ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ενδιαφέροντα και δεξιότητες των Ελλήνων μαθητών

Τα πιτσιρίκια του νηπιαγωγείου ασχολούνται με το θέατρο αλλά και με τις κορδέλες της ενόργανης γυμναστικής. Στους μαθητές του δημοτικού πάλι η θεατρική πράξη ασκεί τη μεγαλύτερη γοητεία, με αποτέλεσμα οι μαθητές να επιδίδονται περισσότερο από κάθε τι άλλο σε αυτή. Από τα αθλήματα προτιμούν το μπάσκετ. Οι μεγαλύτεροι προετοιμάζονται για… καντάδα ή μήπως για ένα σόου ταλέντων; Οι περισσότεροι μαθητές Γυμνασίου αλλά και Λυκείου προτιμούν τη χορωδία, ενώ πάλι το μπάσκετ έλκει τους πιο πολλούς. Αντίθετα, οι μαθητές των Τεχνολογικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων προτιμούν το ποδόσφαιρο, ενώ για την… καλλιτεχνική τους παιδεία οι περισσότεροι δηλώνουν ότι συμμετέχουν σε «άλλες καλλιτεχνικές – πολιτιστικές δραστηριότητες». Τι περιλαμβάνουν αυτές; Επίσκεψη σε μουσείο, παρακολούθηση ταινίας, άλλες καλλιτεχνικού περιεχομένου εκδηλώσεις, ακόμη και ζαχαροπλαστική! Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει έλλειψη πράσινου στα σχολεία, πολλές βιβλιοθήκες δεν λειτουργούν, ηλεκτρονικοί υπολογιστές υπάρχουν, αλλά ουσιαστικά δεν χρησιμοποιούνται.

Αυτά περιλαμβάνονται στην πρώτη αποτύπωση του εκπαιδευτικού συστήματος σε επίπεδο σχολικών μονάδων που πραγματοποίησε το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας και την παρουσίασε σε έναν εύχρηστο τόμο. Η «Κ» παρουσίασε πρόσφατα τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας (που αφορούν στη διπλοβάρδια, την υλικοτεχνική υποδομή, την αναλογία μαθητών/ εκπαιδευτικών, τη χρήση της πληροφορικής). Βασικό συμπέρασμα που προκύπτει για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα -δηλαδή τα σχολεία μας- είναι ότι έγιναν πολλά, υπάρχουν ακόμη περισσότερα. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ότι το 73,1% των σχολείων διαθέτει βιβλιοθήκη, αλλά στο 61,1% των σχολείων αυτή λειτουργεί. Επίσης, το 97,8% των γυμνασίων διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή, όμως πόσο οι μαθητές εξοικειώνονται από το σχολείο με την αξιοποίηση του υπολογιστή στην απόκτηση γνώσεων;

Ομως, σχολείο δεν είναι μόνο τα μαθήματα, το διάβασμα, οι… διαμαρτυρίες για τις όποιες ελλείψεις. Είναι και οι προσπάθειες για μόρφωση και διαπαιδαγώγηση μέσα από τις καλλιτεχνικές, τις αθλητικές, τις περιβαλλοντικές ή τις όποιες άλλες δραστηριότητες.

Ετσι, προκύπτει ότι το 45,9% των νηπιαγωγείων αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέατρο, ενώ το 21,4% των 4χρονων άρχισαν στην τάξη να μαθαίνουν τα πρώτα χορευτικά τους βήματα. Εντυπωσιακό είναι ότι μακράν τα νηπιαγωγεία προτιμούν στις αθλητικές τους δραστηριότητες να ασχολούνται με την ενόργανη γυμναστική. Θέατρο, χορός, τραγούδι μέσω της χορωδίας κερδίζουν και τους μεγαλύτερους μαθητές από το Δημοτικό έως και το Λύκειο. Επίσης, διοργανώνουν εκθέσεις ζωγραφικής και βιβλίου. Εντύπωση προκαλεί ότι πολλά σχολεία αποφασίζουν να εκδώσουν εφημερίδα, με εξαιρετικά πολλές φορές αποτελέσματα. Αντίστοιχα, στις μεγάλες ηλικίες παιδιών το μπάσκετ, το βόλεϊ και το ποδόσφαιρο κυριαρχούν.

Δενδροφύτευση, ανακύκλωση και καλή χαρά

Στον τομέα των περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων, κύριο μέλημα των μαθητών από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο είναι ο ευπρεπισμός του σχολείου (το 26,9% απ’ όλα τα σχολεία συμμετείχε σε τέτοια δραστηριότητα) αλλά και του σχολικού κήπου (14,3%). Ακολουθεί η ανακύκλωση (13,9%) και η δενδροφύτευση (12,8%).

Εύλογο είναι, άλλωστε, το βάρος να δίνεται στον ευπρεπισμό του σχολείου, αφού όταν δεν έχεις μεγάλο χώρο, τουλάχιστον πρέπει να προσέχεις τον διαθέσιμο. Αλλωστε, τα περισσότερα σχολεία αυτό που διαθέτουν εν αφθονία είναι οι βρύσες και οι κάδοι απορριμμάτων. Πολύ λιγότερα είναι οι πάγκοι, τα πεζούλια και οι παιδικές χαρές. Είναι ενδεικτικό ότι μαθητές των περισσότερων σχολείων (40,6%) απάντησαν ότι διαθέτουν λίγους χώρους πράσινου.

Το 26,6% δεν διαθέτει καθόλου (μειονεκτούν περισσότερο τα ΤΕΕ, με 32,9% στη σχετική απάντηση), ενώ το 32,8% δήλωσαν ότι διαθέτουν αρκετούς (υπερτερούν τα νηπιαγωγεία, με 36%). Αποδεικνύεται, δηλαδή, ότι τα Ελληνόπουλα θέλουν, αλλά δεν… βλέπουν πού να παίξουν…