ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σενάριο… AEK για την «Ολυμπιακή»

H τελευταία πράξη του δράματος για την Ολυμπιακή έχει αρχίσει. Θα παίζεται για μερικούς ακόμη μήνες, ενώ το σκηνικό στην Ολυμπιακή Αεροπορία και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές θα αποσυντίθεται επικίνδυνα, εν μέσω συγκρούσεων, φημών, οικονομικής δυσπραγίας και πολιτικού αδιεξόδου.

Τα μαντάτα από τις Βρυξέλλες θα λάβουν επίσημο χαρακτήρα την προσεχή Τρίτη, όπου το Κολέγιο των Επιτρόπων αναμένεται να υιοθετήσει πλήρως το σκεπτικό καταδίκης της Ελλάδας για τη χορήγηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς την O.A. από το 1998 και εντεύθεν, όπως αυτό έχει διατυπωθεί από την 1η Φεβρουαρίου 2005.

H πολιτική απόφαση της Κομισιόν έχει καθυστερήσει να ληφθεί επί ένα τουλάχιστον χρόνο, με αποτέλεσμα ο φάκελος να έχει επιβαρυνθεί με νέες καταγγελίες και διαπιστώσεις των Βρυξελλών, ότι O.A. και Αερογραμμές πρέπει να επιστρέψουν στο Δημόσιο «υπόγειες» κρατικές ενισχύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ.

Σε αυτές περιλαμβάνονται οφειλές της O.A. προς το IKA, ΦΠΑ, τέλη αεροδρομίων, Σπατόσημο κ.ά., ενώ και το ιδρυτικό κεφάλαιο των Ολυμπιακών Αερογραμμών (130,3 εκατ. ευρώ) χαρακτηρίζεται κρατική ενίσχυση στηριγμένη στο νομικό τέχνασμα της απόσχισης του πτητικού κλάδου.

Την ίδια στιγμή, στην Κομισιόν έχει φτάσει από τις αρχές Αυγούστου το Μνημόνιο Συμφωνίας του Δημοσίου με την Olympic Investors – York Capital για την πώληση των Ολυμπιακών Αερογραμμών προκειμένου να ελεγχθεί. Ομως, μετά την οριστικοποίηση της μαμούθ ποινής από την E.E. φαίνεται ότι εξανεμίζεται και αυτό το εγχείρημα πώλησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών, δεδομένου ότι οι ενδιαφερόμενοι θέτουν ως προϋπόθεση την απαλλαγή των O.A. από την υποχρέωση επιστροφής των ενισχύσεων στο Δημόσιο. Δηλαδή, μια χαριστική πράξη που θα ερχόταν σε δυσαρμονία με την αρχή της απαγόρευσης των κρατικών ενισχύσεων σε εθνικούς αερομεταφορείς.

Από την άλλη, είναι εμφανές και στο εσωτερικό της κυβέρνησης ότι το επενδυτικό σχήμα που διεκδικεί τις O.A. κρίνεται επισφαλής λύση, πιθανώς και μη βιώσιμη, κάτι που θεωρείται ρίσκο με ανυπολόγιστο κόστος, αν η εταιρεία «μείνει» στα χέρια των νέων ιδιοκτητών λίγους μήνες μετά τη μεταβίβασή της.

Πιθανολογείται ότι οι χρηματοδότες της εξαγοράς των O.A. (York Capital) θα αποκρούσουν πρύμναν έπειτα και από «σφίξιμο της μέγγενης» των Βρυξελλών και την ανυποχώρητη στάση του Επιτρόπου Μεταφορών Ζακ Μπαρό. Ετσι φαίνεται ότι θα βγουν από τα συρτάρια των υπουργείων τα ύστατα εναλλακτικά σενάρια με πιο απίθανο αυτό της υποβολής νέου αιτήματος στην E.E. για ένα ακόμα σχέδιο εξυγίανσης.

Αυτό, πάντως, που είναι πιθανό και λέγεται ότι έχει πολλούς υποστηρικτές στα συναρμόδια υπουργεία, είναι η υπαγωγή της εταιρείας στα άρθρα 44 και 45 του Νόμου 1892/1990 για τη ρύθμιση χρεών προβληματικών επιχειρήσεων που βρίσκονται στο κατώφλι της χρεοκοπίας (όπως στην περίπτωση… της ΠΑΕ AEK). Υστατη, αλλά όχι απίθανη θεωρείται και η λήψη της απόφασης για εκκαθάριση εν λειτουργία της εταιρείας, κάτι που ασφαλώς δεν θα υπολογισθεί μόνο πολιτικά, αλλά θα μετρηθεί και ως προς τις επιπτώσεις στην οικονομία, στην κοινωνία κ.α.

Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι τόσο η O.A. όσο και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές, δεν μπορούν να ενισχυθούν από το κρατικό ταμείο, ασφαλώς δεν μπορούν να επιστρέψουν τις παράνομες ενισχύσεις στο Δημόσιο, δεν είναι δυνατόν όμως και να μεταβιβαστούν σε επενδυτές, ακόμα και αν το τίμημα είναι συμβολικό, γιατί τις συνοδεύουν βάρη που δεν αποσπώνται…