Τα πολλά «πρόσωπα» των εξετάσεων για τα AEI

Τα πολλά «πρόσωπα» των εξετάσεων για τα AEI

4' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τους περισσότερους μαθητές, που ονειρεύονται να σπουδάσουν στα ελληνικά Πανεπιστήμια, η έναρξη των εισαγωγικών εξετάσεων μοιάζει με την τελική ευθεία πριν από το νήμα, ενός επίπονου αγώνα δρόμου. Είναι η στιγμή που ο αθλητής-μαθητής επιστρατεύει όλες του τις δυνάμεις, για να αποδώσει τα μέγιστα. Κι ενώ τα τελευταία χρόνια, από την εφαρμογή του εισαγωγικού συστήματος των Δεσμών έως σήμερα, η διαδρομή προς τις εξετάσεις μοιάζει με αγχωμένη κούρσα, κάποτε θύμιζε περισσότερο αγώνα σε φιλικό τουρνουά και για τον λόγο αυτό δεν συνοδευόταν από στρες. Από το 1964, οπότε και το υπουργείο Παιδείας ανέλαβε τη διεξαγωγή των εισαγωγικών εξετάσεων, έως σήμερα, εφαρμόστηκαν έξι εξεταστικά συστήματα.

Στις πρώτες εξετάσεις προσδιορίστηκαν τέσσερις ομάδες σχολών. Στην πρώτη ανήκαν η Νομική, η Θεολογία και η Φιλολογία, στη δεύτερη ήταν η Ιατρική, η Γεωπονική και η Φυσικομαθηματική, στην τρίτη ήταν το Πολυτεχνείο και στην τέταρτη, οι οικονομικές και πολιτικές σχολές. Κατά τη σχολική χρονιά 1965 – 66 εφαρμόστηκε η μεταρρύθμιση Παπανούτσου, η οποία προέβλεπε ακαδημαϊκό απολυτήριο και εισιτήριες εξετάσεις τον Σεπτέμβριο. Οι υποψήφιοι επέλεγαν μεταξύ δύο κατευθύνσεων, της θεωρητικής (Νομική, Φιλολογία, Θεολογία, Οικονομικά, Πολιτικές Επιστήμες, Παιδαγωγικές Ακαδημίες) και της θετικής (Πολυτεχνικά τμήματα, Φυσικομαθηματικά, Γεωπονικά, Γεωλογικά, Ιατρικά, Οικονομικά, Πολιτικές Επιστήμες και Παιδαγωγικές Ακαδημίες).

Το σύστημα όμως που ίσχυσε από το 1967 μέχρι το 1979 περιελάμβανε ξεχωριστές εξετάσεις για 11 κύκλους AEI και 5 κύκλους KATEE (ας πούμε τα τότε TEI) και δεν προέβλεπε κατοχύρωση βαθμολογίας ούτε συντελεστές. O υποψήφιος είχε τη δυνατότητα να συμμετάσχει στις εξετάσεις ενός κύκλου AEI και ενός κύκλου TEI. H Μάρθα Σεμερτζίδου έδωσε εξετάσεις το 1972. «Είχα δηλώσει πρώτη τη Νομική αλλά πέρασα στην Πάντειο Σχολή. Φροντιστήριο πήγα μόνο στην έκτη Γυμνασίου. Ουσιαστικά είχα παρακολουθήσει κάποια μαθήματα μαζί με άλλα πέντε άτομα όχι σε οργανωμένο φροντιστήριο, αλλά με έναν καθηγητή, που ερχόταν από τη Βέροια, στη Σκύδρα, όπου πηγαίναμε σχολείο. Καμιά φορά κάναμε μάθημα και στα χωράφια. Μπήκα στο Πανεπιστήμιο με γενικό βαθμό 14 σε μία εποχή, που δύσκολα περνούσε κάποιος σε πανεπιστημιακή σχολή, αν σκεφτεί κανείς και πόσοι εγκατέλειπαν το σχολείο στην τρίτη Γυμνασίου. Λίγοι ήταν οι μαθητές που ήθελαν πραγματικά να σπουδάσουν γνωρίζοντας ότι το πτυχίο θα τους διασφάλιζε επαγγελματική αποκατάσταση. Ο,τι μάθαμε, το μάθαμε κυρίως από το σχολείο. Το φροντιστήριο ήταν απλώς συμπληρωματικό και το άγχος ήταν μάλλον άγνωστη λέξη».

Κι ύστερα ήρθαν οι Δέσμες, το μακροβιότερο εξεταστικό σύστημα (1983 – 1999). Είχε μεσολαβήσει από το 1980 έως το 1982 ένα ενδιάμεσο σύστημα με δύο τύπους σχολών, θεωρητικής και θετικής κατεύθυνσης. Οι εξετάσεις ήταν στη B΄ και Γ΄ Λυκείου ταυτόχρονα προαγωγικές και απολυτήριες και προέβλεπε κατοχύρωση βαθμολογίας. Το σύστημα των τεσσάρων Δεσμών, η κάθε μία εκ των οποίων οδηγούσε σε μία ομάδα σχολών, καθώς και μία κοινή ομάδα σχολών περιελάμβανε ειδικά μαθήματα και προέβλεπε κατοχύρωση βαθμολογίας και εξεταστέα ύλη αυστηρά καθορισμένη, βασικό μάθημα σε κάθε Δέσμη.

Η Στέλλα Παπάζογλου έδωσε πανελλήνιες το 1993 και πέρασε στη Νομική. «Μπορεί να αυξήθηκαν οι εισακτέοι με το σύστημα των Δεσμών, αλλά αυξήθηκε σημαντικά και ο αριθμός των υποψηφίων. Στις σχολές μεγάλης ζήτησης οι βάσεις εκτοξεύθηκαν στα ύψη. Το φροντιστήριο από συμπληρωματική διδασκαλία μετατράπηκε σχεδόν σε κύρια διδασκαλία. Παρότι η ύλη ήταν πολύ συγκεκριμένη και το διάβασμα αφορούσε στην ουσία τρία μαθήματα, εκτός από την έκθεση, το άγχος ήταν έντονο, καθώς ο ανταγωνισμός πολλαπλασιάστηκε».

Το 2000, ο τότε υπουργός Παιδείας κ. Γεράσιμος Αρσένης, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. εισάγει νέο σύστημα εισαγωγής που προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις και στη B΄ Λυκείου, πέντε επιστημονικά πεδία, στα οποία ομαδοποιούνται τα τμήματα των AEI και των TEI. Το σύστημα τροποποιείται εν συνεχεία από τον Πέτρο Ευθυμίου με την αποσύνδεση του βαθμού απολυτηρίου από το σύστημα εισαγωγής, ενώ μειώνονται σε εννέα τα εξεταζόμενα μαθήματα των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου.

Για να φτάσουμε στο σημερινό σύστημα με σημαντικότερη αλλαγή την κατάργηση των πανελλαδικών της B΄ Λυκείου (από εφέτος) και τη μείωση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ Λυκείου από εννέα σε έξι, από του χρόνου. Και αυτή η αλλαγή, πιθανότατα θα αλλάξει από το 2008.

«Τότε απουσίαζε το άγχος»…

Εως το 1963, οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διενεργούνταν από κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα ξεχωριστά. Οι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να εξεταστούν σε περισσότερες της μιας σχολής, αν δεν συνέπιπταν οι ημερομηνίες. O κ. Κωνσταντίνος Μαυροθανάσης είχε δώσει εισιτήριες εξετάσεις στην Παιδαγωγική Ακαδημία εν έτει 1962. «Τα γραπτά μας εξετάζονταν από πανεπιστημιακούς καθηγητές. Στην E΄ και Στ΄ Γυμνασίου υπήρχαν δύο κατευθύνσεις, η κλασική και η πρακτική. Οι εισακτέοι ήταν πολύ λίγοι σε σχέση με τους υποψηφίους και η αναλογία της επιτυχίας ήταν περίπου ένας στους οκτώ. Οι περισσότεροι μαθητές παρακολουθούσαν φροντιστηριακά μαθήματα μόνο το καλοκαίρι πριν από τις εξετάσεις, οι οποίες διεξάγονταν τον Σεπτέμβριο. H ύλη ήταν αρκετά μεγάλη και μάλιστα η εξεταστέα δεν ταυτιζόταν με τη διδακτέα του σχολείου. Ηταν ξεχωριστή. Το προσωπικό διάβασμα έπαιζε σημαντικότερο ρόλο από το φροντιστήριο. Τότε απουσίαζε το άγχος που κουβαλούν τα τελευταία χρόνια οι υποψήφιοι. Οι εξετάσεις δεν αποτελούσαν και το γεγονός της χρονιάς για τη ζωή του μαθητή».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή