όπως υποστήριζε είχε κατηγορηθεί άδικα για υπόθεση κατοχής τριών όπλων. Ζήτησε λύτρα 50 εκατομμυρίων δρχ. και ασφαλή μετάβαση στην πατρίδα του. Μετά μια τρελή πορεία στους δρόμους της πόλης, στο Κάτω Σχολάρι, στη Θέρμη Θεσσαλονίκης και τα ελληνοαλβανικά σύνορα η πρώτη λεωφορειοπειρατεία εξελίχθηκε σε ένα απίστευτο αλαλούμ, όπου ο οπλισμένος δράστης προσεγγιζόταν από τηλεοπτικές κάμερες και δημοσιογράφους, ενώ η Αστυνομία αδυνατώντας να χειριστεί την πρωτόγνωρη γι’ αυτήν κατάσταση δεν μπόρεσε να παρέμβει και να εφαρμόσει κάποιο σχέδιο αντιμετώπισης.

Στη δεύτερη -στις 15 Ιουλίου- λεωφορειοπειρατεία, που είχε ξεκινήσει από το Πολύκαστρο Κιλκίς με δράστη τον 33χρονο δράστη Αρμπεν Σούφα, η εξέλιξη ήταν εντελώς διαφορετική. Οι αστυνομικοί κάτω από την καθοδήγηση εξειδικευμένης ομάδας κατέστρωσαν συγκεκριμένο σχέδιο.

Η λεωφορειοπειρατεία πήρε τέλος έξω από το χωριό Παλαίστρα Φλώρινας, το τρίτο από τα τέσσερα σημεία που είχε επιλέξει η αστυνομία για να ακινητοποιήσει το λεωφορείο. Οι αξιωματικοί ενήργησαν κατόπιν σχεδίου που υπέδειξε ο ειδικός χειριστής τέτοιων καταστάσεων κ. A. Γιαπιτζόγλου. Καθοριστική ήταν και η πρωτοβολία που πήραν δύο από τους επιβάτες, οι οποίοι με κίνδυνο της ζωής τους εξουδετέρωσαν την απασφαλισμένη χειροβομβίδα που κρατούσε ο Αλβανός. O απαγωγέας στη συνέχεια έπεσε νεκρός από τη σφαίρα ενός ελεύθερου σκοπευτή της Αστυνομίας.

«Εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία» ανέφερε χθες στην «K» ανώτερος αξιωματικός της Αστυνομίας, ο οποίος συμμετείχε στη λήψη αποφάσεων και στους χειρισμούς έξω από τη Φλώρινα «είναι ο… χρόνος». Οσο περισσότερο χρόνο κερδίζουμε τόσο περισσότερο απομακρύνεται ο κίνδυνος για τους ομήρους. Στο διάστημα αυτό μεταξύ απαγωγέα και ομήρων αναπτύσσεται το «σύνδρομο της Στοκχόλμης», δηλαδή οι απαγωγείς γνωρίζουν τους ομήρους και είναι δυσκολότερο να τους κάνουν κακό. Εκτός αυτού υπεισέρχεται πλέον η κούραση».

Ο ειδικός διαπραγματευτής της Αστυνομίας κ. A. Γιαπιτζόγλου κλήθηκε σε παρόμοιες περιπτώσεις στη Θεσσαλονίκη, με τελευταία την περίπτωση του 33χρονου Γ. Μπαλτά ο οποίος κρατούσε όμηρο την πρώην αρραβωνιαστικιά του σε ορεινή περιοχή του Λαγκαδά και δημιουργώντας το ψυχογράφημα του δράστη βοήθησε την Αστυνομία στη σύλληψή του.

Η τελευταία περίπτωση λεωφορειοπειρατίας ήταν στις 4 Νοεμβρίου του 2000, όταν ο 48χρονος Χρήστος Κεντήρας, με ψυχολογικά προβλήματα, σκότωσε το πρωί της ίδιας ημέρας δύο άτομα και στη συνέχεια στην περιοχή της Επιδαύρου ακινητοποίησε λεωφορείο με Ιάπωνες τουρίστες. Επειτα από πολύωρη περιπλάνηση, ο Κεντήρας «παραδόθηκε» στον δημοσιογράφο Μάκη Τριανταφυλλόπουλο και στη συνέχεια συνελήφθη. Μία ημέρα αργότερα αυτοκτόνησε πέφτοντας στο κενό από τον 7ο όροφο του κτιρίου της Ασφάλειας Αττικής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή