ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δάσκαλοι χτυπούν καμπανάκι

Οπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά. Και μάλλον αυτή τη φορά, είναι μεγάλη. Εκτός κι αν υπάρξει γρήγορη… κατάσβεση έως τις 12 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για την ημερομηνία έναρξης του σχολικού έτους και για μία ακόμη χρονιά οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες προβλέπουν ότι θα υπάρξουν σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό. Στον ίδιο τόνο και οι αναφορές για τη διανομή των σχολικών βιβλίων. Με βάση τα πιο αισιόδοξα σενάρια, όλα τα βιβλία -σε δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο- θα είναι στα χέρια των μαθητών τέλη Οκτωβρίου.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Δημήτρης Μπράτης -μιλώντας χθες στην «K»- απέκλεισε το ενδεχόμενο να μην υπάρξουν σημαντικά κενά στις 12 Σεπτεμβρίου, ενώ οξύτερο θα είναι το πρόβλημα στα ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά, στα οποία οι θέσεις καλύπτονται από προσλήψεις ωρομισθίων εκπαιδευτικών, που γίνονται μετά τους διορισμούς μονίμων. «Δεν έχουν, όμως, ακόμη, ανακοινωθεί ούτε οι συμπληρωματικές αποσπάσεις από νομό σε νομό, ούτε οι μόνιμοι διορισμοί, ούτε οι διορισμοί αναπληρωτών και ωρομισθίων. Περίπου 20.000 εκπαιδευτκοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν γνωρίζουν, ακόμη, σε ποιο σχολείο θα πρέπει να παρουσιασθούν», τονίζει ανακοίνωση της ομοσπονδίας. Σύμφωνα με τη ΔΟΕ η συντριπτική πλειονότητα των διορισμών των αναπληρωτών πρέπει να γίνεται, πάντα, πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, γιατί οι ανάγκες που καλύπτουν είναι ήδη γνωστές (μετεκπαίδευση εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικές άδειες) και πολύ λίγα κενά δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. O κ. Μπράτης απέδωσε την κατάσταση σε λανθασμένο προγραμματισμό. Πάντως, ευκρινής εικόνα των κενών θα υπάρξει μετά τις 9 Σεπτεμβρίου.

Ιδια κατάσταση και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. H καθυστερημένη διοργάνωση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις πήγε πίσω όλη τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να μην έχουν ανακοινωθεί ούτε οι διορισμοί βασικών ειδικοτήτων όπως φιλόλογοι, φυσικοί, μαθηματικοί. Υπολογίζονται ελλείψεις περίπου 8.000 εκπαιδευτικών στην έναρξη της χρονιάς. Χειρότερη είναι, όπως ανέφερε στην «K» το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ κ. Θέμης Κοτσιφάκης, η κατάσταση στις τεχνικές ειδικότητες, όπου αναμένεται ακόμη ο διαγωνισμός για τις προσλήψεις. Από την πλευρά τους, πάντως, πηγές του υπουργείου Παιδείας διαβεβαίωναν στην «K» ότι οι ελλείψεις θα είναι οι συνήθεις και ότι από μέρα σε μέρα αναμένονται ανακοινώσεις διορισμών, αποσπάσεων κλπ.

Για την προετοιμασία των βιβλίων, προ τεσσάρων ημερών από τα 145 του λυκείου τα 43 δεν είχαν καν τυπωθεί. Το ίδιο για τα 31 από τα 86 του γυμνασίου και για τα 20 από τα 66 του δημοτικού. Και χρειάζεται χρόνος και για την αποστολή τους στις περιφερειακές Διευθύνσεις και κατόπιν τη διανομή τους στα σχολεία. «Δυστυχώς φέτος δεν θα κατορθώσουμε να εκδώσουμε και να αποστείλουμε το συνολικό αριθμό σχολικών βιβλίων ώς την έναρξη του σχολικού έτους. Βασική αιτία υπήρξε η καθυστέρηση προμήθειας του ΟΕΔΒ από το υπουργείο Ανάπτυξης της απαιτούμενης ποσότητας χάρτου, η οποία παραδόθηκε το τρίτο δεκαήμερο του Μαΐου. O ΟΕΔΒ προσπάθησε με όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή του, είτε με τις διαδικασίες διαγωνισμών είτε και με απευθείας αναθέσεις εκτύπωσης και βιβλιοδεσίας να περιορίσει τόσο τον αριθμό τίτλων βιβλίων όσο και τον χρόνο καθυστέρησης αποστολής», ανέφερε στην «K» ο αιρετός εκπρόσωπος στο υπηρεσιακό συμβούλιο του Οργανισμού Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων και μέλος διοίκησης Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων υπουργείου Παιδείας κ. Μάκης Λυκόπουλος. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΕΔΒ κ. Κωνσταντίνος Μαγουλάς ανέφερε στην «K» ότι λόγω του διεθνούς διαγωνισμού για αγορά χάρτου και της απεργίας των λιμενεργατών η διαδικασία καθυστέρησε. Και διαβεβαίωσε ότι «όλα θα είναι στη θέση τους το αργότερο 5-10 ημέρες μετά την έναρξη της χρονιάς».

Οι θέσεις πρυτάνεων για τις εξετάσεις

Αρχίζουν να μορφοποιούνται τα ζητήματα, τα οποία θα τεθούν στο τραπέζι του διαλόγου μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και των εμπλεκόμενων φορέων για τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες θα εφαρμοσθούν το νωρίτερο το 2008. Ηδη, το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΜΕ συνεδριάζει σήμερα με θέμα την κατάρτιση της πρότασής της. Ταυτόχρονα, και οι πρυτάνεις έχουν ήδη αποκρυσταλλώσει τα προς συζήτησιν θέματα, ενώ η τελική πρόταση της Συνόδου Πρυτάνεων θα κατατεθεί στην επόμενη συνεδρίαση στις 7 και 8 Οκτωβρίου στην Κέρκυρα. Και οι δύο πλευρές συμφωνούν με τη δήλωση της υπουργού Παιδείας κ. Μαριέττας Γιαννάκου ότι η ευθύνη της διενέργειας των εξετάσεων θα ανήκει στο υπουργείο Παιδείας.

Ειδικότερα, μιλώντας χθες στην «K» ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης, ο οποίος έχει επιτακτικά τονίσει την ανάγκη αλλαγής του εξεταστικού συστήματος, ανέφερε ότι στα προς εξέτασιν θέματα θα είναι η εμπλοκή των πανεπιστημίων στην ύλη των εξετάσεων και τα θέματα και στον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων. Ταυτόχρονα, ερώτημα είνα το κατά πόσον θα μετρούν ως κριτήριο εισαγωγής οι επιδόσεις των υποψηφίων στο λύκειο. Οπως φαίνεται, η πλειονότητα των πρυτάνεων προκρίνει να υπολογίζονται οι επιδόσεις και στις τρεις τάξεις του λυκείου. Πολύ μεγαλύτερη είναι η αποδοχή της πρότασης να περιοριστούν οι δυνατότητες των υποψηφίων να διεκδικούν μία θέση σε όλα τα τμήματα AEI/TEI, που περιλαμβάνονται σε δύο επιστημονικές ενότητες. Συγκεκριμένα, όπως εξήγησε ο κ. Μπαμπινιώτης, η πρόταση είναι οι υποψήφιοι να έχουν τη δυνατότητα επιλογής λιγότερων τμημάτων και μόνο σε ομοειδή επιστημονικά αντικείμενα.

Με την τελευταία αυτή πρόταση συμφωνεί και ο πρύτανης του ΕΜΠ κ. Ανδρέας Ανδρεόπουλος. «Πρέπει ο υποψήφιος να είναι περισσότερο προσανατολισμένος σε κάποιες σπουδές, ώστε στις επιλογές του να αποτυπώνεται και ένα όραμα, η κλίση του προς μία επιστήμη. Αυτή, άλλωστε, είναι και η μοναδική παράμετρος να επιτύχει ο εισακτέος στις σπουδές του», τονίζει. Ταυτόχρονα, ο κ. Ανδρεόπουλος αναφέρει ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να έχουν λόγο στην εξεταστέα ύλη και τις γνωστικές απαιτήσεις από τους υποψηφίους. Παράλληλα, πρέπει να γίνονται σεβαστές οι προτάσεις τους για τον αριθμό των εισακτέων, που μπορούν (με βάση το προσωπικό και τις υποδομές) να δεχθούν.

Από την άλλη, πάγια θέση της ΟΛΜΕ είναι η διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με παράλληλη αύξηση της χρηματοδότησης, ώστε τα ιδρύματα να μπορούν να ανταποκριθούν στο ρόλο τους. Ταυτόχρονα, οι αλλαγές που έως τώρα έχουν προταθεί από την ομοσπονδία είναι η χορήγηση απολυτηρίου Λυκείου με ενδοσχολικές εξετάσεις. Μετά την αποφοίτηση των υποψηφίων, θα γίνονται πανελλαδικές εξετάσεις σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων, τα οποία θα έχουν διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο των σχολών. Οι εξετάσεις θα διενεργούνται από τους καθηγητές και η ύλη θα καθορίζεται από το υπουργείο Παιδείας.