ΚΟΙΝΩΝΙΑ

E.E.: προστασία και από τα αντηλιακά…

Να προστατεύσει τους καταναλωτές όχι μόνο από τον ήλιο αλλά και από τα… αντηλιακά επιχειρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διαπιστώνοντας ότι τα όσα υπόσχονται τα περισσότερα, είναι στην καλύτερη περίπτωση υπερβολές και στη χειρότερα ευθεία παραπλάνηση, σε μια αγορά που μόνο στην Ευρώπη ο τζίρος ανέρχεται στα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Ετσι, με τον επίτροπο Βιομηχανίας Γκίντερ Φερχόιγκεν, να δηλώνει ότι «η κατάσταση έχει φθάσει στο απροχώρητο», τον δε επίτροπο Υγείας, Μάρκο Κυπριανού, να διευκρινίζει ότι «κανένα αντηλιακό δεν παρέχει 100% προστασία και οι καταναλωτές πρέπει να ξέρουν τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει ένα αντηλιακό», η Επιτροπή λαμβάνει τα μέτρα της.

Μέθοδοι μέτρησης

Οπως εξηγεί σε ανακοίνωσή της, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία αντικειμενική μέθοδος μέτρησης του «βαθμού προστασίας» των ποικίλων ελαίων, αλοιφών και άλλων αντηλιακών προϊόντων. Ο δείκτης που κατά κανόνα χρησιμοποιείται αφορά κυρίως τις υπεριώδεις ακτίνες UVB, που ευθύνονται για το… κάψιμο και όχι τις εξίσου επικίνδυνες UVA που ευθύνονται για τον καρκίνο και τη γήρανση του δέρματος, για τις οποίες δεν υπάρχει κοινά αποδεκτή ή χρησιμοποιούμενη μέθοδος μέτρησης.

Επιπλέον, είναι ηλίου φαεινότερον ότι ο δείκτης προστασίας απλώς αναφέρεται στις χημικές ιδιότητες του προϊόντος και εκ των πραγμάτων δεν καλύπτει εξίσου εάν όχι και περισσότερο σημαντικές παραμέτρους όπως το πόσο καλά το χρησιμοποιεί ο λουόμενος. Οπως είναι γνωστό και σημειώνει και η Επιτροπή, για να αποδώσει ένα αντηλιακό πρέπει και καθολική να είναι η κάλυψη του χρήστη και να επαναλαμβάνεται συχνά.

Επιπλέον δε, είναι κρίσιμο για την αποφυγή περιπετειών να λαμβάνουμε και τα λοιπά, γνωστά πλην όμως τόσο συχνά αγνοούμενα μέτρα προστασίας όπως να μην ξαπλώνουμε στις παραλίες το μεσημέρι ή να φοράμε ρούχα, γυαλιά και καπέλα και φυσικά να μην επιτρέπουμε στα παιδιά, ιδίως τα μικρότερα να κυκλοφορούν αμέριμνα κάτω από τον καυτό ήλιο…

Οι βιομηχανίες

Σε ό,τι αφορά τα ίδια τα αντηλιακά η Επιτροπή, όπως ανακοίνωσε χθες, προς το παρόν θα περιμένει τις βιομηχανίες και τα μέτρα που θα λάβουν αυτές με βάση τις οδηγίες που θα εκδώσει σχετικά και δεν προχωρεί σε νομοθετική παρέμβαση με την ελπίδα ότι θα υπάρξει η δέουσα ανταπόκριση.

Τι περιλαμβάνουν οι οδηγίες αυτές; Κατ’ αρχήν θα καταργηθούν οι φύσει παραπλανητικές ενδείξεις και διαφημίσεις όπως «sunblocker», «100% προστασία» ή «απόλυτη προστασία», ιδίως σε προϊόντα για βρέφη και παιδιά. Επίσης, θα πρέπει να δημιουργηθεί ομοιόμορφος και επιστημονικά ορθός τρόπος μέτρησης της προστασίας και από την υπεριώδη ακτινοβολία UVΒ.

Τέλος, θα πρέπει να αναφέρεται σαφώς η (μεγάλη) ποσότητα που χρειάζεται για ορθή χρήση των προϊόντων αυτών και η οποία ανέρχεται σε 2 mg ανά τετραγωνικό εκατοστό δέρματος, φυσικά σε ολόκληρο το σώμα. Αυτό σημαίνει ότι για μία μόνο χρήση πρέπει να καταναλώνεται μέχρι και το 1/3 της συσκευασίας, ενώ για να υπάρχει, πράγματι, προστασία πρέπει η όλη επάλειψη να επαναλαμβάνεται συχνά…